مشکل فنی بانکی موجب تاخیر در تسویه پرداختیارها شد
براساس اطلاعیه پرداختیارهای زرینپال، وندار و جیبیت، تسویه پرداختیاری امروز، یکم آذر ۱۴۰۳، با تاخیر…
۱ آذر ۱۴۰۳
بازیسازان در نشست هماندیشی فعالان اکوسیستم صنعت بازی:
۶ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
«مهاجرت نیروهای حرفهای»، «قانونگذاری»، «مسائل فنی و زیرساختها» و «حمایت نکردن دولت» از جمله چالشهایی بودند که حاضران در نشست هماندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم مطرح کردند. آنها معتقد هستند که چنین چالشها و موانعی سبب میشود که بازیسازان در رقابت با پلتفرمهای خارجی نتوانند آنطور که باید حضور جدی داشته باشند و کاربر جذب کنند. در این نشست همچنین از کتاب «فناوریهای صنعت گیم ۱۴۰۰» رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی آپارات، در نشست هماندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم احسان کنگرانی، مدیر اجرایی کافه بازار در این نشست با اشاره به موضوع مهاجرت نیروهای زبده در صنعت گیم گفت: «یکی از چالشهای جدی در این عرصه این است که بسیاری از فعالان این صنعت که در کار خودشان بسیار حرفهای هستند، جذب شرکتهای بزرگ کشورهای توسعه یافته میشوند و در این زمینه بحران جدی وجود دارد. ما نیازمند این هستیم که در شرایط تحریم و نبود شرایط انتقال ارز و درآمدزایی ارزی، بر توان داخلی استوار باشیم و بتوانیم خودمان را نسبت به توسعه خارجی بینیاز کنیم.»
او ادامه داد: «یکی از ظرفیتهایی که صنعت گیم در کشور دارد رقابتپذیری آن با دیگر کشورها است که میتوان از این ظرفیت در جهت صادرات بازیهای ایرانی به دیگر کشورها بهره برد. این اتفاق از دو جنبه میتواند برای ما مفید باشد؛ نخست آنکه باعث میشود بسیاری از کشورهای صاحب صنعت گیم توجهشان به بازیهای ایرانی جلب شود و از طرف دیگر مخاطب داخل وقتی میبیند که کشورهای دیگر از این ظرفیت بهره میبرند میتواند به بازیهای ایرانی اعتماد کند.»
محمدعلی سیدحسینی، معاونت بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز گفت: «خوشبختانه در زمینه ساخت و عرضه بازیهای موبایلی به دلیل اعتماد مخاطب و موانعی همچون تحریمها شاهد رشد بسیاری بودیم و این نشان میدهد پتانسیلهای بسیار بالایی در این زمینه در کشور وجود دارد که باید جدی گرفته شود. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که ناشران بیشتری را در صنعت گیم ایجاد کنیم. همانطور که امروز شاهد هستیم ناشران مختلفی در حال فعالیت هستند؛ اما از طرفی تولیدهای گستردهای که در کشور وجود دارد، نیازمند ساماندهی در پخش هستند تا بتوانند سهمی از بازار داخلی داشته باشند.»
باقر صمدی، نماینده ایرانسل در این نشست با اشاره به اینکه آینده صنعت گیم در دستان تکنولوژی است، گفت: « تبدیل ۴G به ۵G باعث میشود بسیاری از مشکلات را در بسترهای آنلاین و بازیهای موبایلی نداشته باشیم و به نظرم شرکتها باید روی این موضوع امیدوار باشند. از طرفی بازار قاره آفریقا که ایرانسل به خاطر شراکت شرکت MTN در آن حضور دارد ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات بازی دارد. به خصوص کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، نیجریه، گینه و سودان که در حال توسعه هستند و در زمینه صنعت گیم کاربران بسیاری دارند.»
حسین مزروعی، مدیر آواگیم گفت: «چالشهای متعددی از جمله در زمینه پرداخت آنلاین و مسائل فنی و زیرساختها و اینترنت موانعی هستند که صنعت گیم را با مشکل مواجه میکند. ما در ایران نمونههای موفقی مثل صنعت VOD داریم که با سعه صدر دولتها توانست رشد کند و صنعت گیم باید این مدل را الگو قرار دهد. اگر قرار بود نمایش خانگی مثل گذشته رفتار کند، دیگر نمیتوانست رشد کند و الان شاهد هستیم که VODها در این حوزه پیشرو هستند.»
مصطفی احمدی، مدیر اجرایی آپارات نیز در این نشست به چالشهای دیگر صنعت گیم اشاره کرد و گفت: «همانطور که بارها گفتیم در صنعت گیم در بحث رگولاتوری مشکلاتی داریم که امکان جذب حداکثری مخاطب را به ما نمیدهد. ما در رقابت با پلتفرمهای خارجی نمیتوانیم آنطور که باید حضور جدی داشته باشیم و بسیاری از مخاطبان به این پلتفرمها کوچ میکنند و ما به عنوان پلتفرم بومی باید یک تعادلی را برقرار کنیم که کاربر جذب فناوریهای داخلی شود.»
او ادامه داد: «از نظر کاربران صنعت گیم مهمترین موضوعی که باید آن را جدی گرفت بحث اینترنت و سرعت آن است و در بحث بازیهای آنلاین موضوع پینگ خیلی مهم است که باید به آن توجه شود. در بخش بازیهای پیسی با توجه به هزینههای بالای سخت افزاری مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.
حسن مهدی اصل، مدیر سورنا گیمز نیز در این نشست گفت: «بعضی از مشکلات صنعت گیم در ایران به خاطر فرهنگ و شرایطی است که به تبع آن در ایران وجود دارد. موضوعاتی که به مشکلات قانونی و تصویب قوانین بر میگردد. ما مشکلات زیادی در بحث ارتباط گیری با دستگاه قضایی داریم که با برخی از ابزارهای تکنولوژی آشنا نیستند و در زمینه مسائل حقوقی و قانونی دچار چالشهای جدی هستیم.»
محمد حسینپور،مدیرعامل مگنت آخرین سخنران این نشست بود که در سخنانی گفت: «وقتی درآمدزایی در صنعت گیم را نگاه میکنیم و در کنارش موانع را میبینیم همیشه برایم سئوال است که اگر دولت در این زمینه سرمایهگذاری نمیکند در کجا میخواهد سرمایهگذاری کند؟ وقتی چشمانداز درآمدی در این صنعت از درآمد نفتی هم جلوتر است چرا دولتها ورود نمیکنند؟ دولت خودش را با صنعت گیم به روز کند تا بتوان به یک چشمانداز درستی در جذب مخاطب برسیم. یکی از جاهایی که نیروی انسانی در این کشور فراری داده است این است که منابع انسانی در جای درستش رشد نکرده است. بدون تغییر نگرش و بدون حمایت دولت شتابدهندهها نمیتوانند رشد کنند و دولت باید پرقدرت ورود کند.