skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

پاسخ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به مجلس: ادعایتان با شواهد همخوانی ندارد

تحریریه پیوست

۲۲ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

هفته گذشته و بعد از ارایه دو کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی برعدم نظارت مناسب این وزارتخانه بر بازار بازی‌های رایانه‌ای، بنیاد‌ ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان ناظر اصلی این بازار به شبهات مطرح شد در این جلسه مجلس پاسخ داده است. بنیاد در متن نامه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرده، ادعای مجلس مبنی بر بی‌توجهی بنیاد به وظایف نظارتی‌ و قانونی‌اش، را با هیچ‌ یک از شواهد موجود بازار هم‌خوان ندانسته است.

بنیاد تاکید می‌کند که این نهاد براساس وظایف نظارتی‌ در اساسنامه‌اش بر تمامی حوزه‌های مرتبط با تولید، تامین، واردات و صادرات بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای نظارتی فراگیر را اعمال کرده است . همچنین شرح شفاف و همراه با جزییات عملکرد این نهاد هر سال در قالب نمایه عملکرد بنیاد منتشر می‌شود که این نمایه عملکرد نیز در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد. بنیاد با استناد به همین گزارش عملکرد، تصریح کرده که این نهاد از سال 1393 تاکنون بیش از 1877 مرکز فروش و گیم‌نت را در تهران و بیش از 221 واحد فروش و گیم‌نت را در شهرستان‌ها شناسایی و بازرسی کرده است. در همین بازه زمانی نیز بیش از 1100 واحد در تهران و شهرستان‌ها مورد عملیات بازرسی قرار گرفته‌اند که حاصل آن جمع‌آوری بیش از یک میلیون و صد هزار بازی غیرمجاز بوده است. همچنین بنیاد تاکید کرده که فعالیت‌های نظارتی این نهاد به بازار فیزیکی محدود نبوده و گزارش بیش از 19 هزار لینک مجرمانه به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه نشان از نظارت دائمی این نهاد بر فضای مجازی دارد.

بنیاد در پاسخ به ادعای نصرالله پژمانفر، عضو کمیته فرهنگی مجلس که در سخنان خود سیستم رده‌بندی سنی بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای را مورد پرسش قرار داده و آن را «من‌درآوردی» توصیف کرده نیز گفته است:‌«سیستم رده‌بندی سنی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از سامانه‌های پیشرو در کشور حاصل سال‌ها تحقیق علمی و کارشناسی است. این سیستم با تکیه بر نظریه‌های علمی روز و با همراهی اساتید حوزه‌های علوم و معارف اسلامی، علم روانشناسی و علم جامعه‌شناسی تدوین شده است. نظام رده‌بندی ESRA نه تنها من‌درآوردی نیست بلکه تنها نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای در خاورمیانه است که ما باید به آن افتخار کنیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه‌ بنیاد در پاسخ به انتقاد این نماینده مجلس نسبت به سهم بالای بازی‌های خارجی در بازار نرم‌افزار کشور اعلام کرده که در حالی که سهم بازی‌های ایرانی از بازار نرم‌افزار کشور در گذشته سهم اندکی بوده و طبق گزارش نمای باز در سال 94 حدود 11 درصد این بازار در اختیار بازی‌های داخلی بوده است ظرف دو سال گذشته با رشد در این بخش سهم بازی‌های بومی به 14 درصد از کل بازار نرم‌افزار کشور رسیده است. اما بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به ادعای نصرالله پژمانفر، عضو کمیته فرهنگی مجل و مطرح کننده سوال‌ از وزیر ارشاد در خصوص عدم شفافیت مالی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این ادعا را تعجب‌برانگیز دانسته و اعلام کرده است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته یکی از شفاف‌ترین سازمان‌های کشور بوده و خود در حوزه شفاف‌سازیِ عملکرد مالی‌اش پیشرو بوده است. بنیاد در گزارش‌های مختلف به شکل منظم اطلاعات مربوط به هزینه‌های حمایتی، هزینه‌های مرتبط با رویدادها و حوزه‌های مختلف فعالیتش را منتشر کرده و از گردش آزاد اطلاعات و شفافیت هر چه بیشتر استقبال کرده و می‌کند. صحبت‌های مطرح شده از سوی نصرالله پژمانفر، عضو کمیته فرهنگی مجلس  مربوط به گزارش سال ۹۱ مرکز پژوهش‌های مجلس است که پس از گذشت سال‌ها از حیث اعتبار خارج است.

این بنیاد، نمایه عملکرد خود در سال‌های 93، 94 و 95 را در دی‌ماه سال 1396 منتشر کرده است. لیست حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سال 87 تا 96 به همراه نمایه عملکرد سال ۱۳۹۶ در گزارشی جداگانه در خردادماه سال 1397 منتشر شده و گزارش هزینه‌کرد و درآمد برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها از سال 1387 تا 1396 نیز تیرماه امسال در دسترس عموم قرار گرفته است. تمامی این گزارش‌ها همین حالا در وبسایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دسترس قرار دارد و قابل بررسی‌ است. در همین راستا گزارش حسابرسی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 96 نیز منتشر شده است.

http://pvst.ir/5ib

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو