مروری بر کتاب زیباییشناسی ناپدید شدن
جنگ و تصویر دو روی سکه
۱۶ آبان ۱۳۹۴
زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شماره ۲
تاریخ بهروزرسانی: ۲۸ مهر ۱۳۹۸
نام کتاب: زیباییشناسی ناپدید شدن نویسنده:پل ویریلیو سال انتشار: 2009 انتشارات: دانشگاه MIT تعداد صفحات: 128 دغدغه محوری ویریلیو در دهه 80 میلادی موضوع غیبت و ناپدید شدن در جامعه اطلاعاتی بود. در این دوران مفاهیم «ناپدید شدن» و «مجازی شدن» ذهن او را به خود مشغول کرده بود. این دغدغه باعث نگارش چند مقاله و یک کتاب در این مورد شد و در کنار دیگر نظریههای اصلی اندیشه ویریلیو (مانند سرعتشناسی، همزمانی، حادثه، بعد گمشده، جنگ نرم و جنگ محض) در آثار بعدی او تا امروز مکرر تکرار شده است. نویسنده به گسترهای از فرهنگ و هنر بشر معاصر نقب میزند تا نظریه «ناپدید شدن و غیبت» را برای خواننده شرح دهد. مثالهای فراوان درباره تئاتر تلویزیونی، ماشینهایی با موتور جت، اتاق تاریک (عکاسی)، موسیقی و زندگی فرانتس لیست، زندگی و آثار داستایوفسکی و نظریه جهان نو آلدوس هاکسلی ارائه میشود تا بتواند پارادوکس جامعه اطلاعاتی را مطرح کند:«حرکت بدون متحرک» (Motion Without Mobolity). ویریلیو از اصطلاح ماشین بصری (Vision Machine) برای توضیح دادن نظریه ناپدید شدن استفاده میکند. این نظریه باعث شد تا آنچه با عنوان سرعت گرفتن در جامعه اطلاعاتی مطرح میکرد به صورت نظریه سرعتشناسی ویریلیو منسجم شده و بستر دیگر ایدههای او درباره فناوری جدید و بازتعریف جامعه امروز شود. نویسنده گذار از واقعیت بصری عینی را به «فناوری تولید واقعه و تکثیر مجازی آن» شرح میدهد:«امروز تصویرگرایی واقعیت را کنار زده و عملا خود به شبهواقعیت یا فراواقعیت تبدیل شده است.» (ص 7) او استدلال میکند واقعیت نه در اندیشه و عمل ما، بلکه در تصویری است که از ما نمایش داده میشود. بدین ترتیب، حتی جنگ هم تصویری و رسانهای است. انقلاب فناوری ارتباطات موجب شده تا ما خود نجنگیم اما در هر لحظه به واسطه رسانه درگیر جنگ باشیم. نتیجه بدیهی استمرار این وضعیت، از بین رفتن احساس جنگ و دغدغه اخلاقی...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید