چگونه میتوان با هوش مصنوعی مولد سازمانها را متحول کرد
تحولات جدید در دنیای کسبوکار با ورود هوش مصنوعی مولد (Gen AI) در حال شکلگیری…
۱۹ مهر ۱۴۰۳
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۶ دقیقه
زمانی که در بهار سال 2020، آمریکا به خاطر شیوع ویروس کرونا قرنطینه شد، بسیاری نگران بودند که کسب و کار پادکستها رو به رکود میرود،کاهش قابل توجه ارتباط انسانها یعنی دیگر کسی در مسیر خود به پادکست گوش نمیکند. دانلود پادکستها ابتدا 10 درصد از 25 فوریه تا 25 مارس کاهش یافت، اما به جای شدت گرفتن این روند نزولی، صدای دیجیتال قدرت گرفت و سال 2020 نسل جدید از شرکتهای اجتماعی صوتی را وارد میدان کرد. کلاب هوس نمونه یکی از این شبکههای اجتماعی بود.
به گزارش پیوست به نقل از CNBC، ابزار جدید یعنی مکالمه زنده، در قالب صوت همه گیر شد و غولهای شبکه اجتماعی سعی دارند با سلطه بر این حوزه، کنترل تجربیات مردم را از دست ندهند. یکی از اولین شبکهها دیسکورد بودکه به عنوان یک پلتفورم چت برای گیمرها آغاز به کار کرد و از سال 2015 فعال است و شهرت این پلتفرم به شکل قابل توجهی افزایش یافت. همچنین کلاب هاوس نیز در دوران پاندمی راهاندازی شد و به سرعت میلیونها کاربر را جذب و چندین میلیارد دلار ارزش گذاری شد.
برخلاف انتظارات، درآمد حاصل از پادکست افزایش یافت و شرکت تحقیقاتی eMarketer مجبور شد پیش بینی خود برای سال 2020 را از 1 درصد کاهش هزینه بزرگسالان در بخش صدا، به 8.3 درصد رشد تغییر دهد که یعنی هر بزرگسال حدود یک و نیم ساعت در روز از رسانه صوتی استفاده میکند. کلاب هاوس ادعا کرده که کاربران این شبکه به طور میانگین در روز یک ساعت برای این اپلیکیشن زمان میگذارند.
در دورانی که بسیاری از افراد ارتباط کمتری با هم داشتند و روزهای اولیه پاندمی را به تماشای اخبار مشغول بودند، تنوع رسانهها و شبکههای صوتی افزایش یافت: مردم هنگام غذا درست کردن، تمیز کاری و ورزش به این رسانهها گوش میدادند. به نظر میرسد که صوت آخرین پنجره خالی برای پر کردن زمان مشتریان باشد، مردم در شرایط بسیاری قادر به گوش کردن و یا حتی شرکت در مکالمه هستند، در حالی که در بسیاری از شرایط نمیتوانند به تصویر نگاه کنند.
شبکه دیسکورد امسال در لیست 50 شرکت تاثیر گذار CNBC رتبه سوم را به دلیل وسعت و رشد سریع به خود اختصاص داد. این شرکت که امکان مکالمه از طریق متن، صوت و ویدیو را برای مردم فراهم میکند میگوید که 150 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که نسبت به 56 میلیون کاربر فعال در سال 2019 رشد چشمگیری داشته است. این شرکت به مردم اجازه ایجاد «کانال» یا اتاقهای مجازی را می دهد و مردم در این جوامع آنلاین میتوانند درمورد موضوعات مختلف صحبت کنند. در حالی که کاربران اولیه دیسکورد عمدتا درمورد بازیهای ویدیویی صحبت میکردند، در یک سال گذشته رویکرد این شرکت تغییر کرده و جوامع این پلتفرم حالا درمورد همه چیز از بازیهای ویدیویی، اخبار، ورزش یا فوتبال گرفته تا اوضاع محله خود صحبت میکند.
جیسون کیترون، مدیرعامل دیسکورد، میخواهد بهترین نسخه جامعه «فضا» را در اینترنت فراهم کند و این فضا میتوانند نسخه مجازی یک اتاق، کتابخانه، رستوران یا تالار کنفرانس در محیطی مجازی باشد. کیترون میگوید که بسیاری از کاربران دیسکورد هنوز هم این پلتفرم را تنها در گروههای کوچک دوستانه 6 تا 10 نفره تجربه میکنند اما این شرکت معتقد است که پتانسیل زیادی برای برآورده کردن نیازهای جوامع بزرگتر وجود دارد و تمرکز توسعه محصولی جدید روی کانالها است. او گفت: «ما فرصت بسیار بزرگی برای توسعه مدل تجاری خود داریم.»
این پلتفرم توجه مایکروسافت را به خود جلب کرد و مایکروسافت حتی پیشنهادی 10 میلیارد دلاری برای خرید آن ارائه کرد-جالب اینکه کیترون و استانسلاو ویشنوسکی، همبنیانگذار دیسکورد، گیمرهایی بودند که از تکنولوژیهایی مثل اسکایپ مایکروسافت خسته شدند و به همین دلیل این شرکت را بنیانگذاری کردند.
دیسکورد حدود 500 میلیون دلار از سرمایهگذارانی مانند سونی، تنسنت، صندوق سرمایه ایندکس ونچرز و شرکت سرمایهگذاری گریلاک جذب سرمایه کرده است.
کلاب هاوس نیز در آوریل سال 2020 به صورت یک پلتفرم مکالمه صوتی و با عضویت از طریق معرفی نفر به نفر راهاندازی شد و افراد حاضر در این پلتفرم میتوانند مراسمهایی را به صورت صوتی برگذار کنند. کاربران این اپلیکیشن در ماههای اولیه پاندمی افزایش یافتند و این شرکت سه دور جذب سرمایه را با مشارکت صندوق سرمایه اندرسن هورویتز به پایان رسانده است.
اما در ماه فوریه تعداد کاربران کلاب هاوس به شکل عجیبی افزایش یافت: ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، هر دو در چتهای کلاب هاوس حاضر شدند و شنوندگان زیادی به اتاقهایی که ظرفیت حداکثری 5 هزار نفر را دارند کشیده شدند و درنتیجه ظرفیت خیلی از اتاقها به حداکثر خود رسید. مکالمهها، از جمله مکالمهای با ولاد تنف، مدیرعامل شرکت رابینهود، که در لیست شرکتهای تاثیر گذار از نظر CNBC رتبه 1 را دارد، درمودر پدیده معاملات والاستریت بتس باعث جلب توجه و داغ شدن این محافل شد. (تعداد کاربران علاقه مند به بازار سهامی امسال در دیسکورد نیز افزایش یافت.)
حالت انحصاری کلاب هاوس به این شرکت کمک کرد این شرکت تعداد افراد جدید را محدود کرد. کاربران جدید باید از یک عضو کلاب هاوس دعوتنامه میگرفتند و اپلیکیشن به مدت یک سال تنها مختص iOS بود و ماه می امسال این انحصار شکسته شد و اپلیکیشن اندروید نیز ارائه شد. پاول دیویسون، مدیرعامل کلاب هاوس، این هفته در مصاحبه با CNBC گفت که از زمان راهاندازی نسخه اندروید «میلیونها نفر دیگر» در انتظار پیوستن به این پلتفرم هستند.
تصدیق نهایی این مدلهای نو که دیسکورد و کلاب هاوس با خود آوردند، خدمت مشابهی بود که غولهای شبکه اجتماعی ارائه کردند. ابتدا توییتر آزمایش فضاها (Spaces) را آغاز کرد و مردم میتوانستند با کلیک روی یک توییت وارد چت زنده شوند، این آزمایش سال پیش آغاز شد و خدمت نهایی در سال 2021 ارائه شد. فیسبوک در ماه آوریل «اتاقهای صوتی زنده» (Live Audio Rooms) را معرفی کرد.زاکربرگ گفت که این شرکت «مدتها» روی بخش صوتی کار میکرده است و همچنین یک محصول پرسش و پاسخ را ارائه کرد که میزبانها میتوانند با مخاطب خود از طریق ویدیو یا تنها صوت ارتباط داشته باشند و مخاطبان نیز به صورت صوتی یا متنی سوال بپرسند.
لینکدین ومایکروسافت نیز در حال کار روی یک قابلیت صوتی است که روی مکالمات حرفهای تمرکز خواهد داشت. همچنین پلتفرم Slack که شرکت نرمافزاری سیلزفورس آن را خریداری کرده نیز در حال آزمایش یک قابلیت جدید است و قصد دارد فضایی جایگزین برای مکالمههایی که کارکنان در راهروها داشتند تهیه کند. ازسوی دیگر در ماه مارس، اسپاتیفای نیز Betty Labs را خریداری کرد، بتی لبز شرکت مادر پلتفرم Locker Room است که همانند کلاب هاوس عمل میکند.
برخی جریانهای شبکه اجتماعی ماندگار نیستند اما دیویسون، مدیرعامل کلاب هاوس، این هفته در مصاحبه با CNBC گفت که تاریخ طرفدار مدل تجاری این شرکت است: «صدا قدیمی ترین ابزار ارتباطی است…ما از ابتدای شکل گیری تمدن در گروههای کوچک جمع میشدیم و با دیگران صحبت میکردیم… صوت یک ابزار ارتباطی ماندگار است.»
منبع: CNBC