نشان: بهجای انتساب دستاوردهای بخش خصوصی به فیلترینگ دلایل واقعی محدودیتها را بگویید
نشان در بیانیهای نسبت به صحبتهای رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی که رشد…
۳۰ آبان ۱۴۰۳
۴ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۳ دقیقه
اپلیکیشن پازلی به نام Royal Match، ساخت تیم کوچکی در استانبول توانست سلطه کندی کراش، بازی تحت مالکیت مایکروسافت، بر گوشیهای هوشمند را به پایان برساند. این بازی در ۱۲ ماه گذشته بیشترین استقبال را در گوشیهای هوشمند داشته است.
به گزارش پیوست، استارتآپ ترکیهای دریم گیمز (Dream Games)، سازنده این بازی، براساس آخرین آمار در سال گذشته حدود ۲.۷۵ میلیارد دلار ارزشگذاری شده بود.
فایننشال تایمز با اشاره با دادههای شرکت آماری Data.ai میگوید رویال مچ در ماه جولای به برترین بازی موبایلی از لحاظ درآمد جهانی تبدیل شد و جایگاه اول خود را از آن زمان تا به امروز حفظ کرده است.
بازی کندی کراش ساگا (Candy Crush Saga)، از یک دهه پیش همواره یکی از پرطرفدارترین بازیهای جهان در پلتفرمهای مختلف بوده و امسال مجموع درآمد آن به ۲۰ میلیارد دلار رسید. این بازی که حالا با اکتساب اکتیویوژن بلیزارد از سوی مایکروسافت به مالکیت ردموندیها درآمده است برای اولین بار پس از عرضه در سال ۲۰۱۲ شش ماهی را خارج از لیست ۱۰ بازی پردرآمد جهان سپری میکند.
سونر ایدمیر، همبنیانگذار و مدیرعامل دریم گیمز، میگوید میزان هزینه کاربران در بازی رویال مچ امسال در ماه اکتبر بیش از دوبرابر شد و نرخ درآمد ناخالص این بازی در سال را به ۲ میلیارد دلار (پیش از پرداخت مالیات اپاستورها) رساند.
رویال مچ در سالی این سطح از رشد را تجربه میکند که به گفته فعالان و سرمایهگذاران حوزه گیمینگ، بازیهای موبایلی دوران خوبی را سپری نمیکنند.به نظر توجه به کیفیت و جذابیت عمومی این بازی باعث رشد رویال مچ شده است.
ایدمیر میگوید: «ما قویا باور داریم که کیفیت بهترین برنامه تجاری است.»
شرکت Data.ai پیشبینی میکند که بازار بازیهای موبایلی امسال ۳ درصد از جمله در چین کوچکتر میشود و درنتیجه رویال مچ یکی از موارد نادر بازار است. لکسی سیدو، مسئول چشماندازهای Data.ai، میگوید: «آنها سال فوقالعادهای داشتند.»
رویال مچ یک بازی پازلی به سبک «Match 3» است که براساس آن شما آیکون و نمادهایی را جابجا کرده و پازل را حل میکنید. از زمان شهرت گرفتن این سبک در دهه ۲۰۰۰، بازیهای مختلفی با چنین ساز و کاری به محبوبیت چشمگیر رسیدهاند.
ایدمیر میگوید پلیرهای این بازی بسیار وفادار هستند و هزینه بیشتری را صرف اقلام داخل بازی میکنند. بیش از ۹۰۹ درصد کاربرانی که یک سال رویال مچ را بازی کردهآند حالا برای سال دوم هم کاربر این بازی هستند.
به گفته سیدو، یکی از دلایل اصلی موفقیت این بازی ترکیهای، جذابیت عمومی و سهولت یادگیری آن است که بیشتر از بازیهای فانتزی جنگی یا کازینو مانند برای عموم جالب توجه است.
دادههای Data.ai نشان میدهد که این بازی با حدود ۵۵ میلیون کاربر فعال ماهانه کاربران خود را مجاب کرده تا بیشتر از ۱۶۰ میلیون کاربر ماهانه کندی کراش برای بازی خود هزینه کنند.
دریم گیمز در تلاش است تا از مانع صعود و افول یک باره این بازی شود و چشمانداز بلندمدتی را در نظر دارد.
این استارتآپ که در سال ۲۰۱۹ و توسط مدیران سابق Peak Games، یکی دیگر از توسعه دهندگان بازی در ترکیه، بنیانگذاری شد حالا بیش از ۲۰۰ کارمند دارد و به مرحله سوددهی رسیده است. این شرکت به تازگی اد کتمول، همبنیانگذار پیکسار را نیز به عنوان مشاور استراتژیک در اختیار گرفته است.
کتمول که به گفته ایدمیر ۵ هزار سطح این بازی را پشت سر گذاشته است میگوید: «وقتی اولین بار رویال مچ را شروع کردم، توجه ویژه به کیفیت دیداری این بازی توجه من را به خود جلب کرد.»