توانیر نرخ برق ماینرها را کاهش نداد؛ هرکیلوات ساعت ۳۳۰۰ تومان برای سه ماه آینده
شرکت توانیر در آخرین ابلاغیه نرخ برق، بهای برق مصرفی ماینرهای قانونی را ۳۲ هزار…
۲۲ آبان ۱۴۰۳
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در سالهای پدیده نوظهور گیمیفیکیشن با استفاده از مولفههای انگیزشی بازی و روشهای طراحی بازی، موجب تحولات بسیاری در حوزههای غیربازی شده است. این مفهوم و عملکرد آن در زمینههای غیربازی به یک اقدام سریع در حال ظهور و یک گرایش مهم تبدیل شده است. در حال حاضر گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی یکی از تکنیکهایی است که میتواند انگیزه را افزایش دهد و مشارکت کاربران را تقویت کند. در هفتههای گذشته شاهد یکی از نمودهای مهم استفاده از گیمیفیکیشن در جذب مخاطب بودهایم.
مینیاپ همستر کامبت در تلگرام به دلیل ترکیب منحصر به فرد سرمایهگذاریهای رمزنگاری و گیمیفیکیشن توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند و اپلیکیشن پیامرسان تلگرام را نیز تحت تاثیر قرار دهد. استراتژیهای بازاریابی نوآورانه و مشارکتها نیز نقش مهمی ایفا کردهاند. همستر کامبت با بهرهگیری از روند رو به رشد گیمیفیکیشن و ترکیب آن با سرمایهگذاریهای رمزنگاری، توانسته توجه میلیونها کاربر را به خود جلب کند.
این واقعیت که همستر کامبت در برنامه پیامرسان تلگرام یکپارچه شده است نیز به جذابیت آن میافزاید و باعث میشود که کاربران بدون نیاز به دانلود برنامه جداگانه به آن دسترسی داشته باشند و بازی کنند.
موفقیت همستر کامبت را میتوان به چندین عامل کلیدی نسبت داد. مکانیکهای گیمپلی بازی که به راحتی قابل درک است، آن را برای کاربران در هر سنی در دسترس قرار میدهد. علاوه بر این، جوایز و رقابت باعث ایجاد تعامل بین بازیکنان میشود. در این مینی اپ، بازیکنان میتوانند با ضربه زدن روی آن امتیازهایی کسب کنند. سپس احتمال دارد بتوانند از این همستر برای سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنند.
اما ضربه زدن و سرمایهگذاری در ارزهای دیجیتال تمام این فرایند نیست. به منظور افزایش تجربه بازی، کاربران همچنین میتوانند در فعالیتهای مختلف شرکت کنند و پاداش دریافت کنند. این ویژگیهای اضافی باعث میشود بازیکنان برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند و گیمپلی را اعتیادآور و جذاب میکنند. همچنین باید توجه داشت، گیمیفکیشن بر روی مکانیکهایی تاکید دارد که باعث انگیزش و ترشح دوپامین میشود. در حقیقت از طریق فرایند زیر چرخه تمایل به بازی ادامه مییابد. حتی اگر همستر واقعا پولی به کاربر ندهد، همین امتیازها و پاداشهای مجازی نیز برای کاربران جذاب خواهد بود.
در ادامه به برخی از تکتیکهای بازی وارسازی استفاده شده، اشاره میشود:
یکی از تاکتیکهای موثر در این محرک، محدودیت در زمان است و معروفترین تکنیک بازی برای ایجاد محدودیت هم تکنیک Appointment Dynamics است. یعنی دسترسی به چیزی یا توانایی انجام یک فعالیت فقط در یک تایم مشخص و محدودی امکان داشته باشد. در این راستا استفاده از کدهای مورس به صورت کوتاه مدت از جمله ابزارهای کاربردی در این مینیاپ است.
در مجموع میتوان گفت این مینیاپ یک بازی رایانه ای نیست زیرا بازیها اهداف و قوانین مشخص دارند اما در فرایند گیمیفیکیشن، تنها مجموعهای از وظایف امتیازدار یا پاداشدار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در بازیها احتمال شکست خوردن و برد و باخت وجود دارد در حالی که همانگونه که در این مینی اپ دیده میشود برد یا باخت اهمیت ندارد و همانگونه که مدیران پیامرسان تلگرام نیز تاکید داشتهاند هدف از ایجاد آن، انگیزهسازی در افراد برای فعالیت در حوزه رمزارز و آشنایی با این محیط است. در پایان باید توجه داشت که علاوه بر ایجاد فرصت سرگرمی ممکن است، استفاده از این مینیاپ به دلیل نداشتن زیرساختهای قانونی و مطمئن، امنیت کاربران این برنامه را به خطر بیاندازد.