کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
طبق گزارش سالانه ادتریس، میانگین نرخ تقلب نصب اپلیکیشنها در سال ۱۴۰۲، پنج درصد عنوان شده است. دسته بازی با اختلاف قابل توجه از سایر دستهها بیشترین توسعه کاربر را داشته و روند تبلیغات از تابستان به زمستان صعودی بوده که بخش بزرگی از آن به دسته ابزار مربوط میشود. پیک زمانی تعامل کاربر با اپها ساعات ۱۲ الی ۱۴ ظهر و ۲۰ الی ۲۲ شب اعلام شده است.
به گزارش پیوست، گزارش سال ۱۴۰۲ ادتریس با عنوان «گزارش جامع موبایل مارکتینگ ایران» با آمارهایی از هفت دسته اپلیکیشن ابزار، آموزش، مالی، خرید، بازی، سبک زندگی و پخش فیلم ارائه شده است.
گزارش سال ۱۴۰۲ اتریبیوشن ادتریس شامل تغییر رویکرد نسبت به گزارشهای سالانه پیشین است که از ارائه صرف آمار و ارقام در رابطه با کسبوکارها به سمت ارائه شاخصهای مورد استفاده «متخصصان موبایل مارکتینگ» تغییر کرده. یکی از دغدغههای اصلی این تیم، بررسی دقیق و مبتنی بر داده روی تقلبهای تبلیغاتی است که در کنار هدف برطرف کردن خلاءهایی که به دلیل نبود مرجع برای مقایسه، تحلیل و تصمیمگیری در صنعت موبایل مارکتینگ است جستوجو میشود.
تعداد اپلیکیشن و دستگاه، اعدادی است که از زمان شروع به کار ادتریس تا انتهای سال ۱۴۰۲ در پنل ثبت شده و تعداد کلیک، نصب، نمایش و سشن نتایج ثبت شده تنها مختص سال ۱۴۰۲ است. دادههای این بخش بدین شرح است: بیش از ۷۰۰ اپلیکیشن، بیش از ۱۶۰ میلیون دستگاه، ۶۰۰ میلیون تعداد کلیک، ۱۴۵ میلیون بار نصب، بیش از یک میلیارد بار تعداد نمایش و ۱۱ میلیارد سشن.
طبق این گزارش تعداد کل نصب اپلیکیشنهای تقلبی شمرده شده در سال گذشته بیش از یک میلیون نصب بوده است. درصد نرخ تقلب در صنعت موبایل مارکتینگ ایران پنج درصد عنوان شده و رایجترین نوع تقلب نیز برخلاف سال ۱۴۰۱ « Click Injection» است. سال ۱۴۰۱ این نوع تقلب در رتبه دوم قرار داشته و اکنون در جایگاه صدر انواع تقلب قرار دارد. بیشترین تقلب رخ داده نیز متعلق به نصب تقلبی اپلیکیشنهای دسته خرید بوده است و اپهای پخش فیلم، ابزار و آموزش به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارد.
ادتریس در سال گذشته با استفاده از الگوریتمهای تشخیص تقلب، موفق به ایجاد صرفهجویی اقتصادی بیش از پنج میلیارد تومانی برای اپلیکیشنها شده است. امکان تشخیص تقلب به کسبوکارها کمک کرده تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و از این طریق به سود بیشتری دست یابند.
میزان تبلیغات در ۱۴۰۲ از تابستان تا زمستان روند رو به رشدی بوده است که در دیماه این میزان به اوج خود رسید. البته که همزمانی با مناسبت و رویدادهایی چون شب یلدا و بلک فرایدی در رشد این روند بیاثر نیست.
در سال ۱۴۰۲، دسته بازی رشد قابل توجهی در تمایل به تبلیغات برای جذب کاربر جدید داشته است. نکته مهم کاهش میزان تبلیغات در سه دسته آموزش، خرید و ابزار نسبت به سال ۱۴۰۱ است.
ریتریبوشن مفهومی است که به جهت محاسبه نرخ بازگرداندن کاربران غیرفعال به اپلیکیشن استفاده میشود. این نرخ در مقایسه با پارسال اکیدا رو به افزایش است. دلیل این افزایش را میتوان به بیشتر شدن فرهنگ استفاده از این شاخص مرتبط دانست.
طبق بررسی تیم ادتریس، بیشترین زمان فعالیت کاربران با اپها در روز از ساعت ۱۲ الی ۱۴ و در شب از ساعت ۲۰ تا ۲۲ است.
استفاده از اپ توسط کاربران در روزهای دوشنبه و سهشنبه نسبت به طول هفته بیشتر است و میزان سشن در آخر هفته کاهش مییابد.
بیشترین بازگشت به اپ پس از یک روز نصب به دسته بازی و بیشترین سشن به دسته پخش فیلم اختصاص دارد. کمترین میزان سشن هم مربوط میشود به اپهای مالی. زیرا غالبا کاربرد این اپها برای کاربران انجام تراکنش و خروج سریع از آن است، برخلاف اپهای فیلم که کاربران مدت زمان بیشتری را برای تماشای فیلم و سریال در آن سپری میکنند.
کاربران سشنهای طولانی دارند و رفته رفته این مقدار کاهش مییابد. بنابراین مارکترها باید روی تعامل بیشتر کاربران با اپلیکیشن تمرکز کنند. اپها به طور میانگین در روز ابتدایی بعد از نصب قریب به ۸۰ درصد از کاربران خود را از دست میدهند. این نرخ در روزهای بعدی شدت کمتری دارد و تا ۷ روز اول به عددی قریب به ۱۰ درصد بازگشت به اپلیکیشن میرسد.
در طول سال گذشته در مجموع اپلیکیشنها تمایل بیشتری به نگهداشت مشتری تا جذب مشتری پیدا کردهاند. در شاخص نرخ رشد مشاهده میشود که تمایل به نصب و استفاده از کدام اپ بیشتر است. طبق این گزارش در سال گذشته نرخ رشد دسته بازی با اختلاف، بیشترین میزان توسعه کاربر را داشته است.
همراه اول، سامسونگ و Samsung A12 پرطرفدارترین اپراتور، برند و گوشی مورد استفاده توسط کاربران جهت تعامل با اپلیکیشنها مطرح شده است.
بهطور کلی کاربران حین نصب و استفاده از اپها ترجیح میدهند از دیتای موبایل خود استفاده کنند تا وایفای. البته این میزان استفاده از دیتای موبایل حین تعامل با اپ کمتر از زمان نصب است.
اپراتور همراه اول، اپراتور غالبی است که کاربران از خدمات آن جهت تعامل با اپهای گوناگون استفاده میکنند و همواره درصد استفاده از این اپراتور نسبت به بقیه بیشتر بوده است. البته در دسته فیلم اپراتور همراه اول(۴۴ درصد) و ایرانسل(۴۳ درصد) با اختلاف بسیار کمی در یک سطح استفاده قرار دارند.
ادتریس پلتفرم اتریبیوشن در صنعت موبایل مارکتینگ کشور در سه زمینه شناسایی منابع نصب کاربران، تحلیل رفتار کاربران داخل اپلیکیشن به تفکیک منابع نصب و شناسایی نصبهای تقلبی فعالیت دارد. گزارش موردنظر حاصل تحلیل رفتار کاربران در ۷۰۰ اپلیکیشن و بازی کشور است. به دلیل حفظ حریم خصوصی اپلیکیشنها نام آنها ذکر نشده است.