درگاه پرداخت صرافیهای رمزارزی دوباره مسدود شد
واریز ریالی صرافیهای رمزارزی از حدود ساعت ۱۵ مسدود شده است. به گزارش پیوست، امروز…
۶ دی ۱۴۰۳
۶ دی ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
بازیهای رایانهای جزء حوزههایی است که هنوز دولت و نهادهای تصمیمگیر توجه چندانی به آن نکردهاند. به گفته بازیسازان، این حوزه علاوهبر تاثیر اقتصادی پررنگی که میتواند بگذارد، از بعد اجتماعی نیز حائز اهمیت است؛ اما به نظر میرسد مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز معتقد است که این حوزه آنطور که باید جدی گرفته نمیشود.
به گزارش پیوست، حوزه بازیهای رایانهای و موبایلی در چندسال اخیر رشد چندانی نکرده است. این ادعای برخی از بازیسازان در این خصوص است. طبق گفته آنها حاکمیت و نهادهای دولتی نه تنها توجه خاصی به این حوزه ندارند، بلکه با سنگاندازی و مواردی مثل فیلترینگ به ضعف آن میافزایند.
محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این خصوص به پیوست گفت: حوزه بازی در بحث دستگاههای فرهنگی، پژوهشی و علمی جایگاه ضعیفی دارد و باید تقویت شود؛ اگر کل بودجه حمایتی، پژوهشی و اجرایی حوزه بازی را جمع بزنیم به اندازه بودجه یک فیلم سینمایی ۵۰ میلیارد تومانی نمیشود.
او با اشاره به نقش بنیاد ملی در این حوزه توضیح داد: درحال حاضر برگزاری رویدادهای کسبوکاری، پژوهشی و آموزشی بر عهده بنیاد ملی است اما نیاز است در ساختار برنامهریزی بودجه کشور برای این حوزه بخش جدایی وجود داشته باشد و بخشهای مختلف کشور را مسئول بدانند که هر بخش به رشد این حوزه از جانب خود کمک کند.
تحریم، فیلترینگ،کمبود نیروی انسانی و توجهنکردن تصمیمگیران از چالشهای اصلی این حوزه است. در همین خصوص امین شهیدی، مدیر استودیو بلک کیوب گیمز به پیوست گفت: ما همزمان درگیر تحریم و فیلترینگ هستیم. صنعت بازیسازی یک چرخه دارد که در ایران هیچوقت این چرخه کامل نبوده است برای اینکه این چرخه کامل باشد، باید دولت و نهادهای مختلف کمک کند تا بخشهایی که ضعف دارد را با زیرساختها اصلاح کند. در این چرخه بازیساز وجود دارد اما به دلیل مهاجرت، بازیساز کم داریم پس مشکل نیروی انسانی خواهیم داشت؛ از طرفی در کشور بازیساز وجود دارد اما سرمایهگذار نداریم. در کشور گیمر داریم اما فضای کلی رسانهای در مورد صنعت گیم نداریم. در واقع یک چرخه منفضلی وجود دارد که بخشی از آن خوب است و بخشی خوب نیست به همین دلیل این چرخه هیچ وقت حرکت نمیکند.
طبق گفته شهیدی، بازیهای ایرانی نشان دادند که پتاسیل زیادی برای این حوزه وجود دارد اما چیزی که ایران در حوزه بازی به شدت کم دارد، موضوع سرمایهگذاری و نگاه مراجع بالادستی به صنعت گیم است. گفتمان صنعت گیم اهمیت زیادی دارد؛ همه افراد جامعه به طریقی درگیر این صنعت هستند اما این موضوع به این میزان در رسانهها، صحبتهای سیاستگذاران، مسئولان فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد؛ بلکه به یک تفریح برای نسل جوان تبدیل شده است. به نظر میآید نهادهای رسمی نمیخواهند این حوزه را به درستی ببینند و وقتی این حوزه دیده نشود، پتانسیلها و اتفاقات اقتصادی آن هم دیده نمیشود. اگر به این موضوع بیشتر توجه شود، سرمایهگذار هم این پتانسیل را بیشتر میبیند.
او ادامه داد: اگر ظرفیتها به درستی دیده شود، بخش خصوصی بیشتر وارد آموزش میشود. از طرفی وقتی سیاستگذار به این شکل نگاه کند، میتواند نتایج مثبت بلندمدتی داشته باشد.
در خصوص بخش آموزشی و پژوهشی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای توضیح داد: عنوان همایش بینالمللی تحقیقات بازیهای دیجیتال همه ساله توسط بنیاد به میزبانی یک دانشگاه برگزار میشود اما بار اصلی به عهده بنیاد است؛ درحالی که باید بخشهای مختلف مثل وزارت علوم و البته شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات را ایجاد کنند که این حوزه در دستور کار دستگاههای پژوهشی و علمی قرار بگیرد. بسیاری از همایشها و جشنوارهها در حوزه آموزشی از سمت بنیاد شکل گرفته است. به عنوان مثال چند سالی است که بنیاد شروع به برگزاری اردوهای بازیسازی کرده است؛ پارکهای علم و فناوری تا حدی کمک میکنند اما باید متولی این موضوع به عنوان یک نهاد علمی برعهده بخش دیگری باشد و بنیاد کمککننده باشد.
به گفته حاجی هاشمی، تا زمانی که این حوزه بتواند جایگاه خودش را پیدا کند بنیاد ملی در حوزه آموزشی و پژوهشی وظیفهاش را انجام میدهد. اودرباره جایگاه ایران در بخش پژوهشی این حوزه گفت: ایران جایگاه اول را در حوزه در پژوهشی و تولید علم در کشورهای منطقه و اسلامی دارد و در دنیا رتبه ۱۸ دارد.
مدیر استودیو بلک کیوب گیمز با اشاره به فعالیت این استودیو گفت: ما در ایران استودیو نداریم و تمام فعالیتهای چهار سال گذشتهمان به خارج از کشور مربوط است و حتی جامعه هدفمان نیز همین است. ما سعی کردیم از پتانسیل بینالمللی با تیم داخلی استفاده کنیم.
چندسال است که در بدترین حالت بازیسازی هستیم اما بازیسازان همیشه سعی کردهاند که مسیر خود را بسازند. بازیسازان تلاش کردند که چالش فیلترینگ و تحریمها را با فعالیتهایشان مرتفع کنند؛ یا چالش سرمایهگذاری را با پیداکردن سرمایهگذار حل کنند.
به گفته او، کمبود نیروی انسانی و موج مهاجرت باعث شده برخی از تیمهای بازیسازی خودشان آموزش دهند. بازیساز در نهایت مسیر خود را میسازد، اگر دولت بخواهد همکاری میکند اگر که نه بازیساز خودش رشد میکند.
او تاکید کرد که بحث بازیسازی به صورت بینالمللی در حوزه اقتصادی با چالش و رکود مواجه است. در این شرایط فرصت خوبی برای تیمهای ایرانی است که با همکاری با شرکتهای خارجی فعالیت و رشد کنند.
شهیدی با اشاره به نقش بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: بنیاد ملی مثل سایر نهادهای دولتی، فراز و نشیب زیادی دارد؛ بازیساز نمیداند از بنیاد ملی بترسد یا دوستش باشد؛ در یک دورهای نمایشگاه بینالمللی خوبی توسط بنیاد برگزار میشود. در آن شرایط بازیساز سعی میکند با بنیاد ارتباط برقرار کند اما در برخی از شرایط دیدیدم که بنیاد برخی از بازیهای ایرانی را فیلتر میکند.
او در نهایت گفت: متاسفانه بنیاد ملی بازیهای رایانههای نیز مثل هر نهاد دولتی دیگر با هر دولت و مسئول تغییر میکند. بنیاد دورههای خوبی هم گذرانده است اما به صورت کلی فعالیت خاصی نکرده است. اما با این اوصاف باید دید که فضای بازیسازی رایانهای در این دوره چگونه پیش میرود.