آیا نقش شرکتهای فناور بورسی به ترمیمکنندگان اعتماد سرمایهگذاران تغییر مییابد؟ جبران جاماندگی از تورم
۱ تیر ۱۴۰۵
زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه
شماره ۱۴۶
بازار سرمایه پس از تعطیلی ۸۰روزه ناشی از شرایط ویژه و سایه جنگ و آتشبس رشد کرد و حتی در کانال چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. نقشه بازار در برخی از این روزها با سبزپوشی ۹۹ درصد نمادها همراه بود و شرکتهای فناورمحور بورسی با وجود قطعی ۸۸روزه دسترسی به اینترنت بینالملل همچنان در صف خرید سرمایهگذاران بودند. طبق گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، این روند بیشتر از آنکه ناشی از رشد بنیادی و پویایی ذاتی بازار باشد حاصل تکمیل فاصلهای است که میان ارزش دلاری سهام با قیمت ارز به وجود آمده است. شرکتهای فناوری و استارتآپی که انتظار میرفت تعداد بسیاری از آنها در سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ وارد چرخه پذیرش و عرضه بازار سرمایه شوند متاثر از اتفاقات کلان، قطعی اینترنت و متضررشدن شرکتهای سرمایهگذار توقفی چندماهه پیدا کردند. آنهایی هم که در بورس هستند غالباً وابستگی صددرصدی به اینترنت ندارند و همین عامل شاید توانسته باشد در نجات آنها از روندی رو به افول جلوگیری کند. کارشناسان این حوزه معتقدند اهمیت حضور این بازیگران در بازارهای بزرگتر مالی درک شده و تدابیری نیز برای نقشآفرینی آنها اندیشیده شده که پیشرفت این تصمیمات به دیوار جنگ و تعطیلی بازار سرمایه برخورد. از سوی دیگر گفته شده است بورسیشدن این شرکتها در برخی از نتایج میتواند با پیامدهای منفی اختلال، ناپایداری بسترهای اینترنتی و زیرساختهای ارتباطی در رفتار سرمایهگذاران همراه باشد. رشد واقعی یا جبران جاماندگی؟ مجید شجاعی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتوگو با پیوست میگوید چشمانداز مثبت نسبت به سودآوری و همچنین افزایش قیمت ارز و بهدنبال آن کاهش ارزش دلاری سهام، دو محرک اصلی رشد بورس کشور است. طبق گفته او، علاوه بر خوشبینی درباره سوددهی بازار سرمایه و عملکرد شرکتها که در رأی و نظر سرمایهگذاران برای خرید سهم تاثیر دارد، به فراخور شرایط و بحرانهای متعدد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی،...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید