کولیبری گیمز (Kolibri Games) شرکت بازیهای موبایلی که مقرش در برلین است نسبت به پیش رشد بیشتری پیدا کرده است. این استارتآپ با دریافت جوایز مختلف و دستاوردهای بیشمار و جلب نظر مخاطبانش یکی از موفقترین استارتآپهای آلمان است که کارش را از خوابگاهی دانشجویی آغاز کرد. بعد از اینکه کولیبری گیمز شعبهای در بخارست راهاندازی کرد، با جانوش سادوفسکی (Janosch Sadowski) به گفتوگو نشستیم تا دریابیم مرحله بعدی برای این شرکت بازی چیست، جایزه کارآفرین جوان چگونه از آن او شده و همچنین شرکت چگونه در پاندمی دوام آورده و پیشبینیهایش برای آینده چیست. شما گفتهاید که «چند جوان در خوابگاه» کار کولیبری گیمز را آغاز کردند. از دستبهکار شدن در چنین شرایطی چه آموختید و مزیتها و معایب کار با همبنیانگذاران چیست؟ اینکه شرکت ما را گروه کوچکی از دوستان تاسیس کردند مزیتی بزرگ برایمان بوده و دلیل موفقیتمان در روزهای اولیه کار. همه ما هدفی یکسان داشتیم: ساختن شرکتی موفق و مهارتهای مختلفمان را به کار گرفتیم تا به این هدف برسیم. هیچ کداممان به تنهایی این کار را انجام ندادیم. مثل دیگر افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند تاسیس یک شرکت با شکست و یادگیری از اشتباهها آغاز میشود. این فرایند وقتی آسانتر است که در این شکست تنها نباشید و همراهانی در کنارتان داشته باشید و به طور جمعی بیاموزید. ما به طور مداوم از همدیگر پشتیبانی کردیم و در عین حال یکدیگر را به چالش کشیدیم. هنوز هم همینطور است. کولیبری میخواهد استودیوی بازیای باشد که بیشترین تمرکزش بر بازیکنان است. به نظر شما چه چیز استودیو شما را از دیگر استودیوهای بازی متفاوت میسازد؟ این روزها بسیاری از شرکتهای بازی مدعیاند که بازیکنمحورند. برای ما توسعه بازی بازیکنمحور به این معناست که از خودمان بپرسیم بازی «برای بازیکن چه دارد»؟ ما این سوال را در هر کاری که میکنیم می پرسیم...