مشاور حقوقی دیوار: حفظ حقوق کاربران خط قرمز دیوار است
دیوار برای نخستین بار از یک کاربر خود که با سوءاستفاده از باگ نرمافزار، بیش…
۱۱ آذر ۱۴۰۳
۲ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
دارندگان گوشیهای هوشمند در سومین سهماهه سال ۲۰۲۲ بر اساس دادههای شرکت اطلاعاتی Data.ai، در رکوردی بیسابقه ۳۸.۷ میلیارد اپلیکیشن دانلود کردهاند. با این حال پولی که کاربران در داخل اپلیکیشنها صرف میکنند با کاهشی ناچیز از اوج ۳۴ میلیارد دلار در سال گذشته به ۳۲.۴ میلیارد دلار در سهماهه گذشته رسیده است.
به گزارش پیوست، دادههای Data.ai نشان میدهد با وجود کاهش هزینه کاربران نسبت به اوج مصرف، میزان هزینهها همچنان ۴۰ درصد بیشتر از دوران پیش از همهگیری است.
در سهماهه سوم سال ۲۰۲۲ اینستاگرام توانسته است جایگاه بیشترین اپلیکیشن دانلودی را از تیکتاک پس بگیرد و شرکت متا یا همان فیسبوک سابق به طور کلی پنج جایگاه از ۱۰ اپلیکیشن پردانلود را به خود اختصاص داده است. تیکتاک اما قدرت خود را در بخش درآمدزایی افزایش داده و توانسته بخش زیادی از مخارج درون اپلیکیشن کاربران را به خود اختصاص دهد.
افزون بر این، تعداد نصب اپلیکیشنها نسبت به اوج دوران پاندمی همچنان رو به افزایش است و سهماهه سوم سال ۲۰۲۲ تا هشت درصد رشد نسبت به سهماهه سال ۲۰۲۱ نشان میدهد. عامل اصلی این رشد افزایش دانلود در دستگاههای اندرویدی است که حدود ۳۰ میلیارد دانلود از گوگلپلی را به ثبت رساندهاند و این در حالی است که فروشگاه اپلیکیشن iOS کمتر از ۹ میلیارد دانلود داشته است.
طبق اعلام Data.ai «در گوگلپلی، هند و برزیل بزرگترین بازارهای دانلود هستند. از لحاظ رشد سهماهه فعلی نسبت به سهماهه پیشین، هند، پاکستان و عراق مهمترین عوامل رشد نسبت به سهماهه دوم سال ۲۰۲۲ محسوب میشوند. اما در بخش iOS جای تعجب ندارد که چین و ایالات متحده بزرگترین بازارها از لحاظ حجم محسوب میشوند. این دو کشور به همراه برزیل بیشترین درصد رشد را در سهماهه گذشته نیز به ثبت رساندهاند».
طبق معمول بیشترین دانلود اپلیکیشن به بازی تعلق دارد و اپلیکیشنهای کاربردی و سرگرمی نیز تعداد زیادی دانلود را به خود اختصاص دادهاند. جالب اینکه اپلیکیشنهای مربوط به مراسمها و فرزندپروری نیز در میزان دانلود رشد قابل توجهی کردند.
بنا بر اعلام Data.ai، ما هر هفته بیش از یک میلیارد بازی دانلود میکنیم و حسابهای گیمینگ حدود ۶۰ درصد از مخارج درون اپلیکیشنی جهان یعنی حدود ۱.۵۴ میلیارد دلار در هفته را به خود اختصاص میدهند. با وجود کاهش ناچیز این ارقام نسبت به سال گذشته، آمار مخارج درون اپلیکیشنی همچنان نسبت به سطح پیش از پاندمی در سال ۲۰۱۹ رشدی ۲۵ درصدی را نشان میدهد.
شاید باورش دشوار باشد اما بیشترین دانلود به بازی قدیمی Subway Surfers اختصاص دادرد و در ادامه این لیست بازیهای جدیدتری از جمله Stumble Guys و Free Fire، Ludo King و Candy Crush Saga دیده میشوند.
با این حال بیشترین هزینه درون اپلیکیشنی به بازی Honor of Kings اختصاص دارد و شرکت رولبلاکس بیشترین کاربر فعال ماهانه را به خود اختصاص داده است.
Data.ai در این بیانیه میگوید: «گزارشهایی در سال ۲۰۱۴ موضوع جالبی را در مورد صنعت بازی نشان میداد: رشد این صنعت از مجموع صنعت موسیقی و فیلم بهتر است. این خبر برای صنایع ریشهداری مثل موسیقی و فیلم بسیار عجیب بود. اما حالا تاثیر بازی با اپلیکیشن به وضوح نمایان شده است. Data.ai اوایل سال جاری تحقیقاتی منتشر کرد که نشان میدهد صنعت بازی به طور کلی میتواند ۲۲۲ میلیارد دلار درآمد در سراسر جهان داشته باشد و بازی موبایلی ۶۰ درصد از این درآمد را به خود اختصاص میدهد.»
جالب اینکه آمار بازیها در دو پلتفرم اصلی کاملاً متفاوت است. نزدیک به نیمی از ۳۰ میلیارد دانلود انجامگرفته از گوگلپلی مربوط به بازیهاست اما در فروشگاه iOS تنها یکچهارم از دانلودها به بازی اختصاص دارد. به همین ترتیب بازیها حدود دوسوم از ۱۱.۴ میلیارد دلار درآمد گوگلپلی در سهماهه گذشته را تشکیل میدهند اما تنها نیمی از درآمد ۲۱ میلیارد دلاری اپاستور مربوط به بازیهاست.
این آمار نشان میدهد با وجود تعداد پایین اپلیکیشنهای iOS، این پلتفرم نسبت به اندروید عملکرد بهتری در بخش درآمدزایی دارد.
منبع: Forbes