۹ آبان ۱۴۰۳
آیا بازیگران ایرانی حوزه VOD شانسی برای زنده ماندن در این صنعت دارند؟
چرخدنده انحصار
در دوره جنگ جهانی دوم در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی سابق، گروهی پارتیزان در زیرزمینی مخفی شدهاند، روز و شب در زیرزمین مشغول ساختن اسلحه هستند و هرگز از آن خارج نمیشوند. این وضعیتی است که مارکو برای آنها طراحی کرده است. مارکو دوست خود بْلَکی را به بهانه در امان ماندن از چنگ نازیها و در اصل برای دور نگه داشتن از دختر مورد علاقه هر دوشان در آن زیرزمین نگه میدارد. برای مدت 20 سال بلکی و باقی پارتیزانها که دیگر حساب زمان هم از دستشان در رفته است هر روز به اخبار دروغی که مارکو درباره ادامه جنگ در بلندگوهای زیرزمین برای آنها پخش میکند گوش میدهند. دست آخر یک انفجار اتفاقی آنها را از آن زیرزمین آزاد و با حقایق دنیای بیرون روبهرو میکند. داستان فیلم زیرزمین (Underground) و نقش مارکو در تحمیق بلکی و دوستانش شاید یکی از بهترین تمثیلها برای نشان دادن قدرت یک رسانه انحصاری در تسلط بر افکار جامعه باشد. رسانههایی که با دستچین کردن اخبار، اطلاعات و برنامهها سعی در نمایش گوشههایی از واقعیت خودساختهشان دارند. انفجاری که توانسته تا حدودی این فضای انحصاری را بشکند پیشرفت تکنولوژی بوده است. با گسترش و تعدد رسانهها ابزارهای اطلاعرسانی و سرگرمی، از ویاچاس، سیدی پلیر و دیویدی پلیر گرفته تا پیسی و حالا تلویزیونها و گوشیهای هوشمند، دنیای تازهای به روی مردم باز شده است. حالا مردم قدرت انتخاب بیشتری دارند و زمان و انرژی خود را مطابق با برنامهها و اخبار تنظیمشده شبکههای تلویزیونی هماهنگ نمیکنند. بازار داغ ویدئوی درخواستی در سالهای گذشته سامانههای ویدئوی درخواستی متعددی در دنیا عرضه شدهاند. سامانههایی که حتی از شبکههای ماهوارهای هم پیشی گرفتهاند. آنها با سرمایهگذاریهای عظیم در این حوزه دست به تولید محتوای اختصاصی و تولید فیلم و سریال هم زدهاند. آمارهای مربوط به کاربران سامانههای ویدئوی درخواستی در دنیا نشان از روند شگفتانگیز افزایش...