وزیر ارتباطات: مدرنترین مراکز داده در مشهد افتتاح میشود
وزیر ارتباطات که به مشهد سفر کرده است، در بازدید از پروژه اَبر دولت از…
۳ آذر ۱۴۰۳
چین به سراغ اعتیاد کودکان به بازی میرود
۹ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
دولت چین به منظور جلوگیری از اعتیار کودکان به بازیهای آنلاین قوانین جدیدی را برای بخش گمینگ این کشور وضع کرده است و طبق آن ساعت بازی کودکان زیر ۱۸ سال را محدود کرده است؛ بر اساس قوانین جدید شرکتهای بازیساز باید هویت کاربران را به نحوی تایید کنند تا مانع بازی کردن آنان در ساعاتی غیر از آخر هفته و تعطیلات شوند اما این اقدام دولت موجب شده تا بسیاری از کودکان برای دور زدن این محدودیتها از هویت بزرگسالان برای بازی استفاده کنند.
به گزارش پیوست، دولت چین به شرکتهای بازی دستور داده تا خدمات خود را برای گیمرهای جوان کاهش دهند و هدف از این اقدام دولت مقابله با پدیده «اعتیاد به بازی ویدیویی در جوانان» است. به دنبال معرفی این قوانین جدید امروز سه شنبه ۹ شهریور، سهام دو شرکت بزرگ بازی سازی چینی یعنی تنسنت (Tencent) و نتایز (NetEase) کاهش یافت.
با اینکه تحلیلگران تاثیر این دستورالعمل دولتی روی غولهای بازی سازی چین را بسیار کم برآورد کردهاند اما سهام تنسنت امروز ۳/۲ و سهام نتایست در بورس هنگکنگ هم ۳/۵ درصد سقوط کرد.
براساس قوانین جدیدی که پکن دیروز به اطلاع عموم رساند، کاربران زیر 18 سال تنها در روزهای جمعه، آخرهفتهها و تعطیلات امکان بازی را آنهم به مدت یک ساعت خواهند داشت. براساس این قانون شرکتها بازی سازی و ارائه دهنده بازی باید مدت بازی این افراد را به ساعت 8 تا 9 شب این روزها محدود کنند.
اما کودکان هم بی تفاوت نبوده و همانطور که پیش بینی میشد خیلی از آنها با کارت شناسایی و هویت بزرگسالان قوانین را دور میزنند. مسئولان به همین منظور ارائه هرگونه خدمات به افراد زیر 18 سال را در خارج از این ساعات منع کرده و شرکتهای بازی سازی باید سیستمی مطمئن برای تایید نام حقیقی تهیه کنند.
به گزارش آژانس خبری ژینهوا (Xinhua)، رگلاتوری نظارت بر شرکتهای بازی سازی تعداد و دقت بازرسیهای خود از این شرکتها را افزایش داده تا اعمال محدودیتها و سیستمهای ضد اعتیاد را تضمین کند.
این رگولاتوری میگوید که هدف از قوانین جدید «محافظت صحیح از سلامت فیزیکی و ذهنی کودکان است.» این رگولاتوری از شرکتهای بازی سازی چین خواسته تا «همیشه منافع اجتماعی را در اولویت قرار داده و به نگرانیهای اجتماعی پاسخ دهند.»
روی ما (Rui Ma)، تحلیلگر تکنولوژی چین در آمریکا، میگوید: «پکن دائما برای محافظت از کودکان روی صنعت بازی سازی فشار آورده است. مسئولان از گذشته تا به امروز همواره برای کاهش تاثیر این عادتهای اعتیاد گونه تلاش کردهاند. عجیب نیست که در ماههای پیش رو قوانین بیشتری برای محافظت از کودکان در برابر دیگر فعالیتهای خطرناک اینترنتی نیز معرفی شود.»
چین در حالی به سراغ صنعت بازی سازی رفته است که در پیش از آن غولهای تکنولوژی از جمله علیبابا و تنسنت را از مجراهای دیگری تحت فشار گذاشت و سهام این شرکتها در داخل و خارج از کشور ضربه سنگینی خورد. برخی معتقدند که چین با فشار روی بخش تکنولوژی به دنبال افزایش قدرت حزب کمونیست و بازپس گیری قدرت از چنگال غولهای تکنولوژی است.
پیشتر در همین ماه شرکت تنسنت به دلیل حملات رسانه دولتی و یاد کردن از بازیهای کامپیوتری به عنوان «افیون روح» متعهد شد تا زمان بازی کودکان در مهمترین بازی این شرکت را محدود کند.
تنستن در ماه جولای یک قابلیت «نظارت شبانه» و مجهز به تشخیص چهره را معرفی کرد که هدفش شناسایی کودکانی بود که خود را به جای بزرگسالان جا زده از هویت آنها برای بازی استفاده میکردند.
مسئولان دولت چین پیشتر هم صنعت بازی بازی آنلاین در این کشور را تحت فشار گذاشتهآند. در سال 2019 قانونگذاران صدور مجوز برای بازیهای ویدیویی را به مدت هشت ماه متوقف کردند و همین موضوع خیلی از سرمایه گذاران را از شرکتهای بازی سازی راند.
با این حال بازهم بازی سازی به دلیل اقبال نسل جوان چین تا همین چندی پیش یکی از کسب و کارهای بسیار پردرآمد محسوب میشد. اما رسانه دولتی این کشور در چند ماه اخیر توجه بسیاری از والدین را به «اعتیاد به بازی» جلب کرده و همین موضوع شرایط را برای شرکتهای بازی سازی دشوار کرده است.
بازی سازی شاید از نگاه نسل گذشته موضوعی جدی و پول ساز نبود اما امروزه نفوذ این صنعت به سطحی رسیده که یکی اولویتهای دولت چین را به خود اختصاص داده است.
طبق گزارش استاتیستا، که یک نهاد تحقیقاتی و آماری است، صنعت بازی سازی در چین حالا حدود 665 میلیون طرفدار دارد که جمعیتی بیشتر از کل خاورمیانه است. از این بین 654 میلیون نفر از گوشی برای بازی استفاده میکنند و گیمرهای چینی در سال گذشته 41 میلیارد دلار برای بازی هزینه کردهاند.
بازی موبایلی یعنی جایی که شرکتی مثل تنسنت در آن میدرخشد با 75 درصد سهم در درآمد صنعت بازی سازی چین، مهمترین بخش گیمینگ این کشور محسوب میشود.
شرکت تنسنت بزرگترین شرکت گیمینگ چین محسوب شده و دادههای استاتیستا در سال 2019 نشان میدهد که تنسنت بیش از 50 درصد از سهم بازار گیمینگ چین را به خود اختصاص داده است.
نتایز دومین شرکت گمینگ چین نیز با سهم بیش از 17 درصدی از بازار بازی سازی و درآمد 54.61 میلیارد یوان (حدود 8.3 میلیارد دلار) در سال 2020 دیگر بازیگر مهمی است که از فشارهای جدید دولت چین ضربه خورده است.