مشکل فنی بانکی موجب تاخیر در تسویه پرداختیارها شد
براساس اطلاعیه پرداختیارهای زرینپال، وندار و جیبیت، تسویه پرداختیاری امروز، یکم آذر ۱۴۰۳، با تاخیر…
۱ آذر ۱۴۰۳
۳۰ خرداد ۱۳۹۸
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸
مدیرعامل کافهبازار از سرمایهگذاری ۴ میلیارد تومانی این شرکت در آواگیمز خبر داد و اعلام کرد با این سرمایهگذاری قصد دارند بحث نشر بازیها را به صورت جدیتر دنبال کنند.
به گزارش پیوست، امین امیرشریفی، با اعلام این خبر در حاشیه رویداد ایران موبایل در مورد این سرمایهگذاری به پیوست گفت: «شرکت آواگیمز فعالیت خود را با شتابدهندگی تیمهای بازیسازی آغاز کرد و تیمهای موفقی را ایجاد کرد. ما حس کردیم که تیم موفق هستند و برای تولید بیشتر بازی سرمایهگذاری را انجام دادیم.»
او ادامه داد: «با این سرمایهگذاری نگاه آنها به نشر بازیهای موبایلی، جدیتر خواهد شد. کارهای بیشتری در حوزه بازی میتوانند انجام دهند و به این وسیله توسعه بازی را در ایران جلو بیندازند.»
امیرشریفی در پاسخ به این سوال که آواگیمز با این سرمایهگذاری چگونه نشر بازی را توسعه میدهد، بیان کرد: «این شرکت در این سالها از تیمهای کوچک با مشاوره و منتورینگ حمایت میکرد تا بازیهای خود را تولید کنند و در زمینه بازیسازی موفق شوند.»
مدیرعامل کافه بازار با اشاره به اینکه بحثهای درآمدزایی و جذب کاربر هم برای این تیمها مطرح است و باید به این دو بخش توجه شود، گفت: «این فعالیتها پرهزینه هستند. کافهبازار در زمینه جذب کاربر به آواگیمز کمک میکند. سرمایهگذاری به آواگیمز یاری میرساند تا جذب کاربر را به بهترین شکل برای بازیها انجام دهد. آواگیمز نیز با تجربه و تخصصی که دارد با هزینههای هدفمند میتواند دراین زمینه موفق شود.»
حسین مزروعی، مدیرعامل آواگیمز نیز در مورد این همکاری بیان کرد: «در اثر این همکاری استراتژیک علاوه بر تامین سرمایه، اشتراکگذاری ظرفیتها و دانش فنی دو مجموعه باعث ایجاد موفقیتهای تجاری بزرگ و رشد صنعت بازیسازی در ایران شود.»
در این رویداد، پنلی با عنوان «آیا گیم در ایران صنعت است؟» با حضور امین امیرشریفی، مدیرعامل کافهبازار، شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار نربان اندیشه فردا، احسان کمالی، کارشناس توسعه ناشرین تپسل، امیرحسین ناطقی، مدیرعامل کوییز آو کینگز و حسین مزروعی، مدیرعامل آواگیمز برگزار شد. شرکتکنندگان در این پنل در مورد ورود نهاد حاکمیت و دولتها به حوزه بازیها اتفاق نظر داشتند که دولت باید زیرساختها را تامین کند اما به صورت مستقیم وارد حوزه بازی نشود.
حسین مزروعی، مدیرعامل آواگیمز در مورد نقش دولت در توسعه صنعت بازی گفت: «در زمینههای چون آموزش نیروی انسانی نهادهای حاکمیتی باید یاریگر باشد. اینکه توانستیم در حوزه بازی موبایلی پیشرفت کنیم به خاطر این بود که از سمت دولتیها نادیده گرفته شد. زمانی که در زمینه بازی PC سرگرم ساخت بازی بودند، بازی موبایلی توانست در سکوت رشد کرد.»
شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار نربان اندیشه فردا با مثالی از سرمایهگذاری دولتها در کشورهای دیگر در زمینه بازی و خودروسازی، در مورد نقش دولت در کشور ایران بیان کرد: «باید قبول کنیم ما در ساختاری هستیم که اقتصاد آن دولتی است. طبیعی است که سرمایه دولتی در آن نقش دارد و نفوذ میکند اما در تمام دنیا دولتها نقش تسهیلگر دارند. دولت در کشور ما نیز باید این نقش را ایفا کند.»
امیرحسین ناطقی، مدیرعامل کوییز آو کینگز نیز در این مورد اعتقاد دارد: «هرکجا که حاکمیت از نظر محتوا و مجوز خواست به بازیها ورود مستقیم کند، شکست خورد. بنابراین نقش دولت باید زیرساختی باشد. نیروی جدید تربیت کند.»
به اعتقاد احسان کمالی، کارشناس توسعه ناشرین تپسل در این پنل چون دولتیها غایب هستند بنابراین باید از سهم بازیسازان در این صنعت گفت. او درمورد بیان کرد: «صنعت بازی رو به رشد است و آینده خوبی برای آن میتوان متصور بود. اما بازیسازان ما کند پیش میروند.»
او با اشاره به اینکه تیمهای اولیه بازی در ابتدا فقط بخش هنری و فنی بازی را در نظر میگرفتند، درمورد ضعف بازیسازان گفت: «زمان زیادی طول کشید تا تیمها دریافتند که طراحی بازی را نیز در محصولات خود در نظر بگیرند. اما برخی از نقشها را نادیده میگیرند مانند توسعه کسبوکار و کارهای حقوقی. من در تماس با بازیسازان، دریافتم که از ظرفیت درآمدزایی خود به خوبی استفاده نمیکنند.»
به گفته احسان کمالی اینکه بازیهای موفق نیستند به مدل کاری بازیسازان برمیگردد و نباید همه اشتباهات را گردن دولتیها انداخت.
در ادامه پنل در مورد موضوع پنل که آیا گیم در ایران صنعت است، امین امیرشریفی گفت: «صنعت جنبههای مختلف دارد و به صورت زنجیره است. در ایران بازیها تولید میشوند. نیاز کاربر وجود دارد و بازار هم هست و حتی مردم حاضر هستند پول برای بازی پرداخت کنند. اینکه میگوییم صنعت بازی در ایران وجود ندارد به این خاطر است که چرخه درست شکل نگرفته است.»
شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار نربان اندیشه فردا معتقد است که براساس تعریف صنعت، بازی در ایران صنعت است. او همچنین تاکید کرد: «باید اجزا صنعت را بشناسیم. لایه لایه آن را بررسی کنیم. صنعت یعنی مجموع تولیدکنندگان که کالای خود را تولید میکنند و از طرف دیگر بازار هدف هم وجود دارد.»
به گفته ازهاریانفر بازی در ایران جریان صنعتی درستی ندارد؛ یعنی سیستم توزیع و درآمدزایی درستی ندارد و رانت دارد. او در این بررسی ساختار سیاسی و اقتصادی کشور را نیز مهم دانست. ازهاریانفر گفت: « کشوری که ساختارش براساس اقتصاد دولت است اصولا مدل صنعتسازی را نمیتوان روی آن پیاده کرد.»
از نظر امیرحسین ناطقی، تا سرمایهای وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار داشت که بازیسازی در ایران تبدیل به صنعت شود. او همچنین تاکید کرد: «در سطح چهانی بخش مهمی از درآمد بازیهای بزرگ از تبلیغات به دست میآید، اتفاقی که با این همه نسبت بین بازیها موفق ایران رخ نمیدهد.»