مفاهیم اولیه بازیهای آنلاین و اجتماعی
جماعتی بر خط بازی
۲۹ مرداد ۱۳۹۴
زمان مطالعه : ۸ دقیقه
شماره ۱۵
تاریخ بهروزرسانی: ۷ آبان ۱۳۹۸
بازی آنلاین بازی آنلاین نوعی بازی ویدئویی است که روی شکلی از شبکه کامپیوتری انجام میشود. این شبکه معمولا اینترنت یا فناوری مشابه آن است اما بازیها از تمامی فناوریهای موجود استفاده کردهاند: پیش از اینترنت مودمها بودند و قبل از آن ترمینالهای سیمکشیشده. توسعه بازیهای آنلاین نشانه توسعه شبکههای کامپیوتری از شبکههای کوچک محلی به اینترنت و توسعه دسترسی به اینترنت بوده است. بازیهای آنلاین از فضاهای صرفا متنی ساده گرفته تا بازیهای شامل گرافیک پیچیده و جهانهای مجازی با حضور همزمان چندین بازیکن، متفاوت است. بسیاری از بازیهای آنلاین دارای جامعههای آنلاین هستند که آنها را به فعالیتهای اجتماعی ورای بازیهای تکبازیکن تبدیل کرده است. تعریف «بازی آنلاین بیشتر یک فناوری است تا یک ژانر؛ مکانیسمی است برای اتصال بازیکنان به هم نه یک الگوی خاص برای بازی.» بازیهای آنلاین معمولا روی نوعی شبکه کامپیوتری- غالبا اینترنت- بازی میشوند. یکی از مزایای بازی آنلاین توانایی اتصال به بازیهای چندبازیکنی است، هرچند بازیهای تکبازیکن آنلاین نیز کاملا معمول هستند. دیگر مزیت بازی آنلاین این است که درصد قابل توجهی از بازیها رایگان هستند. همچنین سومین مزیت آنکه انواع زیادی بازی برای همه نوع بازیکن وجود دارد. بازی کنسول ایکسباکس Live در سال 2002 عرضه شد. این کنسول در ابتدا از خصوصیتی موسوم به ارتباط سیستمی استفاده میکرد که در آن بازیکن میتواند با استفاده از کابل اترنت (Ethernet) به یک دستگاه دیگر یا با استفاده از یک روتر به چندین کنسول وصل شود. ایکسباکس Live همراه با ایکسباکس اصلی مایکروسافت عرضه شد و امکان بازی مشترک در اینترنت را فراهم میکرد. خصوصیتی مشابه نیز در پلیاستیشن3 به شکل شبکه پلیاستیشن وجود داشت و دستگاه وی نیز تعداد محدودی از بازیهای آنلاین را پشتیبانی میکرد. البته نینتندو شبکهای جدید موسوم به «شبکه نینتندو» را راهاندازی کرد که اکنون به صورت کامل از بازی آنلاین با کنسول وی پشتیبانی میکند. بازیهای...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید