skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

ادامه قطع اینترنت موبایل در سیستان و بلوچستان ربطی به گرانی بنزین ندارد

تحریریه پیوست

۱۳ آذر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۸

اینترنت تلفنهمراه کاربران در سیستان‌ و بلوچستان بعد از گذشت ۱۶ روز و با وجود اتصال اینترنت ثابت و همراه در تمامی استانهای کشور همچنان قطع است.
در تماس پیوست، با وزارت ارتباطات آنها اعلام میکنند که پیگیر اتصال مجدد کاربران تلفنهمراه این استان به اینترنت هستند و در این زمینه شورای امنیت کشور باید ابلاغیه اتصال را به وزارت ارتباطات ارسال کند. در جدیدترین خبر هم مسئول دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرده که ادامه قطع اینترنت همراه در این استان ربطی به مسائل هفته‌های گذشته کشور [ناآرامی‌های پس از افزایش قیمت بنزین] ندارد.

ظهر امروز (۱۳ آذر) محمود واعظی، مسئول دفتر ریاست‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده است که موضوع قطع اینترنت تلفن‌همرا در سیستان و بلوچستان ربطی به اتفاقات هفته گذشته در کشور ندارد. محمود واعظی در این زمینه گفته است: «مسائلی در داخل این استان پیش آمده و برای نیروهای امنیتی نگرانی پیش آمده است. با توجه به اینکه شرایط سیستان و بلوچستان شرایط خاصی است؛ اشراری که در پاکستان قرار دارند، مواقعی وارد می‌شوند و حرکات تخریبی انجام می‌دهند و خارج می‌شوند.» او تاکید کرده که به خاطر این ملاحضات اینترنت قطع و وقتی این مسائل حل شود، اینترنت در این استان وصل خواهد شد.

اما ادامه قطع اینترنت همراه در این استان باعث شده بسیاری از کسب‌وکارهایی که از طریق اینترنت در این استان کسب‌ درآمد دارند با مشکل مواجه شوند.

 نوید برهانزهی، ازشهروندان سیستان و بلوچستان که از طریق اینترنت به فروش صنایع دستی در این استان کمک میکند در گفتوگو با پیوست اعلام میکند که در حال حاضر اینترنت ثابت در این استان تنها در اختیار کاربران خانگی قرار دارد و اینترنت تلفنهمراه در سیستانو بلوچستان کاملا قطع است.

این اظهارات برهان زهی در حالی مطرح میشود که چندی پیش وزیر ارتباطات در توئیتر خود و در پاسخ به کاربری در مورد دلیل قطع اینترنت تلفنهمراه در سیستان و بلوچستان نوشت: «پیگیر هستم، شمال استان برقرار شده در جنوب هم امیدوارم تا امروز (۱۲ آذر) مجوز صادر شود. پیامکهای زیادی از مردم سیستان و بلوچستان دریافت کردم

برهانزهی در این مورد توضیح میدهد: «وقتی وزیر ارتباطات این موضوع را اعلام کردند از برخی شهروندان در شهرهای شمالی استان این موضوع را جویا شدم اما آنها اعلام کردند که به اینترنت روی گوشی خود هنوز دسترسی ندارنداو با اعلام اینکه ادامهدار بودن این قطع دسترسی به بسیاری از کسبوکارهایی که در این استان به کمک اینترنت پا گرفتهاند لطمات جدی وارد کرده میگوید: «نزدیک به ۱۷ روز از قطع اینترنت موبایل میگذرد. در این مدت بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی با ضررهای قابل توجهای روبهرو شدهاند. در حال حاضر بخشی از صنایع دستی در این استان توسط زنان تولید میشود به کمک اینترنت به فروش میرسد. منبع درآمد این زنان که از کف جامعه هستند با قطع اینترنت از بین رفته استبرهانزهی تاکید میکند که روند کسب درآمد شهروندان در این استان حالا و با وجود اتصال اینترنت ثابت خانگی، به زمان قبل از قطعی اینترنت در این استان هم باز نگشته است.   

در همین زمینه یکی از کاربران اینترنتی مخاطب «خبرگزاری ایسنا» که در شهر زاهدان زندگی میکند هم درباره مشکلات این روزها در نبود اینترنت میگوید: «اینترنت از همان روز اول هم نباید قطع میشد، اما اگر مسوولان به دلیل امنیت کشور این تصمیم را گرفتهاند، ما هم به این تصمیم احترام میگذاریم؛ ولی حالا که اینترنت در تمامی استانهای کشور وصل شده، چرا اینترنت سیستان و بلوچستان را وصل نمیکنند؟» به گفته او در حالحاضر کمتر کسی در این استان از اینترنت ثابت استفاده میکند و بعضی از کارها فقط با استفاده از اینترنت موبایل قابل انجام است.او در ادامه با اشاره به ضرری که قطع اینترنت به کسب‌وکارهای این استان زده به موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرده و گفته است: «ما در شهری مرزی زندگی میکنیم و برای ارتباط با مشتریان خارجی خود به اینترنت بینالملل نیاز داریم. همچنین بسیاری از مشتریان ما از استانهای دیگر هستند ومهمترین راه برای فروش اجناسمان، قرار دادن آنها در شبکههای اجتماعی است که با قطعی اینترنت، خسارات زیادی به ما وارد شده است

در پیگیری‌‌های پیوست از مسئولان دولتی سیستانوبلوچستان آنها اعلام میکنند که جلسات متعدد برای اتصال اینترنت تلفنهمراه در این استان در حال برگزاری است. آنها ابراز امیدواری میکنند که به زودی اینترنت همراه در این استان متصل خواهد شد. همچنین در آخرین خبر هم رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در گفتوگو با «خبرگزاری ایسنا» با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته از سوی نمایندگان استان برای برقراری مجدد اتصال اینترنت تلفنهمراه در این استان، اعلام کرده  که براساس اظهارات مقامات استانی، اینترنت تا پایان هفته در سیستان و بلوچستان وصل میشود.

قطع اینترنت ثابت برای یک هفته و قطع اینترنت تلفن همراه برای نزدیک به ۱۱ روز در کل کشور تا کنون خسارات چشمگیری به کسبوکارهای وابسته به اینترنت وارد کرده است. تا کنون گزارشهای مختلفی در این زمینه منتشر شده است.

براساس گزارش کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای، درآمد حوزه تجارت الکترونیکی در دوران قطع اینترنت روزانه ۲۹۳ میلیارد تومان کاهش داشته است.

همچنین طبق برآورد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم بسیاری از کسبوکارهای آنلاین فعال در حوزههایی مانند خدمات مشاوره، رزرو نوبت، فروش محصولات فرهنگی، تخفیف گروهی و فروش غذا با کاهش بین ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی فروش همراه شدهاند. از سوی دیگر بخش تلکام کشور نیز در دوران قطع اینترنت با خسارات بالایی مواجه شده‌ است. براساس اعلام رگولاتوری به پیوست، در زمان قطع اینترنت اپراتورهای ثابت و همراه متحمل شرر ۱۰۸۰میلیارد تومانی شدهاند.

اینترنت در ایران از شامگاه شنبه ۲۵ آبان ماه و دو روز بعد از اعلام تصمیم دولت برای تغییر نرخ بنزین قطع شد. در نهایت هم پس از یک هفته امکان اتصال کاربران خانگی، تجاری و سازمانی، دانشگاهی به اینترنت ثابت فراهم شد و ۱۰ روز بعد از این قطعی یعنی ابتدای آذر ماه نیز اینترنت تلفنهمراه شهرهای مختلف کشور به جز استان سیستان و بلوچستان متصل شد.

http://pvst.ir/6xt

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو