skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

احتمال وصل اینترنت خانگی تهران از امروز، اینترنت موبایل تا فردا

تحریریه پیوست

۲ آذر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

برخی رسانه‌ها از احتمال وصل شدن اینترنت ثابت خانگی تهران و برخی کلان‌شهرها در ساعات آینده و اینترنت تلفن همراه سراسر کشور تا تا فردا صبح (۳ آذر ۹۸) خبر می‌دهند.

به گزارش پیوست، خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» که نامی از آن ذکر نکرد، خبر داده است اینترنت خانگی تهران، تا دقایقی دیگر، وصل خواهد شد. همچنین کانال تلگرامی روزنامه ایران اعلام کرد اینترنت تلفن همراه کشور، تا فردا صبح، وصل خواهد شد. روزنامه ایران نیز این خبر را به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات» اعلام کرده است.

امکان رفع محدودیت دسترسی به اینترنت بینالملل به صورت مرحلهای و از روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان به صورت استان به استان کلید خورد. در اولین گام هم  کاربران تجاری و خدماتی در استان هرمزگان توانستند به اینترنت دسترسی داشته باشند. پس از آن نیز هفت دانشگاه سطح یک کشور یعنی امیر کبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر و شهید بهشتی اتصالشان به شبکه جهانی اینترنت برقرار شد.

با پیگیریپیوست از ارائهدهندگان اینترنت مشخص شد که تا روز جمعه ۱ آذر این اپراتورها تنها دستور اتصال اینترنت شرکتها، سازمان‌ها، کسب‌وکارها و دانشگاه‌ها را دریافت کرده و مجوز اتصال اینترنت ثابت خانگی در تهران را دریافت نکرده بودند.

در گام بعدی آزادسازی دسترسی مرحله‌ای کابران به اینترنت بین‌الملل خبرگزاری ایسنا گزارش داد که از صبح شنبه ۲ آذر کاربران اینترنت خانگی در استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان،سمنان، یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری،اردبیل، زنجان و ایلام امکان دسترسی به اینترنت بینالملل را داشتهاند.

محدودیت دسترسی به اینترنت بینالملل از شنبه ۲۵ آبان ماه و دو روز بعد از اعلام تصمیم دولت برای تغییر قیمت بنزین، به دستور شورای امنیت کشور در سراسر ایران اعمال شد.

قطع دسترسی به اینترنت تاکنون خسارتهای مختلفی به کاربران و کسبوکارهای آنلاین زده است. پیش از این بخشی از مدیران کسبوکارهای آنلاین در گفت‌‌وگو با پیوست اعلام کردند که قطع اینترنت در هفته گذشته ضررهای مالی قابل توجهی را متحمل کسبوکارشان کرده و باعث از دست رفتن کاربرانشان شده است. همچنین رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌‌وکارهای مجازی هم هفته گذشته اعلام کرده بود که قطعی اینترنت ۹۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای فضای مجازی ضرر زده است.

از دیگر بخشهایی که با قطع اینترنت دچار ضرر شدهاند، اپراتورهای تلفنهمراه و ثابت بودهاند. مدیر یک شرکت اینترنتی در گفتوگو با پیوست اعلام کرد که با هر روز قطع اینترنت این شرکت متحمل پرداخت ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد تومان ضرر در روز شده است.

در زمان قطع اینترنت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با بیان اینکه پیگیر رفع قطع اینترنت است با اعلام اینکه متوجه ناراضایتی مردم است در مورد خسارت وارده به شرکتهای استارتآپی و امکان جبران آن به ایسنا گفته بود: «برآوردهای تقریبی در سطح جامعه منعکس شده اما ما هنوز برآورد دقیقی نداریم. باید جلستانی با اتحادیه کسبوکارهای نوپا و نظام صنفی رایانهای برگزاری کنیم و برآوردهای دقیقی استخراج شوداو تاکید کرده بود که جبران خسارت شرکتها با مصوبات دولت قابل پیگیری است؛ اما مهم این است که بتوان نحوه برآورد خسارت را استخراج کرد.

همچنین سرویس مانیتورینگ اینترنت جهان «نت بلاکز» هم در توئیتهایی اعلام کرده بود که قطع اینترنت در ۶ روز گذشته به اقتصاد ایران نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار صدمه زده است.

از دیگر اثرات قطع اینترنت در ایران قرار گرفتن نام «محمدجواد آذری جهرمی» در لیست تحریمآمریکا بود. روز جمعه یکم آذر دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (اوفک) با انتشار بیانیهایی وزیر ارتباطات را در لیست تحریمی خود قرار داد. توئیتر این وزارتخانه دلیل تحریم وزیر ارتباطات را سانسور اینترنت اعلام کرده بود. 

محمدجواد آذری جهرمی هم در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشت او تنها عضو باشگاه تحریمی‌‌ها نیست و قبل از او استارتآپها، توسعهدهندهها، بیماران سرطانی و کودکان ایبی هم در لیست تحریم قرار گرفتهاند. جهرمی در ادامه توییت خود نوشته است: «من به حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت ادامه خواهم داد و اجازه نمی‌دهم آمریکا توسعه ایران را متوقف کند.»

http://pvst.ir/6wm

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو