معرفی کتاب «پول هوشمند»؛ شخصیتر شدن سیستمهای مالی در آینده
کتاب «پول هوشمند» نوشته کریس اسکینر در سال ۲۰۲۰ منتشر و توسط انتشارات Wiley…
۲ آذر ۱۴۰۳
۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای خبر از رتبه نخست ایران در تولید علم در زمینه بازیهای رایانهای در میان کشورهای منطقه و جهان اسلام داد. براساس پژوهش مشترک که توسط این بنیاد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۱ ایران در تولید علم در زمینه بازیهای رایانهای که جز صنایع خلاق جدید است، رتبه نخست کشورهای منطقه و جهان اسلام و رتبه ۱۸ دنیا را در اختیار دارد.
به گزارش پیوست؛ در ششمین رویداد خبری جایزه بازیهای جدید محمد امین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در رابطه با اهمیت بازیهای رایانهای و ضعف اطلاعرسانی در این حوزه گفت: حوزه بازیهای رایانهای با وجود اهمیتی که دارد با ضعف زیادی در حیطه اطلاع رسانی مواجه است. بازیهای رایانهای در چندسال اخیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند و حتی متوسط سن بازیکنان هم افزایش پیدا کردهاست.
او با اشاره به متوسط سن بازیکنان بازیهای رایانهای گفت: متوسط سن بازیکنان رایانهای در کشور ۲۳ سال است که که پیشبینی میشود این عدد افزایش پیدا میکند. در آمریکا متوسط سن بازیکنان رایانهای ۳۳ سال است. این مسئله به آن معنا است که بازی رایانهای رسانه اصلی است اما در ایران همچنان بازیهای رایانهای به عنوان رسانه رسمی شناخته نمیشود.
حاجیهاشمی اشاره کرد که در کشور ۳۴ میلیلون نفر، میانگین یک و ساعت ونیم بازی رایانهای میکنند.
او با تاکید بر این نکته که یکی از مهمترین بخشهای بازی رایانهای تبیین و توضیح بازی است اضافه کرد: در کشور ما در حوزه زیرساخت تولید بازی، بخش اقتصادی و پرداخت آن حوزه ضعف داریم. پس باید اول جایگاه بازی را بین مخاطبان، سیاستمداران و مسئولان تبیین کنیم تا در نهایت به سیاستگذاری اقتصادی-اجتماعی برسیم.
حاجی هاشمی در توضیح رویداد علمی بازیهای جدی و پرداخت و توضیح داد: رویکرد ما در این رویداد گردشگری، آموزش و سلامت است. ما از ابتدا بازی جدی را اینگونه تعریف کردیم که این بازیها از ابتدا با هدف علمی و فرهنگی تولید شود و به حل مسائل کشور بپردازند.
او ادامه داد: امسال بنیاد ملی بازیهای رایانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر این رویداد را برگزار میکنند. این رویداد هرساله بهصورت همایش علمی و نوعی جشنواره برگزار میشد اما امسال دبیرخانه رویداد را بهصورت دائمی حتی بعد از اتمام جشنواره فعال نگه میداد تا به تجاری شدن بازیهای تولید شده کمک کند؛ و همچنین سرمایهگذاران بتوانند در شتابدهی کمک کنند.
حاجیهاشمی اشاره کرد که بنیاد ملی بازی رایانهای با همکاری دانشگاه هنر تبریز به این نتیجه رسید که ایران رتبه اول منطقه و کشورهای اسلامی و رتبه ۱۸ در جهان را دارد. در همین راستا حاجیهاشمی ادامه داد: علاوه بر زمینههای علمی، در زمینههای صنعت بازیسازی نیز پیشرفتهای خوبی داشتیم. این در شرایطی است که کشور در زمینههای ابزار موتوربازی، طراحی، تولید، ابزارهای توزیع، نشر بازی و ابزاهای تحلیل و ارزیابی، تحریم است اما با این وجود توانستیم رشد خوبی به دست آوریم.
درنهایت مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای یارانهای اشاره کرد که برای رسیدن به اهداف و تولید علم نیاز به همکاری بیشتری با وزارت ارتباطات و وزارت علوم است.
در ادامه رویداد، فرزانه شریفی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد و دبیر ششمین جایزه بازیهای جدی درباره رویداد علمی بازی جدی توضیح داد: ششمین دوره جایزه بازیهای جدی در قالب و مقیاس بینالمللی برگزار میشود و سه بخش جدی و اصلی دارد. در بخش هکاتون طی سه روز بازیها به رقابت جدی میپردازند؛ سمپوزیوم برای بررسی مقالات فعالیت دارد و در آخر جشنواره بازیهای جدی را خواهیم داشت.
شریفی با اشاره به زمانبندی ثبتنام بخشهای مختلف گفت: ثبتنام بخش هکاتون تا ۱۰ شهریور است و در روزهای ۲۹ تا ۳۱ شهریور برگزار میشود همچنین آخرین مهلت ثبتنام ارسال مقالات ۵ آبان است و اختتامیه آن رویداد نیز ۳۰ آذر و اول دی برگزار میشود.
او درباره جایزه این مسابقه گفت: ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برای بخش داخلی و ۲ هزار یورو برای آثار غیر ایرانیان داریمهمچنین بالغ بر ۴ میلیارد تومان از سوی سرمایهگذاران رویداد هزینه میشود.
او با بیان اینکه ۳۰۰ بازی جدی سال گذشته ارائه شد اما همه آنها تجاری نشد، افزود: با توجه به پیمایش انجام شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خوشهبازی جدی پرکارترین و مورد هدفترین بازی دیجیتال بوده است و دانشگاه تهران پرکارترین دانشگاه بوده که ۳۴ مقاله علمی در حوزه بازیهای دیجیتال ارائه کرده است و در صدر دانشگاههای ایرانی در دنیا قرار دارد.