کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۳ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
ویژنپرو، محصولی که پس از سالها اپل را در مسیر تازهای قرار داد، در جذب توسعه دهندگان با شکست مواجه شده است. شرایط به گونهای است که در ماه سپتامبر تنها ۱۰ اپلیکیشن جدید در فروشگاه ویژن اپ معرفی شدهاند و بسیاری از توسعه دهنگان به نظر دلیلی برای ورود به این حوزه نمیبینند و در انتظار عرضه نسخه ارزانقیمت و فراگیر شدن این محصول هستند. نبود اپلیکیشنهای کاربردی و دیگر مشکلات باعث شده تا خریداران این هدست ۳۵۰۰ دلاری، آن را با قیمتی حدود ۲۵۰۰ دلار در بازار محصولات دست دوم به فروش برسانند.
به گزارش پیوست، اپل آمار رسمی فروش ویژن پرو را منتشر نکرده است اما تحلیلگران میگویند این هدست فروش خوبی نداشته و طبق گفته مینگ-چی کو، تحلیلگر زنجیره عرضه، این شرکت تعداد مرسولههای اولین سال خود را از ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار واحد به ۴۰۰ و ۴۵۰ هزار واحد کاهش داده است.
روند عرضه اپلیکیشنهای ویژن پرو نیز از آغاز فعالیت آن در ماه ژانویه یک رکود شدید را تجربه کرده است و والاستریت ژورنال میگوید بهترین توسعه دهندگان نرمافزارهای واقعیت مجازی میلی به حضور در این اکوسیستم ندارند و به همین دلیل بسیاری از کاربران کاربرد چندانی برای این محصول گرانقیمت نمیبینند.
علاوه بر این رقابت سنگین از سمت متا، بزرگترین بازیگر صنعت هدستهای واقعیت مجازی و افزوده، باعث ابهامات جدی درمورد آینده این محصول گرانقیمت شده است و بیشتر فعالان در انتظار نسخه ارزانقیمتتری هستند که گفته میشود تا یک سال آینده از روانه بازار میشود.
شرکت متا براساس دادههای شرکت تحقیقات کانترپوینت، حدود ۷۴ درصد از بازار هدستها را در سه ماهه دوم سال جاری در اختیار دارد. اپل در حالی بخشی از سهم باقی مانده را به خود اختصاص داده است که شور و اشتیاق اولیه کاربران وفادار این شرکت هم نتوانست پرداخت چنین قیمت سنگینی را توجیح کند و بسیاری از مشتریان در همان دوره مجاز اقدام به پس دادن هدستهای خود کردند و حالا بازار کم جنب و جوشی از نسخههای دست دوم ویژن پرو را شاهد هستیم.
فعالان این بازار میگوید که یکی از دلایل عملکرد ضعیف این هدست قدرتمند را میتوان بیمیلی توسعه دهندگان نبود و اپلیکیشنهای کاربردی دانست. بسیاری از سازندگان اپلیکیشنهای واقعیت مجازی به نظر میلی به حضور در این عرصه ندارند و توسعه دهندگان معتقدند که اپل باید برای انتقال اپلیکیشن به اکوسیستم خود یا ترغیب آن به ساخت اپلیکیشنهای جدید انگیزه مالی ایجاد کند.
متا پیش از این برای ترغیب توسعه دهندگان به حمایت مالی روی آورده و حتی چندین توسعه دهندگان اپلیکیشن این حوزه را خریداری کرده است.
این شرکت حالا با هدست جدید Quest 3S و قیمت پایه ۲۹۹ دلاری طیف تازهای از کاربران را هدف گرفته و همچنین رونمایی از عینک واقعیت افزوده Orion نیز پیش از عرضه نهایی آن با استقبال متخصصان صنعت روبرو شد.
بسیاری از توسعه دهندگانی که شاید در شرایط فعلی میلی به عرضه اپلیکیشن برای ویژن پرو ندارند، منتظر نسخه ارزانقیمتی از هدست اپل هستند. انتظار میرود که کوپرتینوییها سال آینده این نسخه ارزانقیمت را روانه بازار کنند و شاید کسب یک بازار بزرگتر به بهود اوضاع کمک کند.
اپل در ماه آگوست اعلام کرد که حدود ۲۵۰۰ اپلیکیشن برای ویژن پرو ساخته شده است اما شرکت تحقیقاتی Appfigures تنها ۱۷۷۰ اپلیکیشن را تا ماه سپتامبر برای این اکوسیسیتم گزارش کرده است و در ماه سپتامبر تنها ۱۰ اپلیکشین جدید وارد این پلتفرم شدهاند. طبق اعلام این شرکت، تفاوت ارقام احتمالا از آنجایی نشات میگیرد که کاربران هنوز بخش قابل توجهی از اپلیکیشنها را به اندازه کافی استفاده نکردهاند و به همین دلیل سیستم این شرکت استفاده از آنها را تشخیص نداده است.
بسیاری معتقدند که اپل با عرضه ویژن پرو به دنبال یک لحظه آیفون تازه و حرکت در یک مسیر نو بود که شاید مسیر درآمدی و برندینگ بکری برای این شرکت باشد. اما تفاوت فاحش استقبال از آیفون و ویژنپرو را علاوه بر فروش، میتوان در اکوسیستم نرمافزاری آن نیز مشاهده کرد.
تنها یک سال پس از عرضه اپ استور آیفون در سال ۲۰۰۸، اپل اعلام کرد که حدود ۵۰ هزار اپلیکیشن فعال در این اکوسیستم حضور دارند. اپل واچ، ساعت هوشمند اپل، نیز پنج ماه پس از عرضه حدود ۱۰ هزار اپلیکیشن داشت.
اما حتی با احتساب آمار ۲۵۰۰ تایی اپل برای اپلیکیشنهای ویژن پرو هم بی میلی توسعه دهندگان به روشنی قابل درک است.
شاید دلیل موفقیت آیفون و اپل واچ، قیمت پایین آنها و در نتیجه بازار گسترده در مقایسه با ویژن پرو باشد. همچنین توسعه اپلیکیشن برای ویژن پرو از لحاظ فنی دشوارتر از دیگر دستگاههای این شرکت است.
فروشگاه کوئست متا در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ اپلیکیشن دارد و به گفته سیمون کارلس، بنیانگذار شرکت مشاوره گیمینگ GameDiscoverCo، میگوید تفاوت این پلتفرمها در این است که کوئست سعی دارد به یک اکوسیستم بازیهای واقعیت مجازی (VR) تبدیل شود اما ویژن پرو واقعیت افزوده (AR) را اولویت پلتفرم خود میداند.
با اینکه محبوبترین اپلیکیشنهای هدست کوئست متا را بازیهای تشکیل میدهند، اما اپل ویژن پرو را به عنوان ابزاری برای کار، سلامت و سرگرمی تبلیغ میکند. این هدست به جای استفاده از کنترلرهای مورد نیاز برای بازی از سیستم ردیابی دست و چشم برای ارتباط بهتر با نرمافزار استفاده میکند. همین مساله مانع ورود بسیاری از بازیسازان به اکوسیستم ویژن پرو شده است.
نبود دستههای مورد نیاز برای بازی باعث شده است تا صنعت گیمینگ توجه چندانی به این پلتفرم نداشته باشد و همچنین قیمت پایین هدستهای متا باعث شده است تا بازار بزرگتری پیش روی توسعه دهندگان کوئست استور قرار گیرد.