skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اولین موتور جست‌وجو مشاغل ایران معرفی شد

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۶ بهمن ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۸

استارت‌آپ «کاران» پلتفرم تخصصی کار و استخدام، محصول خود با عنوان «موتور جست‌وجو مشاغل ایران» را امروز (۶ بهمن‌ماه) در نشستی معرفی کرد. به گفته مدیرعامل این استارت آپ به کمک موتور جست‌وجوی هوشمند مشاغل کاران، کاربران می‌توانند در سایت این سرویس تمام فرصت‌های استخدامی برای هر شغل را به صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند. این پلتفرم هوشمند همچنین می‌تواند آمار و ارقامی از وضعیت بازار کار و استخدام ارائه دهد. آماری که به گفته بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکت‌های کهکشان هنوز شفاف نیستند.

به گزارش پیوست، در این نشست «زهرا باقری» مدیر استارتاپ کاران به معرفی این کسب‌وکار پرداخت و گفت: «تیرماه ۹۷ تیم کاران فعالیت خود را آغاز کرد و نسخه اولیه اپلیکیشن کاران بهمن ۹۷ به بازار ارائه شد. ما در این مدت با متخصصان حوزه کار و استخدام صحبت کردیم. از مشورت و دیدگاه‌های مشاوران این حوزه بهره‌مند شدیم. شرح مشاغل را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کردیم. داده‌ها و اطلاعات جامعی از طریق تحقیق و توسعه بازار به دست آوردیم.»

او ادامه داد: «در ادامه فعالیت خود تصمیم گرفتیم تیم علوم داده (data science) تشکیل دهیم تا داده‌ها مربوط به بازار کار و استخدام را جمع‌آوری و آنالیز کنند. این تیم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، برچسب‌زدن داده‌ها را آغاز کرد. در نهایت با کمک تحلیل داده‌ها، موتور جست‌وجو کاران را راه‌اندازی کردیم.»

باقری همچنین گفت: «به کمک موتور جستجوی مشاغل کاران، کاربران می توانند در سایت کاران تمام فرصت‌های استخدامی برای هر شغل را به صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند. از شهریور ماه ۹۸ تاکنون ۴۸ هزار کارجو در سایت کاران ثبت‌نام کردند و ۷ هزار کارفرما در این سایت فعالیت می‌کنند.»

او درخصوص قابلیت کاران برای کمک به حل مشکل استخدام بیان کرد: «با جمع آوری و تحلیل داده‌ها و رزومه‌ها بانک بزرگ رزومه هزاران کارجو را در اختیار داریم. در کنار آن شبکه گسترده ارتباطی متخصصان ما با کسب‌و‌کارها و صنایع گوناگون، باعث شده تا به امروز صدها نفر از کارجویان بتوانند در بهترین و مناسب‌ترین فرصت‌های شغلی استخدام شوند.»

به کمک موتور جستجوی مشاغل کاران، کاربران می توانند در سایت کاران تمام فرصت‌های استخدامی برای هر شغل را به صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند. از شهریور ماه ۹۸ تاکنون ۴۸ هزار کارجو در سایت کاران ثبت‌نام کردند و ۷ هزار کارفرما در این سایت فعالیت می‌کنند
زهرا باقری، مدیر استارتاپ کاران

براساس گفته‌های باقری تیم کاران با جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات بازار کار و استخدام، آماده ارائه اطلاعات به سیاست‌گذاران و دولتمردان برای اتخاذ تصمیم‌های کلان در این حوزه است.

باقری در ادامه به امکانات پلتفرم هوشمند کاران اشاره و بیان کرد: «کاران با بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند به پردازش زبان طبیعی و متن‌کاوی در بررسی رزومه‌ها و آگهی‌های استخدام بپردازد و رزومه‌های مورد نظر کارفرماها را به آنها نشان دهد.»

او همچنین به سرویس‌های ویژه کاران برای کارجویان اشاره کرد و گفت: «برای کارجویان سرویس‌هایی چون اپلیکیشن کاران، رزومه ساز هوشمند، ویدیو رزومه و سرویس آماده به کار فراهم کردیم. کارجویان می‌توانند به سرعت و به راحتی از تمام فرصت‌های استخدامی مناسب خود مطلع شده و برای استخدام درخواست همکاری ارسال کنند.» به گفته باقری تمرکز کاران روی پیاده‌سازی آزمون‌های سنجش‌ توانمندی است تا افراد بتوانند با شناخت قابلیت‌های خود شغل مورد نظر خود را بیابند.

باقری در ادامه این نشست در مورد تفاوت کاران با سایر سایت‌های کاریابی بیان کرد: «مهم‌ترین وجه تمایز کاران از سایر سایت‌ها، برخورداری از پلتفرم هوشمند جست‌وجوی تمام آگهی‌های استخدامی برای همه مشاغل است.»

او ادامه داد: «از طریق همین تکنولوژی و با تمرکز روی محتوای منتشر شده در آگهی‌های استخدامی، می‌توانیم به آمار و ارقامی درباره بازار کار و استخدام ایران برسیم؛ آماری که تاکنون به صورت جامع درباره صنعت استخدام کشورمان وجود نداشته است.»

 

چالش‌های بازار کار و استخدام

بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکت‌های کهکشان به عنوان سرمایه‌گذار استارتاپ کاران در این نشست به چالش‌ها و مشکلات بازار کار و استخدام پرداخت و گفت: «براساس جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۹۸، حدود ۱۰.۵ درصد از جمعیت فعال کشور اعلام شده است که این رقم، جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر بیکار را در برمی‌گیرد. در کنار این آمار، آمار غیررسمی وجود دارد که اعلام می‌کند ۱۰ میلیون بیکار در کشور وجود دارد.»

او ادامه داد: «براساس همین آمار غیررسمی، در حال حاضر ۶۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند که جمعیتی حدود ۶.۷ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.این در حالی است که سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی جدید جویای کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می‌شوند.»

آریا همچنین تاکید کرد: «طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ارائه کرده در بین رشته‌های تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ترتیب مربوط به گروه‌های معماری و ساختمان با ۲۶.۱ درصد، رشته هنر با ۲۴.۵ درصد، علوم زیستی و رشته‌های مرتبط ۲۴.۱ درصد، فرآوری و ساخت ۲۳.۵ درصد است و فناوری اطلاعات و ارتباطات با ۲۲.۸ درصد در رتبه پنجم قرار دارد.»

آریا با بیان اینکه در حوزه بازار کار و استخدام مرجع درست و شفافی وجود ندارد، گفت: «هنوز نمی‌دانیم ترند بازار کار و استخدام چیست. در این بازار کدام مشاغل بیشترین و کمترین متقاضی را دارند. هنوز شرح مشاغل به درستی صورت جمع‌آوری و طبقه‌بندی نشده است.»

او در ادامه به مهم‌ترین دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلات دانشگاهی کشور اشاره و بیان کرد: «فاصله جدی میان دانش آموخته‌های دانشگاهی با مهارت‌های موردنیاز بازار کار وجود دارد. از سوی دیگر نبود راهکار جامعی برای معرفی هدفمند کارجویان به فرصت‌های شغلی باعث شده در حال حاضر بخش عمده‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حتی با مدارک بالاتر از کارشناسی نیز نتوانند شغل موردنظرشان را پیدا کنند.»

آریا درباره نبود پل ارتباطی مناسب میان کارجویان و کارفرمایان ادامه داد: «علاوه براینکه رشته‌های دانشگاهی با مشاغل موردنیاز بازار کار هماهنگ نیست، تاکنون هیچ بستر جامع و تخصصی برای برقراری ارتباط میان همه کارجویان و کارفرمایان در کشور وجود نداشته است.»

او همچنین به مشکلات کارجویان برای ورود به بازار کار اشاره کرد و گفت: «در این بازار همچنین بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها با شیوه‌های صحیح یافتن شغل مناسب، دانش و مهارت‌های لازم آن شغل آشنا نیستند و دقیقا نمی‌دانند برای یک استخدام موفق باید به چه مرجعی مراجعه کنند.»

طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ارائه کرده در بین رشته‌های تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ترتیب مربوط به گروه‌های معماری و ساختمان با ۲۶.۱ درصد، رشته هنر با ۲۴.۵ درصد، علوم زیستی و رشته‌های مرتبط ۲۴.۱ درصد، فرآوری و ساخت ۲۳.۵ درصد است و فناوری اطلاعات و ارتباطات با ۲۲.۸ درصد در رتبه پنجم قرار دارد
بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکت‌های کهکشان

براساس گفته‌های بهناز آریا مطابق جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی IBIBSWorld، در حال حاضر گردش مالی صنعت کار و استخدام در کل جهان به صورت سالیانه ۵۰۰ میلیارد دلار است و سهم سالیانه ایران از این رقم، حدود ۵ میلیارد دلار برآورد شده است. او همچنین تاکید کرد: «با وجود این ارقام تا به امروز هیچ گاه در کشورمان به موضوع کار و استخدام به چشم یک صنعت نگاه نشده است. در واقع تاکنون مرجع تخصصی کار و استخدامی که بتواند پاسخ‌گوی نیاز شغلی همه افراد با هر سطح از مهارت و سن باشد، وجود نداشته است.»

آریا همچنین تاکید کرد: «اغلب سایت‌های کاریابی در این زمینه پاسخگوی نیاز تمام طیف‌های جامعه نیستند. حتی برخی از این سایت‌ها، اصلا نگاه تخصصی به موضوع استخدام ندارند و اغلب کارجویان بعد از ثبت رزومه فراموش می‌شوند.»

او درباره چالش‌های کارفرمایان برای جذب و استخدام نیز بیان کرد: «کارفرمایان هم با مشکلاتی در جذب کارجو مواجه هستند. آنها هنوز با تکنیک‌های صحیح جذب ، استخدام و شرح دقیق وظایف هر شغل آشنا نیستند. این موضوعی است که سایت‌ها و مراکز کاریابی تاکنون به آن توجهی نشان نداده‌اند.»

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان با اشاره به اینکه شرکت‌های کهکشان هم به عنوان شرکت‌های حوزه آموزش با این چالش روبرو بودند، بیان کرد:‌«ما ۴۰ هزار نیرو تربیت کردیم و دنبال کار هستند. از طرف دیگر کارفرمایان در جست‌وجو نیروی کار هستند. اما اینکه آیا شغل موردنظر مناسب فرد است یا خیر. آیا افراد قابلیت و استعداد در شغلی را دارند؟ از نظر روحی و اخلاقی مناسب شغلی که پیدا کردند، هستند یا خیر. سایت‌های کاریابی به این موارد اصلا توجهی نمی‌کنند.»

او ادامه داد: «ما در گروه شرکت‌های کهکشان نیروی کار را آماده می‌کردیم و آنها نیاز به شغل داشتند اما نمی‌توانستند با کارفرما ارتباط برقرار کنند. بین این دو واسطی وجود نداشت. در این سال‌ها برای رفع این چالش ایده‌هایی هم داشتیم اما به نتیجه‌ای نرسید. هدف ما هم این نبود تا به صورت مستقیم وارد این کار شویم تا اینکه با کاران آشنا و با سرمایه‌گذاری روی این کسب‌وکار وارد بازارکار و استخدام شدیم.»

به گفته بهناز آریا شرط اولیه آنها برای این استارت‌آپ این بود تا با ایده و تلاش خود چالش‌ها و دغدغه‌های حوزه بازار کار و استخدام را حل کنند و به سرمایه‌گذار خود وابسته نباشند.

او در مورد دلیل انتخاب کاران برای سرمایه‌گذاری بیان کرد: «کاران به عنوان پلتفرم تخصصی کار و استخدام و با شناسایی دقیق نیازها و آمار فضای اشتغال ایران، آغاز به کار کرده است تا بتواند کارجویان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کارفرمایان متصل کند. کاران یک سایت کاریابی نیست و یک بستر داده محور است و مانند گوگل که بعدها داده‌های خود را در گوگول آنالیز تحلیل کرد و به اطلاعات و آمار درحوزه‌های مختلف دست یافت. کاران نیز به آمار و ارقامی در حوزه بازار کار و استخدام دست می‌یابد.»

بهناز آریا در بخش دیگری از این نشست به اطلاعات و آمار به دست آمده از طریق موتور جست‌وجو کاران اشاره و بیان کرد: «مطابق آمار به دست آمده از موتور جمع‌آوری اطلاعات کاران، ۲.۷درصد از حجم آگهی‌های استخدامی کشورمان به مشاغل فناوری اطلاعات اختصاص دارد.»

او ادامه داد: «براین اساس در حال حاضر بیشترین تعداد آگهی‌های استخدامی مشاغل فناوری اطلاعات به ترتیب مربوط به برنامه‌نویسی با حدود۵۱ درصد، پشتیبانی نرم افزار حدود ۱۶ درصد، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و کارشناس طراحی وب هر یک حدود ۱۳ درصد، امنیت و شبکه حدود۴ درصد و کارشناس تحلیل نرم افزار حدود ۳ درصد از کل آگهی‌های استخدامی فناوری اطلاعات در سراسر وب هستند.»

به گفته آریا با توجه به رونق اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و توانمندی و تجارب تیم کاران، تمرکز فعلی کاران روی بازار کار و استخدام حوزه فناوری اطلاعات است.

http://pvst.ir/7d8
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو