صداوسیما از فیلیمو شکایت کرد؛ رئیس صداوسیما اطلاعی ندارد
سازمان صداوسیما از فیلیمو به دلیل پخش چند سریال شکایت کرده است؛ اما به نظر…
۱۴ آذر ۱۴۰۳
۱۰ مهر ۱۳۹۷
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
هشتم مهرماه، رویداد دغدغههای تولید پادکست در ایران به مناسبت روز جهانی پادکست، با حضور برنامهسازان، فعالان و علاقهمندان رسانه پادکست، به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و پلتفرم صوتی شنوتو، در سالن همایشهای بینالمللی کتابخانه ملی برگزار شد. امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو در این مراسم اعلام کرد براساس آمار جهانی ۵۲ درصد مردان و ۴۸ درصد زنان، شنونده پادکست هستند. به گفته او در ایران این نسبت ۶۵ به ۳۵ است که نشان میدهد پادکست در جذب علاقهمندی زنان هنوز مجال رشد دارد.
در ابتدای این مراسم، هانیه گرایلی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از نقش مهم برنامهسازان پادکست در اشاعه فرهنگ و پیشینه غنی ایران به مخاطبان گفت و این اطمینان را داد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با در اختیار قرار دادن آرشیو غنی سازمان در نیل به این مقصود در کنار برنامهسازان خواهد بود.
در ادامه مراسم امیرحسین مددی، موسس و مدیرعامل پلتفرم صوتی شنوتو، تعریفی از پادکست و تاریخچه به وجود آمدن آن ارائه داد و آماری از شنیدن پادکست در جهان را بیان کرد. براساس این آمار، شنیدن پادکست از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ از رشد بالایی برخوردار بوده که پادکست را در رتبه ۷ علاقمندی مخاطبان برای شنیدن فایل صوتی قرار داده است. به گفته مددی، ۵۲ درصد مردان و ۴۸ درصد زنان، شنونده پادکست هستند. در ایران این نسبت ۶۵ به ۳۵ است که نشان میدهد پادکست در جذب علاقمندی زنان هنوز مجال رشد دارد. در ادامه آماری از تعداد و ساعتهای شنیدن پادکست ارائه شد و مدیرعامل شنوتو این نوید را داد که تا دو سال آینده در ایران نیز شاهد آماری مشابه آمار جهانی خواهیم بود.
پنل اول این رویداد با موضوع معرفی پادکست در وب با حضور سیاوش عقدایی، وحید حجهفروش، جادی میرمیرانی و محمدامین چیتگران برگزار شد. در این پنل تاکید شد تولید محتوای خوب در طول زمان مخاطب خود را جذب خواهد کرد و استمرار در تولید پادکست بسیار مهم است.
عقدایی با اشاره به اینکه پادکست یک تولید غیرحرفه ای است تاکید کرد این به معنای بیقاعده بودن تولید پادکست نیست. او گفت: «یکی از قواعد تولید پادکست این است که تکلیف خودتان را با با مخاطب مشخص کنید. بیمها و سرخوردگیهای مخاطب را در نظر بگیرید و آنچه را مورد نیاز است تولید کنید.»
میرمیرانی ضمن اشاره به آزاد گذاشتن تولیدکننده پادکست در ارائه هر فرم و محتوای دلخواه خود بر لزوم حفظ هویت و برندینگ پادکست در طول زمان تولید و انتشار تاکید کرد.
در بخش دیگری از پنل، حجهفروش گفت: «برای تولید محتوای خوب باید به واکنش مخاطبان درباره آنچه تولید کردهایم و تولیدات دیگر پادکسترها و ترندهای روز توجه کنیم.»
چیتگران با تاکید بر پرهیز از کپی کردن نمونههای موفق گفت: «در تولید پادکست باید غیرقابل پیشبینی، احساسی و ساده بود و به اداراک و احساس مخاطب نزدیک شد.»
در ادامه، پنل دوم این رویداد با حضور میثم زرگرپور، امید اخوان، امیرحسین ثقهالاسلامی و محمد ناظمی با موضوع نحوه درآمدزایی از پادکست برگزار شد.
در این پنل زرگرپور گفت: «وقتی صحبت از درآمدزایی می شود، به پادکست به عنوان کسبوکار نگاه میشود و مدل کسبوکاری دارد. در حال حاضر پادکست آنچنان که باید شناخته شده نیست و توجه شرکتهای تبلیغاتی باید به آن جلب شود و بودجهای برای تبلیغات در پادکستها اختصاص دهند.»
ثقهالاسلامی ضمن معرفی بسته محصولات محتوایی مرتبط با پادکست خود گفت: «پادکست میتواند محملی برای درآمدزایی یک اکوسیستم شود و نباید به عنوان محصول نهایی آن را در نظر گرفت. از پادکست برای شبکهسازی بین مخاطبان باید استفاده کرد. پادکست مخاطبان خاص خود را دارد.»
در ادامه، اخوان سادهترین مدل درآمدی پادکست را اسپانسرشیپ دانست و گفت: «باید اسپانسر برای انتخاب شما و پادکست شما اقناع شود. پادکست رسانه کاربرمحور و ارزانی است. او تاکید کرد روشهای دیگر کسب درآمد، تولید محصولات جانبی است.»
ناظمی در انتها گفت: «پلتفرمهای به اشتراکگذاری میتوانند با پادکستها درآمدزایی کنند و بخشی از این درآمد را به تولیدکنندگان بدهد. به گفته ناظمی نباید برای گرفتن اسپانسر عجله کرد و باید به این اعتقاد رسید که برای ادامه کار نیاز به اسپانسر وجود دارد و باید از پول به دست آمده برای معرفی پادکست استفاده کرد.»