کولین یائو (Colin Yao) مدیر واحد بازیسازی استودیوی تیمی (TiMi)- از استودیوهای تنسنت - است که تعداد زیادی از بازیهای محبوب موبایل را تاکنون تولید کرده است. ما او را در استودیوی پرزرقوبرقش ملاقات کردیم تا درباره کنسولهای بازی، عناوین پوسترهای اخیر شرکت و شعارهای فناوری انگیزشی صحبت کنیم. به محض اینکه به گفتوگو نشستیم او مروری بر یادداشتهای طولانیاش داشت که البته حاکی از این بود که یائو از موثرترین توسعهدهندگان بازی در شرکتهای بازیسازی در سطح جهانی است و صنعت بازیسازی چینی نیز امیدوار است نوآوریهایی را به بازار جهانی معرفی کند. استودیوهای یائو و تیمی از سال ۲۰۰۰ مسئولیت ساخت پربازدیدترین بازیهای چینی- بازاری که در زمینه صنعت بازی با آمریکا رقابت دارد- را بر عهده داشته است. در واقع شرکت فناوری چینی تنسنت را بیشتر با سرویس گفتوگوی ویچت میشناسند اما هدف اصلی آن همان تولید بازی است. اکنون بعد از سالها موفقیت، صنعت بازیسازی چین در مسیر متفاوتی قرار گرفته است. تنسنت به شرکتها و بازارهای مختلفی در سرتاسر جهان بسط یافته است لیکن هنوز انتقادات زیادی در مورد سانسور محتوای سیاسی دریافت میکند. از منظر منطقهای نیز وقتی رشد این شرکت به دلیل شرایط دولتی کاهش یافت شرکت افول قابل توجهی را تجربه کرد. شرکتهای بازیسازی چینی نیاز دارند مسیری اختصاصی طرحریزی کنند و بازیهای کنترلشده و با محتوای وطنپرستی را برای بازار خانگی تولید کنند در حالی که تمرکز اولیه آنها بر بازیهای موبایل است. با توجه به رقابت سنگین چین در راستای رهبری آینده بازیهای تودهای، یائو احتمالاً یکی از رهبران این ماجرا خواهد بود. اولین بازی یائو والدین یائو کارکنان کارخانه برق بودند. او در نانچانگ چین واقع در استان جیانگشی متولد شد و در همان سالهای اولیه شیفته کامپیوترها بود. بهعنوان یک دانشآموز سالهای متوسطه کتابهای درسی علوم کامپیوترِ برادر بزرگترش را جلد به جلد میخواند. سرانجام توانست والدینش را...