skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

حقوق و فناوری

حسام ایپکچی حقوقدان

حسام ایپکچی حقوقدان

پژوهشی در بنیادهای حقوق هوش مصنوعی (۱۰)؛ درآمدی بر نسبت نظم عمومی و هوش ‌مصنوعی

حسام ایپکچی حقوقدان
حسام ایپکچی
حقوقدان

۹ مهر ۱۴۰۳

زمان مطالعه : ۸ دقیقه

شماره ۱۲۷

درآمدی بر نسبت نظم عمومی و هوش ‌مصنوعی
الف - آنچه گذشت و آنچه پیشِ روست در یادداشت نهم (از بند ۷۲ الی ۸۳) از تجربه هم‌زیستی میان انسان و ربات‌ها در جهانِ پیش ‌رو صحبت کردیم و از منظر حقوقی به این جمع‌بندی رسیدیم که فارغ از هر برهان نظری و استدلالِ مَدْرَسی، فقط با رجوع به «حقوق عملی» یا تجربه عملی‌مان از حقوق، درمی‌یابیم که نیاز است در جامعه پیش‌ِ رو برای موجودات نوینی که پا به عرصه فعالیت می‌گذارند تدابیر لازم به منظور حقانی‌سازی رفتار و توزیعِ منصفانه مسئولیت را اتخاذ کنیم. از جمله دغدغه‌هایی که جامعه انسانی را به تدوین قواعد حقوقی محتاج کرده، مراقبت و حفظِ نظم عمومی است و در یادداشت دهم می‌خواهم به آثار هوش مصنوعی بر نظم عمومی و نیازهای حقوقی جهانِ ربات‌ها و جولانِ هوشِ مصنوعی بپردازم. این سرفصل نیازمند مقدماتی است که در یادداشت اخیر تقدیم خواهد شد و در یادداشت‌های بعدی به تکمیل آن می‌پردازم. ب - تردید در بداهتِ نظم ۸۴. بدیهی‌پنداری، آفتِ تفکر است. ما در مورد چیزها فکر نخواهیم کرد مگر آنکه بدانیم که نمی‌دانیم. دانستنِ ندانستن نیز محقق نخواهد شد مگر با قبولِ نابدیهی بودن. در گفت‌وگوهای روزمره زیاد می‌شنویم که اشخاص برای اثبات سخن خود می‌گویند «معلوم است دیگر»؛ «همه می‌دانند»؛ «همه می‌گویند» و... یا حتی در ادبیاتِ اداری و مکاتبات سازمانی نیز بسیار مشاهده می‌کنیم که مطلب با این قید آغاز می‌شود «بدیهی است که...» در حالی‌ که موضوع آن نامه نه تنها بدیهی نیست (که اگر بدیهی بود نیازمند ابلاغ و مکاتبه نبود) بلکه حتی می‌تواند «صحیح» هم نباشد. مثلاً ما هرگز شاهد نامه‌ای از یک مدیرعامل به مدیر سازمان دیگر نیستیم که بگوید: با سلام و احترام به استحضار می‌رساند شما انسان هستید! چرا شاهد چنین مکاتبه‌ای نیستیم؟ چون امر بدیهی نیازمند مکاتبه و استدلال نیست. البته اینجا انسان را در معنای متداول استفاده کردم و الا انسان در...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۱۲۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۲۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
https://pvst.ir/j3b

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو