کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۶ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
ما در حال ورود به دورانی هستیم که در آن چابکی و آیندهنگری نه تنها مفید نیستند، بلکه ضروری خواهند بود. در حال حاضر و پس از سپری شدن بیش از یک دهه فعالیت شرکتهای پیشرو در صنایع نوظهور، تغییر چرخههای روند، شاخصهای پیشرو و کاربردهای عملی فناوریهای نوظهور، پیشبینیهای زیادی در مورد موج بعدی فناوری ارائه میشود.
در این مطلب برخی از مهمترین این پیشبینیها برای دنیای فناوری را با هم مرور میکنیم.
در مورد سال ۲۰۲۴، حرکت قابل توجه در پنج حوزه پیشبینی شده است: هوش مصنوعی، وب 3، فینتک، تجربیات همه جانبه و اثرات فرهنگی ناشی از آن. در سال ۲۰۲۴، شتاب سریع تغییرات فناوری میتواند چشماندازی از برندگان و بازندگان ایجاد کند. به علاوه صنایع و رفتار مصرفکنندگان به شیوههایی که قبلاً ندیدهایم تغییر شکل میدهد.
مرزهای نوظهور فناوری دیگر صرفاً زمین بازی برای افراد جسور و مبتکر نیست. بلکه جایی است که افراد نوآور فرصت را برای تطبیق غنیمت میشمارند و افرادی که کند حرکت میکنند، در معرض خطر منسوخ شدن قرار خواهند گرفت.
سیستمهای مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی (LLMها) یا large language model در درک و تفسیر زبان طبیعی پیچیدهتر میشوند. بنابراین مهندسی سریع را کاربرپسندتر میکنند و نیاز به درک آن به عنوان یک مجموعه مهارت خاص را از بین میبرند.
حتی همانطور که در حال حاضر در مورد آن صحبت میشود، «مهندسی سریع» در واقع یک مهارت جدید نیست. ارتباط مستقیمی بین نحوه جستجوی ما در وب و نحوه تعامل ما با ابزارهای LLM هوش مصنوعی مانند ChatGPT وجود دارد. استفاده از تکنیکهای جستجوی بولین یا جستجو با عملگرهای بولین برای جستجوهای اولیه وب را به خاطر دارید؟ به طور مشابه، ما در مرحله اولیه توسعه LLM هوش مصنوعی هستیم. بنابراین در مرحله یادگیری نحوه تعامل با آنها قرار داریم. با گذشت زمان، همانطور که ما به تعاملات LLM هوش مصنوعی عادت میکنیم و فناوری پیشرفتهتر می شود، روند هم یکپارچهتر و شهودیتر خواهد شد.
از آنجایی که مهندسی سریع در واقع فقط شامل ایجاد ورودیها بهگونهای است که به طور مؤثر LLM هوش مصنوعی را برای تولید خروجی مورد نظر هدایت کند، نیاز به این مهارت تخصصی با پیشرفت فناوری کاهش مییابد. LLM هوش مصنوعی بصریتر میشود و بهتر زبان انسانی را درک خواهد کرد. بنابراین کمتر ساختار یافته و طبیعیتر میشود. درست همانطور که موتورهای جستجو برای درک بیشتر سوالات به زبان محاورهای تکامل یافتهاند.
در حالی که این فناوری در ابتدا به خاطر ارتباط با کاربردهای هنری، تبلیغات (و مخالفان) زیادی دریافت کرد، فناوری اصلی NFTها دارای چندین مورد استفاده استثنایی برای مشاغل اصلی مانند شناسههای دیجیتال (digital Ids)، ارائه بلیط برای رویدادها و فناوری ضد جعل هستند.
ما شاهد خواهیم بود که صنایع اصلی از فناوری پایهای NFTها برای موارد کاربردی استفاده میکنند. زیرا به دنبال افزایش کارایی در مشاغل خود هستند. رهبران کسبوکار باید به این فناوریها فراتر از نامشان نگاه کنند و عملاً در مورد فناوری اصلی NFTها و سایر فناوریهای وب 3 و هر کاربردی که میتواند برای کسبوکار آنها داشته باشد، فکر کنند.
اگر به هر تراکنش معمولی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که چند طرف از شبکهها وجود دارد تا ارائهدهندگان پرداخت و سازمانهای فروش مستقل، موفق به انجام این کار شوند. هر یک از این گروهها در ازای تسهیل تراکنش، امتیازات پایه (bps) یا basis points را در تراکنشهای پرداخت دریافت میکنند که معمولاً در مجموع حدود ۳% از ارزش تراکنش را شامل میشود.
از طرف دیگر، تراکنشهای پرداخت مستقیم در واقع توسط بلاکچین و استیبل کوینها ایمن میشوند و نیاز به انجام تسهیلات توسط هر یک از گروهها را از بین میبرند. این به طور چشمگیری هزینه انجام معاملات را کاهش میدهد و این کاهش میتواند هزینهها را به 0.05% برساند. پسانداز مرتبط با این واسطهگری میتواند به مصرفکننده یا کسبوکار منتقل شود و در نتیجه باعث کاهش هزینهها و افزایش کارایی خواهد شد.
آنچه که به احتمال زیاد اتفاق می افتد این است که بانک یا ارائه دهنده بزرگی که در حال حاضر وجود دارد، یک جفت استیبل کوین و بلاکچین خاص را شراکت، ایجاد یا پشتیبانی خواهد کرد. این میتواند اعتماد کافی برای کاربرد فناوری را ایجاد کند و مردم برای استفاده از آن در انجام معاملات بزرگ اطمینان داشته باشند. هر گروه یا سازمانی که برای سازماندهی این امر اقدام کند، مزیت مهمی برای اولین حرکت خواهد داشت، اما سوال این است که اولین نفر چه کسی خواهد بود؟
تصور کنید یک بازی بسکتبال را از مرکز زمین تماشا میکنید. نه صندلیهای کنار زمین بلکه از مرکز واقعی زمین. این مدلی است که تیم بسکتبال Brooklyn Nets برای آینده حضور در بازی در نتاورس (Netaverse) در نظر گرفته است. یک تجربه VR 360 درجه که به طرفداران امکان میدهد خود را در یک بازی زنده قرار دهند.
تا همین اواخر، موارد استفاده از متاورس تا حد زیادی مبهم و نامشخص بوده است. ایده آنلاین شدن فقط برای معاشرت با دیگران برای افزایش مشارکت مردم جذابیت کافی ندارد. این ایده با نتاورس شروع به تغییر کرد و به احتمال زیاد شاهد ادامه رشد بازار فناوری برای رویدادهای خاص خواهیم بود. طرفداران ورزش، بازاری را تشکیل میدهند که به طرفداری و هزینههای زیاد معروف است. و این پتانسیل با ورزش متوقف نمیشود. در این زمینه توصیه میکنیم رونق اقتصادی را که پس از حضور تیلور سویفت (Taylor Swift) در تور Eras ایجاد شد را به خاطر بیاورید.
کسبوکارها باید توجه کنند که چگونه میتوانند از فناوری رویدادهای خاص برای باز کردن جریانهای درآمدی جدید، مانند هزینههای تبلیغات و هزینههای حضور، استفاده کنند. شرکتهای فناوری که روی این فناوری کار میکنند باید به دو بخش مهم فکر کنند: اولین مورد مزایایی است که بیشترین تفاوت را برای شرکتکنندگان ایجاد میکند و مورد دوم به نحوه ترکیب فرصتهای کسب درآمد اشاره دارد. هدف این است که برگزارکنندگان رویداد بتوانند درآمد خود را به حداکثر برسانند.
افزایش دسترسی به فناوری و دانش به این معنی است که ایالات متحده (به ویژه سیلیکون ولی (Silicon Valley)) دیگر رهبر بلامنازع در پیشرفتهای نوآورانه نیست. در حالی که مدتی است این موضوع مطرح شده، احتمالاً در سال ۲۰۲۴، شاهد افزایش چشمگیر نوآوری از دیگر مراکز در سراسر جهان خواهیم بود.
بزرگترین نکته در این مورد برای سرمایهگذاران است: وقتی نوبت به انتخاب سرمایهگذاریهایتان میرسد، به خارج از الگوی قدیمی سیلیکون ولی نگاه کنید و در عوض روی بازارهای محلی تمرکز کنید که در آنها نوآوری میتواند بیشترین ارزش را ارائه دهد. اینجاست که به احتمال زیاد برگ برنده بعدی خود را خواهید یافت.
به طور کلی، سرعت تغییرات فناوری در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت. مانند سرویسهای استریم و جریان پخش فیلم که دیویدیهای سفارش پستی و فروشگاههای اجاره ویدیو را از بین بردند، ادامه تغییرات و نوآوری همچنان اجتنابناپذیر خواهد بود. تنها تضمینی که داریم این است که نوآوری ادامه خواهد داشت و سریعتر از همیشه شتاب خواهد گرفت.
منبع: rollingstone