skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

غول‌های تجارت الکترونیکی به سازمان نصر باز می‌گردند

تحریریه پیوست

۲۴ آذر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

 

انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران (نصر) در حالی فردا برگزار میشود که نام افراد کاندیدا شده برای شرکت در این انتخابات خبر از شروع فصل جدیدی از فعالیت افراد و نمایندگان تشکلهای استارتاپی در این کمیسیون تخصصی را دارد. هرچند لیست افرادی که در انتخابات این کمیسیون پیشثبتنام کردهاند هنوز قطعی نشده؛ اما نگاهی به نام این افراد که در بین آن نامهای آشنایی چون رضا الفتنسب،سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی؛ میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی؛ ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ؛ نازنین دانشور، موسس تخفیفان؛ سعید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا، مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک و غیره دیده میشود حکایت از این موضوع دارد که افرادی که بتوانند در راس اعضای این کمسیون قرار بگیرند، میتوانند نقش کلیدی در ارتباط سازمان با مجموعهها و تشکلهای فعال در زمینه اکوسیستم استارتآپی کشور داشته باشند.

محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانهای، در مورد انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی تهران و دلیل تاخیر در این انتخابات به پیوست میگوید:‌«بعد از انتخابات در دور جدید سازمان نظام صنفی رایانهای انتخاب اعضای کمیسیونهای مختلف را براساس برنامه‌ریزی شروع کردیم و انتخابات در کمیسیون تجارت الکترونیکی و کمسییون تازه تاسیس برای فینتکها نیز جزو آخرین کمیسیونهایی بودند که در حال برگزاری انتخابات آن هستیم. این تاخیر اندک هم به دلیل فراهم شدن مقدمات کار بوده و دلیل دیگری نداشته است

اثنیعشری در واکنش به حضور مدیران کسبوکارهای استارتآپی برای کاندید شدن در بین اعضای اصلی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر تهران نیز اعلام کرد که سازمان نصر خانه تمامی فعالان صنف آیتی کشور است و این سازمان خوشحال خواهد شد که افراد از ظرفیتهایی که روی زمین مانده است در جهت بهبود فعالیت کسبوکارهای اینترنتی استفاده کنند. او  در ادامه میافزاید:‌ «در بین افرادی که برای حضور در کمیسیون تجارت الکترونیکی کاندیدا شدهاند نامهای مختلفی دیده میشود که شاید در خارج از این صنف با نظر سازمان و یا شخص بنده مخالفتی داشته باشند اما سازمان خانه همه این افراد است و هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای حضور این افراد در سازمان نصر کشور وجود ندارداو تاکید میکند که رئیس این سازمان و دیگر اعضای هیات مدیره سازمان نصر به هیچ وجه در انتخابات اعضای کمیسیونها دخالت نمیکنند و از فردی که به نفع صنف آیتی کشور و کسبوکارهای این صنف فعالیت کنند پیشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.

تلاش برای احیاء کمیسیون فراموش شده

انتخابات کمیسیون تخصصی تجارت الکترونیکی در حالی برگزاری میشود که این کمیسیون در سالهای گذشته نتوانسته بود آنطور که باید و بر اساس اهداف در نظر گرفته شده در آن، فعالیتهای چشمگیری برای حل مشکلات کسبوکارهای آنلاین کشور انجام دهد. پویا محمودیان، رییس پیشین کمیسیون تجارت الکترونیکی (دور چهارم سازمان نصر) در گفتوگو با پیوست اعلام میکند که تمرکز رئیس پیشین سازمان نصر برای حل مشکلات درونی این سازمان، باعث شده بود تا به این کمیسیون تخصصی توجه خاصی نشود و کارها آنطور که در این کمیسیون در نظر گرفته میشد پیش نرود. او در توضیح این موضوع به پیوست میگوید: «در دور گذشته سازمان نصر که کمیسیون تجارت الکترونیکی هم به صورت جدی کارش را شروع کرد آقای سعادت به عنوان رئیس صنف بیشتر به دنبال بازگرداندن قدرت از دست رفته این صنف بود و بیشتر تمرکز روی انتخابات شورای مرکزی و انتخابات خود صنف بوداو در ادامه میافزاید: «اساسا هم یک کمیسیون تخصصی در سازمان نصر در شرایطی که اولویتهای این سازمان را کمیسیونهایی مانند سختافزار، نرمافزار و اینترنت تعیین میکرد نمیتوانست نقشی در تصمیمات صنفی داشته باشدبه باور او یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده بود جلسات برگزار شده در کمیسیون تجارت الکترونیکی با خروجی همراه نباشد این بود که تعریف قانونی بسیار ضعیفی برای این کمیسیون در سازمان دیده شده بود و این کمیسیون به تنهایی و ذاتا فاقد قدرت اجرایی بود.

حالا اما به نظر میرسد با رویکرد جدیدی که سازمان نصر در پیش گرفته و کاندیدا شدن مدیران شرکتهایی که بیشتر آنها در اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت میکنند، قرار است کمیسیون تجارت الکترونیکی این سازمان با تحولات قابل توجهای در پیگیری امور صنفی فعالان حوزه تجارت الکترونیکی روبه رو شود.

نازنین دانشور، ازموسسان سایت تخفیفان، با اعلام حضور در انتخابات این کمیسیون به پیوست میگوید:‌ «با صحبتهایی که با مدیران ارشد سازمان نصر شده، گروهی از کسبوکارهای آنلاین برای شرکت در انتخابات اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی اعلام آمادگی کردند که من هم یکی از آنها هستم. هدف هم در این انتخابات این است که کمیسیون تجارت الکترونیکی احیاء و روندهای آن بهبود پیدا کند. در واقع تصمیم بر این است که کمیسیون تخصصی مانند تجارت الکترونیکی بتواند به تنهایی قدرت اجرای قوانین و حمایت مستقیم از کسبوکارهای آنلاین را داشته باشددانشور تاکید میکند که اگر در این کمیسیون امکان رای آوری به عنوان یکی از اعضای اصلی را داشته باشد باید هدف پیدا کردن راهحل نهایی برای حل معضلات کسبوکارهای اینترنتی از جمله مشکلات بیمهای، مالیاتی، مجوز دهی و غیره باشد و تنها نباید به بازگو کردن مشکلات اکتفا شود.

در همین زمینه مهدی نایبی، موسس و مدیرعامل الوپیک هم که به عنوان یکی از کاندیداها در انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر تهران شرکت کرده به پیوست اعلام میکند که هدفش از شرکت در این انتخابات اعلام نظرات و بیان دغدغههای کسبوکارهای آنلاین به نهادهای دولتی است. او در این زمینه به پیوست میگوید:‌ «اصلیترین هدف ما برای شرکت در این انتخابات ایجاد رابطه مستقیم با نهادهای دولتی و ارگانهایی است که برای فضای کسبوکار آنلاین تصمیمگیری میکنند. سازمان این فرصت را برای این ارتباط فراهم کرده و ما هم از هر فرصتی برای بیان دغدغههای خود استفاده میکنیماو امیدوار است با حضور مستقیم کسبوکارهای آنلاین در چنین کمیسیونهای تخصصی امکان تنظیم قانونهای بالادستی برای این فعالان با نظر و موافقت آنها صورت گیرد.

تا لحظه تنظیم این خبر هنوز لیست نهایی اعضای کاندیدا شده برای حضور در انتخابات کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران منتشر نشده است و همچنان گمانه زنی در مورد حضور برخی مدیران کسبوکارهای آنلاین در انتخابات این کمیسیون ادامه دارد؛ اما آنچه مسلم به نظر میرسد این است که با توجه به استقبال مدیران از بدنههای مختلف اکوسیستم کسبوکارهای اینترنتی قرار است فرصتی برای تجمیع تمام صداهای مخالف و موافق در این اکوسیستم پدید آید و قدمی جدید برای حل معضلات کسب وکارهای آنلاین در کشور برداشته شود.

http://pvst.ir/5nh

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو