کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
تیکتاک امکان بازی در این اپلیکیشن را در ویتنام آزمایش میکند. به گفته افراد مطلع، این آزمایشات بخشی از برنامههای بزرگ تیکتاک برای ورود به عرصه بازیسازی محسوب میشوند.
به گزارش پیوست، به نقل از رویترز، اضافه شدن بازی به پلتفرم تیکتاک باعث افزایش درآمد تبلیغاتی این شرکت شده و زمانی که کاربران صرف اپلیکیشن میکنند را بیشتر میکند. تیکتاک با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهیانه، یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشنهای جهان محسوب میشود.
ویتنام با جمعیتی که بیش از ۷۰ درصد آن کمتر از ۳۵ سال سن دارند، بازار جذابی برای پلتفرمهایی مثل تیکتاک، پلتفرمهای متا و زیرمجموعههای گوگل یعنی یوتیوب و گوگل محسوب میشود.
همچنین به گفته افراد مطلع، تیکتاک، پلتفرم متعلق به شرکت چینی بایتدنس، قصد دارد عرضه بازیهای خود را به طور گسترده در جنوب شرق آسیا توسعه دهد. به گفته دو نفر از افراد مطلع، توسعه بخش گیمینگ تیکتاک در این منطقه ممکن است تا سه ماهه سوم همین سال اجرایی شود.
از آنجایی که اطلاعات این برنامهها هنوز علنی نشده، افراد مطلع به صورت گمنام در این باره صحبت کردند.
یکی از نمایندگان تیکتاک میگوید اضافه کردن بازیهای HTML5 را آزمایش کرده است. این کار از طریق ارتباط با توسعهدهندگان شخص ثالث و استودیوهایی مثل زینکا انجام میشود. با این حال نماینده تیکتاک از اظهارنظر در رابطه با برنامههای این شرکت در ویتنام و یا گستره این برنامهها خودداری کرد.
این نماینده در ایمیلی به رویترز گفت: «ما همواره به دنبال راههایی برای غنیسازی پلتفرممان هستیم و دائما ویژگیها و الحاقیات ارزشمند برای جامعه را آزمایش میکنیم.»
بایتدنس به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداد.
رویترز نتوانسته اطلاعی از برنامههای تیکتاک برای عرضه مشخصههای گیمینگ در دیگر بازارها کسب کند. با اینکه کاربران تیکتاک امکان مشاهده بازی در این پلتفرم را دارند اما در اکثر مناطق امکان بازی در اپلیکیشن تیکتاک وجود ندارد.
به نظر میرسد که در ایالات متحده تنها عرضه چند بازی انجام گرفته است. این بازیها عبارتند از «Dixco Loco 3D» متعلق به زینگا، که یک بازی چالش موسیقی رقص است و «Garden of Good»، که بازیکنان در آن گیاهانی را پرورش داده و تیکتاک در ازای آن پولی را به موسسه خیریه فیدینگ امریکا (Feeding America) اهدا میکند.
به گفته منابع مطلع، تیکتاک عمدتا روی مجموعه بازیهای بایتدنس تمرکز خواهد داشت.
به گفته یکی از افراد مطلع که از روند کار اطلاع مستقیم دارد، در حالی که این روند با بازیهای کوچک با مکانیزمهای ساده و کوتاه آغاز میشود، اما این شرکت در نهایت فعالیت خود را به فراتر از بازیهای کوچک توسعه میدهد.
با وجود برنامههای تیکتاک برای عرضه بازی، این پلتفرم برای فعالیت گیمینگ در ویتنام که بازیهای قماری، خشونت آمیز و محتوای جنسی در آن ممنوع است به کسب مجوز نیاز دارد. با این حال به گفته فردی مطلع از آنجایی که بازیهای مد نظر تیکتاک بحثبرانگیز نیستند، این فرایند احتمالا به راحتی طی خواهد شد.
وزرای خارجه و ارتباطات ویتنام هم به درخواستهای رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی ندادهاند.
کاربران پلتفرم دویین بایتدنس که نسخه چینی تیکتاک محسوب میشود، از سال ۲۰۱۹ امکان بازی در این پلتفرم را داشتهاند.
تلاش تیکتاک در حوزه بازیسازی مشابه دیگر غولهای تکنولوژی است که برای حفظ کاربران در این مسیر تلاش کردهاند. فیسبوک در سال ۲۰۱۶ قابلیت بازی لحظهای (Instant Games) را برای پلتفرم خود عرضه کرد و نتفلیکس هم به تازگی بازیهایی را به پلتفرم خود اضافه کرده است.
خبر ورود تیکتاک به حوزه گیمینگ در حالی منتشر شده که بایتدنس در تلاش است خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی این عرصه به تثبیت برساند. بایتدنس شرکت مونتان تکنولوژی (Moonton Technology)، استدیو بازیسازی مستقر در شانگهای، را سال گذشته (۲۰۲۱) خریداری کرد و به عرصه رقابت مستقیم با تنست، بزرگترین شرکت بازیسازی چین، وارد شد.
درآمد تبلیغاتی تیکتاک حتی بدون ورود به حوزه گیمینگ هم افزایش یافته و حتی عملکرد بهتری نسبت به غولهای تکنولوژی آمریکا از خود نشان داده است. طبق اعلام شرکت تحقیقاتی اینسایدر اینتلجنس (Insider Intelligence)، درآمد تبلیغاتی این شرکت احتمالا در سال جاری سه برابر شده و به ۱۱ میلیون دلار میرسد؛ رقمی بیشتر از مجموع درآمد توییتر و اسنپ، از جمله پلتفرمهای بزرگ آمریکایی.
منبع: Reuters