کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۸ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
متاورس با توجه به پیشرفتهای اخیر و استقبال گسترده کاربران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری رویدادهای آنلاین، استفاده از این فناوری در محیطهای آموزشی، درمانی و خدماتی و همچنین ورود به بازار جهانی از اصلیترین تاثیر و نفوذ متاورس در جهان واقعی است. برآورد شده است که ارزش بازار جهانی متاورس تا سال ۲۰۲۷ به ارزش ۴۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
به گزارش پیوست، همهگیری کووید-۱۹ بسیاری از مردم و نهادها را مجبور به برگزاری جلسات مجازی برای کسبوکارشان و کلاسهای درس کرد. بنابراین بسیاری از مردم بیشتر از ارتباط در محیط واقعی به تعامل آنلاین روی آوردند. مدارس از تجربیات واقعیت مجازی یا VR استفاده میکنند تا به دانشآموزان آموزش جامعتری ارائه بدهند و کلاس درس را به فضایی زنده و واقعی نزدیک کنند. بازار آموزش آنلاین در فضای متاورس از پررونقترین فضاها بهشمار میآید.
اگرچه از متاورس(Metaverse) برای اولین بار در رمان تخیلی نیل استفنسون، با نام Snow Crash در سال ۱۹۹۲ بهعنوان جانشین اینترنت نام برده شداما امروزه مفهوم متاورس یا فراجهان رایجتر شده است. متاورس یک اکوسیستم دائما در حال تکامل است. این محیط، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و موارد دیگر را در خود جای داده است.
پلتفرمها و هدستهای بازیهای واقعیت مجازی یا VR به محبوبیت مفهوم جهانها و جوامع آنلاین کمک بسیاری کردهاند. بنابراین فناوریهای IoT و AI برای کمک به حل مشکلات کسبوکار در صنایعی از جمله کشاورزی، ساختوساز و تولید مواد غذایی استفاده میشود. اما توصیف رسمیتر متاورس، همگرایی قلمرو فیزیکی و دیجیتالی است که منجر به ایجاد یک فضای مجازی سه بعدی شده است. در این فضا انسانها با استفاده از آواتارها با تجربیات مختلف فعالیت میکنند. در واقع این آواتارها آزادانه با استفاده از هویت و پول فعالیتهای روزمره زندگی مانند خرید کردن را انجام میدهند.
ممکن است مدت زیادی طول نکشد که افراد در استفاده از قابلیتهای مجازی متاورس احساس راحتی کنند. بنابراین افراد میتوانند درخواست شغل، کسب درآمد، ملاقات با دوستان، رفتن به کنسرت، خرید و غیره را در این فضا انجام دهند. کنسرتهای مجازی در حال حاضر در متاورس بسیار بزرگ هستند. با دهها میلیون طرفدار برای تماشای آریانا گرانده (Ariana Grande)، تراویس اسکات (Travis Scott) و غیره برگزار شده است.
به گفته گارتنر (Gartner)، ۲۵ درصد از مردم تا سال ۲۰۲۶ حداقل یک ساعت در روز را در متاورس سپری خواهند کرد و تا همان سال، ۳۰ درصد از کل سازمانهای جهان محصولات و خدماتی برای ارائه در متاورس خواهند داشت.
پیشبینیهای مختلفی در راستای رشد متاورس وجود دارد. طبق گزارش Earthweb، ارزش بازار جهانی متاورس در سال ۲۰۲۲ به ۶۱.۸ میلیارد دلار رسید. این عدد در سال ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۴۷.۲ درصد به ۴۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید. متاورس در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
Statista پیشبینی میکند که کسب درآمد در متاورس رشد برابر با ۳۶.۷ درصد را خواهد داشت که منجر به پیشبینی بازار ۴۹۱ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ میشود. همچنین بلومبرگ (Bloomberg) پیشبینی میکند که متاورس تا سال ۲۰۲۴ ارزشی برابر با ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد داشت.
در این میان ناظر بازار مک کینزی اند کامپنی (McKinsey & Company) معتقد است که حتی این بازار بزرگتر خواهد بود و پیش٬بینی میکند اقتصاد متاورس تا سال ۲۰۳۰ به ۵ تریلیون دلار برسد. طبق گفته این شرکت بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به متاورس سرازیر شد که بیش از ۲ برابر عدد ۵۷ میلیارد دلار مربوط به سال ۲۰۲۱ است.
Earthweb آماری در مورد تعداد شرکتها و مشاغلی که تاکنون در متاورس سرمایهگذاری کردهاند را به اشتراک گذاشته است:
در حال حاضر چند روش مختلف برای دسترسی به متاورس وجود دارد:
۱- واقعیت مجازی (Virtual Reality): محیط سه بعدی شبیهسازی شده که به کاربران امکان تعامل با محیط مجازی را میدهد.
۲- واقعیت افزوده (Augmented Reality): فضایی است که در مقایسه با واقعیت مجازی عمق کمتری دارد. اما از بازار رو به رشدی برخوردار است. برخی از نمونهها عبارتند از پوکمن گو (Pokemon Go) و گوگل گلس (Google Glass).
۳- پلتفرمهای بازی: روبلکس (Roblox)، دیسنترالند (Decentraland) و ماینکرفت (Minecraft) میتواند توسط کاربران اینترنت از طریق مرورگرها یا دستگاههای تلفن همراه و اتصال به اینترنت و خرید محصولات با استفاده از ارز مجازی قابل دسترسی باشد.
مک کینزی همچنین پیشبینی میکند که بیش از ۵۰ درصد رویدادهای زنده تا سال ۲۰۳۰ در متاورس برگزار میشود و بیش از ۸۰ درصد تجارت ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرد. این بدان معناست که رهبران باید در مورد متاورس بیاموزند و نقشی را که میخواهند در رشد آیندهشان ایفا کند، تعریف کنند.
برخی نکات کسبوکار از دیلویت (Deloitte) عبارتند از:
در ادامه بررسی میکنیم که چه صنایع و بخشهایی در حال حاضر از مزیت متاورس استفاده میکنند.
به سختی میتوان گفت که تاثیر نهایی متاورس چه خواهد بود. اما انتظار میرود محرکهای رشد آینده شامل موارد زیر باشد:
کار در محیط متاورس ممکن است عجیب یا بیش ازحد آیندهنگرانه به نظر برسد. اما مزایای احتمالی میتواند شامل این موارد باشد:
مانند هر حوزه دیگری، فیزیکی یا مجازی، همیشه تهدیدها و افراد دارای سوءنیت وجود دارند که به دنبال سوءاستفاده از آسیبپذیریها هستند. برخی از خطرات امنیتی در متاورس عبارتند از:
درست مانند روشهای محافظت از خود در دنیای فیزیکی، اقداماتی وجود دارد که میتوانید برای جلوگیری از جرایم سایبری در متاورس انجام دهید
اقدامات لازم جهت پیشگیری از جرائم سایبری در متاورس:
در حالی که متاورس مفهومی بسیار آیندهنگرانه به نظر میرسد، واقعیت این است که از قبل در میان ما حضور دارد. سوال این است که چگونه تکامل خواهد یافت؟ فقط زمان میتواند به این پرسش پاسخ دهد.