skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

الزامات ارائه خدمات اپلیکیشن‌‌های پرداختی ابلاغ شد

تحریریه پیوست

۸ اسفند ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ملزم به احراز هویت کاربران خود از طریق تطابق اطلاعات کدملی و شماره همراه آنان شدند.
به گزارش پیوست، در مستند الزامات ارائه خدمات بانکی توسط برنامک‌های همراه، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و بانک‌ها ملزم شده‌اند کلیه خدمات بانکی خود را که از طریق برنامک‌های همراه ارائه می‌دهند، صرفا در اختیار کاربرانی بگذارند که کدملی‌شان با شماره کارت بانکی و تلفن‌همراهشان تطابق داشته باشد.

در این مستند الزامات که از سوی بانک‌مرکزی به کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ابلاغ شده، موسسات ارائه اپلیکیشن پرداخت باید اپلیکیشن‌های پرداخت خود را به گونه‌ای طراحی کنند که توانایی اخذ کدملی و شماره تلفن همراه کاربر را داشته و همچنین بتواند این اطلاعات را با سامانه نهاب تطابق دهد. سامانه نهاب؛ سامانه‌ای یکپارچه حاوی اطلاعات هویتی مشتریان بانکی است. 
همچنین این سرویس‌دهندگان برای حصول اطمینان از اینکه تلفن‌همراه در اختیار کاربر است باید پیامک حاوی کداعتبارسنجی یکبار مصرف را به شماره همراه تایید شده توسط سامانه نهاب برای کاربرارسال کنند.

از سوی دیگر ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های خدمات پرداخت از ابتدای سال ۹۸ باید هنگام ثبت و فعال‌سازی کارت بانکی در اپلیکیشن پرداخت یا برنامک‌های همراه تطابق شماره کارت، کد ملی و شماره تلفن همراه را از سامانه مانا (مرکز ارائه نشانه الکترونیکی)  استعلام کرده و نشانه مربوط به کارت را اخذ کنند.

طبق مستند الزامات ارائه خدمات بانکی توسط اپلیکیشن‌های پرداخت باید برای هر کارت بانکی در هر برنامک همراه صرفا یک نشانه صادر شده و نشانه توسط برنامک همراه از سامانه مرکزی بانک یا PSP مربوطه فراخوانی شود.

ارائه‌دهنده اپلیکیشن پرداختی موظف است کاربر را در هر بار ورود به برنامک همراه برای استفاده از خدمات بانکی، از سازوکارهایی نظیر نام کاربردی، گذرواژه، تشخیص چهره و نظایر آن بنابر طراحی برنامک شناسایی کند.
کلیه خدمات بانکی نیز صرفا در صورت تطابق کد ملی گرفته شده در مرحله فعال‌سازی اپلیکیشن پرداخت و کدملی دارنده کارت بانکی ارائه می‌شود. همچنین شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت تحت هیچ شرایطی نباید شماره کارت، کد CVV2 ، رمزدوم کارت و اطلاعات مالی مشتریان نظیر مانده حساب و صورتحساب آنها را در سامانه‌های خود شامل  سامانه مرکزی و برنامک همراه ذخیره کنند.

متن کامل مصوبه بانک مرکزی در مورد الزامات ارائه خدمات بانکی از سوی برنامک‌های همراه را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

http://pvst.ir/5tb

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو