هوش مصنوعی و رباتهای مخرب؛ طراحی نوین و پیچیده حملات سایبری
استفاده از هوش مصنوعی در طراحی حملات سایبری هم دیده میشود. رباتهای مخرب که به…
۱۹ مهر ۱۴۰۳
۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۷ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
نام وارنر یکی از قدیمیترین و پرهیبتترین نامها در هالیوود است. از زمانی که برادران وارنر در سال ۱۹۲۳ شرکتی به نام خود ثبت کردند، تا اکنون که ۱۰۱ سال از تأسیس این شرکت میگذرد پستی و بلندیهای زیادی در عقبۀ شرکت به چشم میخورد، و این بر همگان اثبات شده است که نام وارنر از صنعت سرگرمی پاک نخواهد شد.
ادغامهای زیادی در تاریخ این شرکت اتفاق افتاده است و به بزرگ شدن شرکت کمک کرده است، از جملۀ ادغام با شرکت تایم در سال ۱۹۹۰، سپس ادغام با شرکتایاوال در سال ۲۰۰۰ (که ناموفق از کار درآمد و سال ۲۰۰۹ به اتمام رسید)، سپس ادغام باایتیاند تی در ۲۰۱۸ و در نهایت ادغام با دیسکاوری در سال ۲۰۲۲ که نام این شرکت را به وارنر بروز دیسکاوری (Warner Bros. Discovery) تبدیل کرد.
سوژۀ این جستار، مدیرعامل قبلی دیسکاوری و مدیرعامل کنونی شرکت وارنر بروز دیسکاوری است. دیوید زاسلاو (David Zaslav)، که با تصمیمات جنجالیاش انتقادات زیادی را به سوی خود جلب کرده است، در عین حال به رشد شرکت وارنر هم کمک زیادی کرده است.
دیوید در سال ۱۹۶۰ در نیویورک به دنیا آمد. خانوادۀیهودی او، بریا فرار از آزار و اذیت نازیها در زمان جهان جهانی دوم از اروپای شرقی به آمریکا مهاجرت کرده بودند. زاسلاو لیسانس خود را در رشتۀ ارتباطات گرفت و در رادیوی داخلی کالجی که در آن تحصیل میکرد هم مشغول فعالیت بود، اما برای ادامۀ تحصیل رشتۀ حقوق را انتخاب کرد و در سال ۱۹۸۵ مدرک دکترای خود را دریافت کرد. او در حرفۀ وکالت مشغول به کار شد و رسیدگی به پروندههای زیادی در حوزههای مختلف از جمله رسانه را انجام داد. علاوه بر این، این ارتباطات خوبی با مدیران شرکتها پیدا کرده بود و از میتوانست روی کمک آنها حساب کند. همین سبب شد که در سال ۱۹۸۹ پیشنهاد پیوستن به شرکت انبیسی یونیورسال روی میز او قرار بگیرد. او به زودی مدیریت یکی از بخشهای این شرکت را دریافت کرد و در سالهای آتی مراتب صعود را یکی پس از دیگری طی کرد. آشنایی و رفاقت او با مدیران شرکتهای بزرگ در پیشرفت او اثرگذار بود.
در انتهای سال ۲۰۰۶، هیأت مدیرۀ شرکت دیسکاوری پس مواجهه با رکود و نگرانی از آیندۀ شرکت، تصمیم گرفتند یک مدیر عامل جدید باایدههای تازه برای شرکت تعیین کنند. پس از بررسیها مشخص شد که دیوید زاسلاو با توجه به صعود او در انبیسی یونیورسال و نقش او در تولید محتواهای پرمخاطب، میتواند گزینۀ خوبی باشد. زاسلاو پیشنهاد مدیریت را قبول کرد و از نوامبر ۲۰۰۶ در دیسکاوری مشغول به کار شد. تا پیش از زاسلاو ، دیسکاوری شرکتی بود که با مستندهای علمی شناخته میشد و مخاطبین مخشصی داشت. اولین کاری که زاسلاو کرد این بود که تنوع محتوایی دیسکاوری را افزایش دهد و مخاطبین وسیعتری را جذب کند. نمونههایی از محتواهای جدید دیسکاوری عبارت بودند از تلویزیون واقعنما، برنامههای جنایت واقعی و برنامههای کودک. در سال ۲۰۱۱ با همکاری اوپرا وینفری شبکۀ OWN تأسیس شد که تمرکز با سبک زندگی زنان و سیاهپوستان دارد.
یکی از برنامههایی شرکت دیسکاوری تحت مدیریت زاسلاو دنبال کرد، این بود که مالکیت فکری محتوای اورجینال از کشورهای مختلف توسط این شرکت خریداری یا تولید شود و تنوع محتوایی از مرزهای کشورهای فراتر برود. همین باعث شد.
زسلاو از پیشرفتهای تکنولوژیک غافل نبوده است و همواره در پی این بوده است که شرکت خود را با کمک نوآوری از بقیۀ رقبا پیش بیاندازد. همین باعث شد در زمانی صنعت استریمینگ در حال رشد بود و نتفلیکس داشت رقبا را کنار میزد، شرکت دیسکاوری از این بستر جدید استفاده کرد و محصول جدیدی وارد بازار کرد. در سال ۲۰۱۹، سرویس سرویس Food Network Kitchen راهاندازی شد که در آن کاربران میتوانستند برنامههای مربوط به آشپزی را تماشا کنند، در عین حال مواد خوراکی که برای پختن غذا نیاز دارند را هم سفارش دهند.
در واقع این سرویس نسبت به رقبایش یک کارکرد اضافه داشت، هم برای تماشا بود و هم برای خرید. در زمان راهاندازی این سرویس، استقبال زیادی از آن صورت گرفت. سال بعد از آن، سرویس ویدئو بهدرخواست دیسکاوری پلاس راهاندازی شد که منبعی سرشار از مستندهای علمی، برنامههای آموزشی، تلویزیون واقعنما، برنامۀ کودک و مواردی از این دست بود.
مزیت دیسکاوری پلاس نسبت به نتفلیکس و آمازون پرایم، این است که برای جدای از سرگرمی، محتوا آموزشی زیادی دارد و افراد علاقهمند این حوزه را به خود جذب میکنند.
شرکت دیسکاوری در دوران رهبری ۱۶ سالۀ زیسلاو احیا شد و با رشد بیسابقهای روبهرو شد. نمودار زیر درآمد سالانۀ دیسکاوری از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ را نشان میدهد.
(منبع: Statista.com)
اما بعد از ادغام دیسکاوری با وارنر در سال ۲۰۲۲، سطح چالشهای بسیار بزرگتر شد و عملکرد زاسلاو با انتقادات زیادی روبهرو شد.
بعد از ادغام وارنر با دیسکاوری در مِی ۲۰۲۲، سمت مدیرعاملی شرکت جدید به زاسلاو رسید. وارنر پیش از این مالک شبکههای زیادی از جمله سیانان، یورو اسپورت، تیانتی و اچبیاو بود. با ادغام دو شرکت، آرشیو بسیار گستردهای ایجاد شد که برای تمام سلایق برنامه داشت.
به گفتۀ زاسلاو، ۳۰ تا ۴۰ درصد آمریکاییها هر روز از محصولات وارنر بروز دیسکاوری استفاده میکنند. مسألهای که وجود داشت، این بود که در دوران کرونا چند پروژۀ بزرگ شرکت وارنر شکست خورده بود، همچنین با گسترش اقبال مردم به سرویسهای ویدئو بهدرخواست نیاز به استراتژیهای جدید احساس میشد.
زاسلاو در دیسکاوری تصمیمات درستی برای تطابق به شرایط جدید انجام داده بود، اما در شرکت جدید موفق نبود. او در چند فیلم از جمله بتگرل و کایوت در برابر اکمی را که تا نیمه ساخته شده بودند را با این توجیه که طرفدار ندارند متوقف کرد، تا خرج بیشتری رو دست شرکت نگذارند و همچنین برای پخش آن شرکت مجبور نشود مالیات پرداخت کند.
زاسلاو با همین توجیه چند انیمیشن در دست ساخت وارنر را هم متوقف کرد. این تصمیم او به این معنا بود که زحمات کارکنان استودیو اهمیت کمی نسبت به سود شرکت دارد.
همچنین تصمیم اشتباه دیگر او، زمانی بود که تصمیم گرفت فیلم گودزیلا در برابر کونگ را همزمان هم در سینما هم در سرویس ویدئو بهخواست اچبیاو مکس به نمایش بگذارد. این باعث شد شرکت سازندۀ فیلم از وارنر شکایت کند به این دلیل که با این شیوۀ پخش نه فروش بالایی نصیب فیلم میشود، نه تأثیر چشمگیری در تعداد مشترکین اچبیاو مکس ایجاد میشود. در واقع تصمیم درست این بود که مانند بقیۀ شرکت در ابتدا فیلم از سینما پخش شود و بعد از پخش سینمایی، در دسترس مخاطبان ویدئو بهخواست قرار بگیرد.
این تصمیمات باعث شد که کارگردانان زیادی انتقادات تندی علیه او مطرح کنند، از جمله دنی ویلنو که بلای فیلم گودزیلا در برابر کونگ بر سر ساختۀ او تلماسه هم آمد. ویلنو گفت که سهامداران والاستریت دارند برای هنر تصمیم میگیرند و این به این معناست که شرکت برای زیردستان خود ارزش قائل نیست، بلکه فقط به فکر سود خودش است.
همچنین، کریستوفر نولان با دیدن مدیریت زاسلاو همکاری طولانی مدت خود با شرکت وارنر را تمام کرد و پخش فیلم اوپنهایمر به شرکت یونیورسال سپرد. پس در واقع تصمیماتی که قرار بود جلوی ضرر اقتصادی شرکت را بگیرند، خودشان ضرر را چند برابر کردند و در عین حال به شهرت شرکت وارنر هم آسیب زدند.
البته این هم باید گفته شود که زاسلاو هیچ کدام از این تصمیمات را به تنهایی نگرفت، و هیأت مدیرۀ شرکت هم همراه و موافق او بودند. همچنین سال ۲۰۲۳، بزرگترین موفقیت سینمایی وارنر را به همراه داشت. فیلم باربی با فروش تقریباً ۱. ۵ میلیارد دلاری، تبدیل به پرفروشترین فیلم سال ۲۰۲۳ و تاریخ شرکت وارنر شد. به علاوه این شرکت در سال ۲۰۲۳ به یمن برنامههای متنوعش، ۴۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و توانست بسیاری از بدهیهایی که از سالهای پیش داشت جبران کند.
دیوید زاسلاو در دوران مدیریت وارنر بروز دیسکاوری مجبور شد تصمیماتی سختی بگیرد که به مذاق خیلی از زیردستانش خوش نیامد. بعد از کنسل کردن برخی از فیلم و انیمیشنها در این دوران، برخی از روزنامهها لقب «نفرتانگیزترین مرد هالیوود» را به او دادند. اما برای یک داوری منصفانه، هنوز باید منتظر ماند و عملکرد او در سالهای بعد در وارنر را دید. کارنامۀ درخشان او در شرکت دیسکاوری و نزدیکیاش با مدیران شرکتهای بزرگ رسانهای و فناوری، این نوید را میدهد که شرکت پرسابقۀ وارنر آیندۀ تیرهای در پیش رو نخواهد داشت.