skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

کاهش فروش ۱۰۰ درصدی برخی از کسب‌وکارها در دوره قطعی اینترنت

تحریریه پیوست

۱۲ آذر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۸

کسب‌وکارهای آنلاین ارائه دهنده خدمات مشاوره و رزرو نوبت در دوره قطعی اینترنت با ۱۰۰ درصد کاهش فروش مواجه شدند.
به گزارش پیوست، طبق برآورد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این گروه از کسب‌وکارها بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند چرا که میزان فروششان تقریبا به صفر رسیده است. پس از این گروه، کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه فروش کتاب و محصولات فرهنگی و همچنین ارائه‌دهندگان تخفیف گروهی قرار می‌گیرند که این گروه از کسب‌وکارها با ۹۰ درصد کاهش فروش مواجه شده‌اند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گزارشی میزان خسارت وارده از قطعی اینترنت، در بخش تجارت الکترونیکی کشور را بررسی کرده است. طبق این گزارش در ۷ گروه کسب‌و‌کاری تعیین شده از سوی این مرکز، کسب وکارهای مختلف حداقل با ۵۰ درصد کاهش فروش مواجه بوده‌اند.

بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه خرده‌فروشی تا ۸۰ درصد کاهش فروش و در مواردی در روزهای قعطی اینترنت با ۱۰۰ درصد کاهش فروش مواجه شده‌اند. این روند برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه سفارش غذا نیز تکرار شده است و این گروه از کسب‌وکارها با ۷۵ درصد کاهش فروش مواجه شده‌اند. در این میان کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری نیز ۵۰ درصد کاهش فروش در این روزها را تجربه کرده‌اند.

شرکت فینوتک نیز در همان دوره قطعی اینترنت با انتشار نموداری در صفحه توییتر خود کاهش خرید اینترنت را از طریق درگاه‌‌های خود اعلام کرد.

بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد هر چند برخی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه حمل‌ونقل درون شهری سرویس‌شان در این زمان قطعی اینترنت پایدار بوده؛ اما در طول دوره قطعی اینترنت ارائه سرویس‌ها با اختلال‌های پیاپی مواجه شده‌اند.

بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد بسیاری از کسب‌وکارهای الکترونیکی در خلال روزهای قطعی اینترنت امکان فعالت نداشته‌اند و عملا فروش آنها با افت شدیدی مواجه شده است. این گروه از کسب‌وکارها حتی قادر به مشاهده سفارشات ثبت شده خود نیز نبودند؛ از طرفی مصرف‌کننده هزینه خرید کالا را پرداخت کرده؛اما سفارش خود را دریافت نکرده است که این به معنی این است که قطع اینترنت نارضایتی مصرف‌کنندگان را نیز به دنبال داشته است.

کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در هفته گذشته با انتشار گزارشی میزان خسارت وارد شده بر کسب‌وکارهای این حوزه را اعلام کرد. طبق گزارش این کمیسیون کسب وکارهای اینترنتی در زمان قطع اینترنت ۲هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

این اختلال فقط مختص کسب‌وکارهای بخش خصوصی نبوده و سامانه‌های دولتی نیز با مشکلاتی همراه شده‌اند. در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید شده هر چند سامانه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی طی دوره قطعی اینترنت به صورت مرتب در دسترس بوده؛ اما ثبت نام متقاضیان جدید با کاهش ۸۰ درصدی مواجه شده است.

همچنین ارزیابی و اعطای پرونده‌های متقاضایان نماد به دلیل بازنشدن وب‌سایت متقاضیان تقریبا امکان‌پذیر نبوده است. همین امر موجب طولانی شدن روند دریافت نماد شد. در طی روزهای قطعی اینترنت تعداد اعطای نماد اعتماد الکترونیکی از ۱۲۰ عدد در روز به ۳۰ عدد کاهش پیدا کرد و از ۱۲۰ موردی که طی ۴ روز موفق به دریافت نماد شدند فقط ۷۰ کسب و کار توانستند تعرفه خود را پرداخت کنند.

نگاهی کلی به این گزارش نشان می‌دهد که قطعی اینترنت می‌تواند ضرر جبران ناپذیری بر بخش تجارت‌الکترونیکی کشور وارد کند و می‌تواند موجب نارضایتی بسیاری از کسب وکارهای فعال در این حوزه شود.

اینترنت در ایران از شب شنبه ۲۵ آبان ماه و به دنبال تصمیم شورای امنیت کشور قطع و در نهایت از روز پنج‌شنبه۳۰ آبان تا شنبه ۲ آذر امکان دسترسی کاربران خانگی، تجاری، سازمانی و دانشگاهی فراهم شد. همچنین اینترنت اپراتورها تلفن‌همراه هم روز چهارشنبه ۶ آذر بعد از ۱۰ روز قطع دسترسی کاربران با مجوز شورای امنیت کشور متصل شد.

http://pvst.ir/6xn

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو