۹ مهر ۱۴۰۳
روایت ریاست سه سال و نیمه صادق پژمان در بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛ بودجه محدود برای صنعتی با پتانسیل نامحدود
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۳۸۵ براساس مصوبه ۵۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تنها نهاد متولی بازیهای رایانهای در کشور تاسیس شد و از سال ۱۳۹۰ نیز کلیه امور مربوط به حوزه بازیهای رایانهای به این نهاد واگذار شد و بنیاد فعالیت خود را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد. شاید بتوان مهمترین فعالیتهای بنیاد را در دو حوزه نظارت و حمایت گنجاند. با گذشت حدود ۱۳ سال از آغاز شکلگیری بنیاد، صندلی ریاست این بنیاد پس از حسن کریمی قدوسی در اردیبهشتماه ۱۳۹۸ به صادق پژمان رسید. پژمان در روزهای آخر ریاست خود در یک روز گرم تابستانی میزبان پیوست شد و در گفتوگویی مفصل از پرونده عملکرد سهساله خود گفت. به نظر میرسد قصد دارید با بنیاد ملی بازیهای رایانهای خداحافظی کنید. کارنامه خود را در این سه سال و نیم چطور ارزیابی میکنید؟ بنیاد ملی بازیهای رایانهای نزدیک به دو دهه قبل ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد و به عنوان یک نهاد غیردولتی تشکیل شد تا متولی حوزه حمایت و توانمندسازی، نظارت و سیاستگذاری و پشتوانهسازیهای تحقیقاتی و نظری و آموزش نیروی انسانی در زیستبوم بازیهای دیجیتالی باشد. زمانی که بنیاد کار خود را شروع کرد، بازیها بیشتر روی رایانههای شخصی مصرف میشدند اما در اوایل دهه ۹۰ با افزایش ضریب نفوذ تلفنهای هوشمند مخاطب این حوزه هم افزایش قابل توجهی پیدا کرد و از ۱۶ میلیون مخاطب بازیهای دیجیتالی در سال ۱۳۸۹ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ رسیده است. اما در بعد ساختاری و موقعیتی که قرار بوده این حوزه را راهبری کند عملاً اتفاق خاصی نیفتاده است و ساختار همان ساختاری است که در دهه ۸۰ شروع به فعالیت کرده و به تناسب شرایط روز و تحولات و تغییرات و مهمتر شدن حوزه بازیهای دیجیتالی، توان این ساختار افزایش پیدا نکرده است. این در حالی است...