skip to Main Content
تلویزیون‌های بزرگ سامسونگ

محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

پیوست جهان

آرتور هلند میشل

پهپادی که گرافیتی را تغییر خواهد داد

نقاشی از راه دور

آرتور هلند میشل

۲۵ شهریور ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

شماره ۱۸

برای بوکمارک این نوشته

کاتسو یک هنرمند، خرابکار و البته هکری باهوش است. فعالیت‌های او مرز دستاوردهای ممکن با ابزارهای محدود گرافیتی را هرچه بیشتر گسترده می‌کند. او که خود را به یکی از پیشروترین و خلاق‌ترین گرافیتی‌کاران نیویورک در دهه 1990 تبدیل کرد از سوی جامعه هنرمندان نیز مورد تقدیر قرار گرفته و در استفاده از اسپری رنگ کپسول آتش‌نشانی، پیشگام بود که به وی امکان داد ابعاد کارهای هنری خود را بزرگ‌تر کند. نمونه مشهور کارهای او را در «هنر در خیابان» در نمایشگاه سال 2012 در موزه هنرهای معاصر لس‌آنجلس مشاهده کردیم که او بدون دعوت نمونه کارش را در دیوار کناری موزه به جا گذاشت. او برای یافتن حوزه‌های غیرقابل دسترس برای هنرمند، اکنون به دنبال خارج کردن هنرش از فضای مادی و وارد کردن آن به دنیای دیجیتال است. کاتسو در سال 2013 طی همکاری با دیگر اعضای جامعه فناوری آزاد نمونه‌های کار گرافیتی خود را در یکی از بازی‌های ویدئویی به نام ماین‌کرافت قرار داد. در واقع در سال 2010 فضایی کاملا تخیلی خلق کرد و ویدئویی جعلی اما بسیار واقعی را از خودش در حال نقاشی روی ساختمان کاخ سفید و آثار پیکاسو منتشر کرد که البته بسیاری از اهالی هنر هم فریب آن را خوردند. اما پروژه جدیدش نه جعلی، که فرضی است و البته می‌تواند فعالیتش را به مرزهای نوینی برساند. او سیستمی را ایجاد کرده تا یک قوطی اسپری را به یک کوادکوپتر متصل کند و اولین پهپاد گرافیتی واقعی جهان را بسازد. این پهپاد می‌تواند روی دیوارهایی با ارتفاع صدها متر رنگ بپاشد و دسترسی به فضاهایی را برای نقاش ممکن کند که پیش از این وجود نداشت. کاتسو در نمایشگاه هنر معاصر سیلیکون‌ولی که از روز 10 آوریل آغاز شد، آثار کرباسی خود را به نمایش گذاشت که با همین پهپاد گرافیتی ایجاد شده‌اند. دقیقا همان‌طور که پهپادهای نظامی حوزه مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی ارتش را تغییر داده‌اند، پهپاد گرافیتی کاتسو نیز در آینده‌ای نزدیک به صورت خودکار آثار خودش را ایجاد خواهد کرد و درک ما را از مدیریت، خلاقیت و قدرت متحول می‌کند: هنرمند کیست، انسان یا ماشین؟ به همین شکل، همان‌طور که پهپادها دسترسی ارتش و دولت را به لحاظ ابعاد فیزیکی افزایش دادند، چنین توانایی‌ای در دست یک هنرمند یا شهروند عادی چه معنی خواهد داشت؟ در شهرهایی که هنرمندان همواره به دنبال قرار دادن آثارشان در غیرقابل دسترس‌ترین مکان‌ها هستند، پهپاد می‌تواند به ابزاری قدرتمند برای هنر و خرابکاری تبدیل شود. البته پلیس نیز حق دارد نگران پهپاد گرافیتی کاتسو باشد؛ او می‌گوید قصد دارد این پهپاد را به صورت منبع باز تولید کند تا همه هنرمندان در هر جایی از جهان بتوانند نمونه‌ای برای خودشان بسازند. می‌توانند مانند کاتسو از آن روی کرباس، استفاده کنند. البته کاربردهای متعدد دیگری نیز برای آن متصور است. کاتسو قصد دارد از پهپاد خود در مکانی در سیلیکون‌ولی، بدون اطلاع قبلی استفاده کند.

با این پهپاد واقعا می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ بسیاری از آثار من مربوط به آزمایش با فناوری‌های مختلف برای کاربردهای خلاقانه است. اساسا پهپادها به اندازه‌ای هزینه‌ها را کاهش داده‌اند که من توانسته‌ام یک نمونه فانتوم اس2 خریداری کنم؛...

با وارد کردن کد تخفیف stayhome تا پایان خرداد از اشتراک آنلاین سه ماهه پیوست رایگان استفاده کنید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۱۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۸ پیوست

برای بوکمارک این نوشته

دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/244

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top
×Close search
جستجو