skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

سرمایه‌گذاران شناختی از بازار ICT ندارند

تحریریه پیوست

۱۴ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

«بخشی از سرمایه‌گذاران خطر پذیر ایران یا نگاهشان صرفا مالی است یا صرفا آی‌تی. شناخت درستی ندارند و روی حوزه‌های غیر کاربردی سرمایه‌گذاری می‌کنند.»
 مدیرعامل هلدینگ فناپ در پنل چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزهICT با بیان این مطلب، درباره مداخلات بی‌مورد دولت اعلام کرد: «ریسک مداخله مداوم دولت، مانع توسعه صنعت ICT است. در حالی که مشوق‌ها و سیاست‌گذاری مناسب به مقیاس‌پذیری صنعت ICT کمک خواهد کرد. اگر قرار است فیلترینگ کسب‌وکارهای این حوزه ادامه یابد سرمایه‌گذار تمایلی برای ریسک ندارد و به سراغ حوزه‌های کم ریسک‌تر می‌رود.»
شهاب جوانمردی همچنین در انتقاد از رویکرد کسب‌وکارهای نوپا در توسعه و جذب سرمایه گفت: « برخی از استارتاپ‌ها تصوری از ادغام ندارند و مدام می‌خواهند جذب سرمایه کنند و یونیکورن شوند.»
جوانمردی با اشاره به اینکه ایده مناسب با قابلیت سرمایه‌گذاری بالا کم است و  اغلب نگاهمان به ایده‌های خارجی بوده ادامه داد: «اگر ایده‌هایی داشته باشیم تا دولت یا کسب‌وکارهای بزرگ پشت آنها قرار بگیرند چقدر توان پذیرش و سرمایه‌گذاری آنها را دارند. اگر استارتاپ‌ها سمت B2B یا B2G بروند توان چانه‌زنی‌های با نهادهای بزرگ را ندارند. پس مشکل همیشه سمت استارتاپ‌ها نیست.»
مدیرعامل هلدینگ فناپ با اعلام اینکه اینکه تکیه کردن به بازیگران  و نهاد‌های بزرگ بخشی از کار است تاکید کرد: «استارتاپ بخشی از یک هرم صنعت است. تا وقتی بازیگران بزرگ و SMEهایی نداشته باشیم فقط بخشی از بازار را اداره کرده‌ایم. باید روی آنها هم تمرکز و فرهنگ‌سازی کنیم تا تقاضا بزرگ شود. »

‏علی نیازی، عضو سندیکای مخابرات‌، نیز در این پنل با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاران باید بدانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر نه بنگاه خیریه بلکه بنگاه اقتصادی هستند، در مورد نقش دولت در توسعه بازار ICT گفت: «مداخلات دولت باید از جنس تسهیل‌گری باشد. اگر هم قصد سرمایه‌گذاری دارد به سراغ حوزه‌ای برود که بخش خصوصی توان ورود به  آن را ندارد. پس قطعا نباید وارد حوزه استارتاپها شود.» نیازی با اعلام اینکه ایده‌های استارتاپ‌ها پخته نیست و عمدتا در راستای خدمات B2C بوده است، راهکار توسعه این بازار را این گونه شرح داد: «این استارتاپ‌ها باید وارد زنجیره ارزشی بین‌المللی شوند تا نیازهای جدید تعریف شود. وزارت ارتباطات و اپراتورها می‌توانند در این زمینه موثر باشند.»

در این پنل همچنین علی ‏زرنوخی، رییس انجمن VC، در انتقاد از رویکرد دولت گفت: «دولت نباید دخالت‌های بی مورد کند؛ تا مدیران را آماده سرمایه‌گذاری ریسک پذیر می‌کنیم  بلافاصله یک بخشنامه‌ای می‌آید و دولت می‌گوید با نرخ ۵ درصد وام می‌دهد. همه مشتری‌های ما سراغ آن می‌روند.» ‏زرنوخی با تاکید بر اینکه پول برای حوزه وجود دارد اما شناختی از آن ندارند اعلام کرد: « یکی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری مدتهاست قصد سرمایه‌گذاری بزرگی در حوزه دارد اما نمی‌داند کدام بخش وارد شود.»
رییس انجمن VC  در توضیح اینکه چرا برخی از سرمایه‌گذاران علی رغم وجود فرصت‌های متعدد، از ورود به حوزه ICT خودداری می‌کنند گفت: «صف زیاد است و بازار سرمایه ریسک گریز. آنها مدتی خود را کنار می‌کشند و به این  ترتیب فرصت از کسب‌وکارهایی که ظرفیت واقعی دارند گرفته می‌شود.» زرنوخی با اعلام اینکه عده‌ای جو زده شده‌اند و فقط به سراغ حوزه خدمات می‌روند بر ضرورت جریان‌سازی در میان استارتاپ‌ها تاکید کرد: « راهکارهایی همچون تمرکز بر مزیت رقابتی، ایجاد حلقه واسط ، coinvest و‌خرید ریسک سرمایه‌گذاری از سوی دولت، ‌می‌تواند در رشد این صنعت تسهیل‌گر باشند.»

در ادامه ‏زرندی مدیر منطقه اقتصادی پیام،  نیز با اعلام اینکه سرمایه‌گذاران باید به سرمایه‌گذاری طولانی مدت عادت کنند ادامه داد: « این کار قابل پذیرش در ادبیات سرمایه‌گذاری ایران نیست. باید آنها را تشویق کنیم که سرمایه‌گذاری تکنولوژی محور انجام  دهند. VCها می‌توانند بخشی از بازار را تحریک کنند.» زرندی تاکید کرد: «صد شتابندهنده مجوز دارند اما اینها جوسازی است و لزوماً به سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه ختم نمی‌شود.»
مدیرعامل منطقه اقتصادی پیام با اعلام اینکه  ایده فراوان است و از این نظر مشکلی نداریم، در مورد نبود تنوع و نوآوری در کسب‌وکارهای جدید گفت: «دلیل اینکه همه سمت خدمات حمل و نقل می‌روند این است که بازار علامت دیگری نمی‌دهد که به کدام حوزه‌ها نیاز دارد. سرمایه‌گذار هم نمی‌داند کجا برود.»

http://pvst.ir/5hm

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو