skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

انتقال تجهیزات فیلترینگ اینترنت به ارائه کنندگان خدمات دسترسی کلید خورد

تحریریه پیوست

۲۲ دی ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتوگو با پیوست اعلام میکند که تجهیزات پالایش (فیلترینگ) اینترنت به صورت گام به گام در حال انتقال به لایهارائهکنندگان خدمات دسترسی است.

سجاد بنابی در پاسخ به این سوال پیوست که شرکت زیرساخت چه نقشی در چرخه فیلترینگ کشور دارد گفت‌: «زیرساخت تا کنون در فرایند انجام پالایش اینترنت برای جلوگیری از هرگونه اختلالی در شبکه با همکاری شرکت‌های اینترنتی کار پالایش اینترنت را انجام می داد که این فعالیتها کم کم در حال متوقف شدن و واگذاری  کامل به ارائهکنندگان خدمات دسترسی است

درحالی بنابی اعلام میکند که زیرساخت یکی از مجریان اجرای فیلترینگ در کشور است که براساس قانون جرائم رایانهای ارائهکنندگان خدمات دسترسی به عنون مجری انجام پالایش اینترنت در کشور انتخاب شدهانداین عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در واکنش به این سوال که چرا از سال ۸۹ که این وظیفه براساس قانون جرائم رایانهای بر عهده ارائهکنندگان خدمات گذاشته شده تا این لحظه این اتفاق رخ ندادهاست اعلام کرد:‌ «نکتهای وجود دارد و آن اینکه فیلترینگ نیاز در لحظه کشور است. یعنی اگر سایت غیراخلافی وجود داشته باشد باید همان لحظهای که اینترنت را ارائه میکنید فیلترینگ را هم انجام دهید و پاسخگوی آن هم باید وزارت ارتباطات باشد. در واقع بر مبنای یک قانونی به نام قانون ارایه پیوست فرهنگی و امنیتی تجهیزات ارتباطی وزارت ارتباطات موظف است این پاسخگویی را داشته باشداو در ادامه افزود:‌« در یک زمانی شرکتهای ISP وPAP ها بودند و به آنها دستور دادیم (سال ۸۹) که بیآیید تجهیزات فیلترینگ را راهاندازی کنید؛ اما آنها یک روزه نمیتوانستند این کار را انجام دهند. این کار دانش و تخصص ویژه مربوط به شبکه میخواهد. تا یک مدتی شرکت زیرساخت هم که در همان سالها تشکیل شده بود با اینترنتی که ارائه میداد سرویس پالایش را هم خودش انجام میداد تا از این طریق اختلالی هم در شبکه ایجاد نشود. حالا کم کم روی اینترنتی که به اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه ارائه میدهیم دیگر کار پالایش را انجام نمیدهیم و این کار پله پله به خود شرکتها واگذار میشود

بودجه اجرای فیلترینگ چقدر است؟

از جمله سوالهایی که بسیاری از کاربران در مورد اجرای نظام فیلترینگ از مسئولان اعلام میکنند؛ میزان هزینهای است که در این زمینه صرف میشودحتی این سوال توسط برخی کاربران در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نیز ثبت شده؛ اما جوابی در این خصوص هنوز منتشر نشده است.

اما سجاد بنابی در پاسخ به این سوال به پیوست در مورد میزان هزینه‌ای که تاکنون در زمینه اجرای فیلترینگ شده است گفت‌:« من تازه به این مجموعه آمدهام و برآوردیهم در این زمینه ندارم. اما در توییتی  به این نکته اشاره کردم که در سال ۹۶ و ۹۷ زیرساخت سرمایهگذاری در مورد این موضوع انجام نداده است. این به معنی این است که قبل از این تاریخ سرمایهگذاری در این زمینه اتفاق افتاده بود و حجم عمدهای از تجهیزات در این فضا وجود دارد که این تجهیزات باید به لایههای دسترسی شبکه منتقل شوند.» براساس اظهارات بنابی از سال ۹۶ تا کنون  در صورتحسابهای مالی زیرساخت عددی هزینه‌ای به عنوان صیانت وجود نداشته است.

http://pvst.ir/5pr

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو