skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

آیابانک مرکزی می تواند ساختار شرکت خدمات انفورماتیک را تغییر دهد

رام ‌کردن اسب سرکش

۱۷ مرداد ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

شماره ۴۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی با همراهی شرکت ملی انفورماتیک اجرای طرحی را در دستور کار دارند که نتیجه آن بازتعریف وظایف شرکت خدمات انفورماتیک و مهندسی مجدد آن شرکت است. شرکتی که پدر معنوی شبکه شتاب به شمار می‌آید و بی‌شک طی سال‌های گذشته توانسته ‌است نگاه به فناوری اطلاعات و ارتباطات در بانک‌ها را تغییر دهد و طی دو دهه بانک‌ها را از فضایی سنتی به فضایی تقریباً مدرن و الکترونیکی حرکت دهد. شرکتی که هر چند این روزها انتقادات زیادی به عملکردش از سوی رقبای وی وارد می‌شود، اما همه اذعان می‌کنند که قدم‌های خوبی برای توسعه بانکداری الکترونیکی برداشته است و اگر این شرکت با همه انحصاراتش نبود، شاید بانکداری الکترونیکی در شرایط فعلی قرار نداشت. البته این طرح زمانی مطرح بود که علی کرمانشاه روی صندلی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی نشسته بود. بارفتن وی هنوز معلوم نیست این طرح در دستور کار باقی خواهد ماند یا خیر!

تولد یک غول جرقه شکل‌گیری شرکت خدمات انفورماتیک اوایل دهه 70 زده شد. دو سال از زمان اتمام جنگ می‌گذشت و بانک‌ها نه تنها توسعه‌ای نیافته بودند بلکه به زحمت وضعیت پیش از انقلاب خود را حفظ کرده بودند. بسیاری از تجهیزات آنان فرسوده بود و در این دوره زمانی به دلایل مختلف هیچ گونه اقدامی برای توسعه و به‌روزرسانی تجهیزات خود نکرده بودند. این در حالی بود که بانک‌های اروپایی تغییرات زیادی را تجربه کرده بودند و ارتباطات بین بانکی تقریباً شکل گرفته بود. محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی در آن زمان، امیدوار بود بتواند راهکاری را پیش گیرد که بانک‌های مختلف را از طریق شبکه‌ای به یکدیگر متصل کند و سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور را شکل دهد. با همین رویکرد شرکت خدمات انفورماتیک در سال ۷۲، به منظور ایجاد و راه‌اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور و به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی در زیرمجموعه شرکت ملی انفورماتیک، شکل گرفت. با شکل‌گیری این شرکت بانک مرکزی مسئولیت شکل‌دهی به ایده نوسازی شبکه بانکی را به آنها سپرد. زمانی این شرکت تاسیس شد که ارتباطات مخابراتی در وضعیت مناسبی قرار نداشت و شرکت‌های مخابراتی توان برآورده کردن نیازهای بانک‌ها را نداشتند. از سویی حلقه تحریم‌های آمریکا هر روز تنگ‌تر می‌شد. شرکت خدمات انفورماتیک آن زمان تصمیم گرفت برای ایجاد سیستم جامع اتوماسیون بانکی از شبکه ماهواره‌ای بهره گیرد، شبکه‌ای که تا به امروز از آن بهره‌برداری شده ‌است. زمانی هم که در دهه 80 موضوع اتصال بانک‌ها به یکدیگر و ایجاد شتاب مطرح شد شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی پیشقدم شد. در قدم اولیه سه بانک و پس از یک دوره زمانی حدوداً پنج‌ساله تقریباً تمام بانک‌ها به یکدیگر متصل شدند و اولین نشانه‌های بانکداری الکترونیکی شکل گرفت. رویایی که محسن نوربخش تقریباً در اواسط دهه ۷۰ در ذهنش می‌پروراند پس از مرگش...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۴۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/s4

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو