skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

ظهور یک غول جدید در اینترنت ثابت ایران؛ های‌وب سهام ایرانیان‌نت را پس از پارس‌آنلاین خرید

تحریریه پیوست

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

های وب، شرکت اینترنتی فعال در حوزه اینترنت ثابت در جدیدترین اقدام برای توسعه کسبوکارش، بخشی از سهام شرکت ایرانیان نت؛ مجری اتصال منازل به فیبرنوری (اپراتور فیبرنوری) را خریده  است. شنیدههای پیوست نشان میدهد حضور هایوب در بین سهامداران شرکت ایرانیاننت در حالی اتفاق میافتد که این شرکت در روزهای پایانی سال ۹۷ هم توانسته قرارداد خرید شرکت پارسآنلاین دیگر شرکت فعال در حوزه اینترنت را نهایی کند.
با خرید این شرکت قدیمی در حوزه اینترنت ثابت توسط هایوب به نظر میرسد قرار است حالا های وب به غول اینترنتی جدید تبدیل شود که با داشتن قدرتهای زیرساختی و کاربران پارس‌آنلاین  خون تازهای هم به تجارت خود و هم به اپراتور فیبرنوری تزریق کند؛ اپراتوری که سهامدارانش به دلیل شرایط اقتصادی و به صرفه نبودن پروژه اتصال منازل به فیرنوری حاضر به سرمایهگذاری جدیدی در این اپراتور نشدهاند. با حضور پارس‌آنلاین در هایوب و سهامدار شدن هایوب در ایرانیان نت به نظر میرسد در سال ۹۸ مثلث رقابت جدی بین اصلیترین بازیگران اینترنت کشور یعنی  هایوب، شاتل و آسیاتک شکل بگیرد.

های وب در ایرانیاننت

براساس شنیدههای پیوست، هایوب تمام ۲۳ درصد از سهام شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» در شرکت ایرانیاننت را خریده است. شنیده‌های پیوست نشان می‌دهد که این سهام در معامله‌ای بین ستاد اجرایی امام و های‌وب اتفاق افتاده است. براساس این ستاد اجرایی امام ۱۶ درصد سهام های‌وب را خریداری و در نهایت نیز در معامله‌ای دیگر این ستاد سهمش در ایرانیان‌نت (شرکت گسترش الکترونیک مبین‌ ایران) و آریاسل را به های‌وب داده است. 

در حالحاضر سهامداران اصلی شرکت ایرانیاننت را شرکت ارتباطات زیرساخت (۲۰درصد سهم)، شرکت سرمایهگذاری فناوران توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سینا، شرکت توسعه خدمات مدیریت اهداف ( ۱۱.۴۲ درصد) و صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما ( ۰۰.۰۰۵۰ درصد)  تشیکل میدهند.
خرید بخشی از سهام شرکت ایرانیاننت که با عنوان اپراتور چهارم و فیبرنوری هم شناخته میشود در حالی از سمت هایوب اتفاق میافتد که سال گذشته و با پیگیریهای پیوست از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشخص شد که پروانه این شرکت بعد از ۶ سال از صدور آن به دلیل اجرا نشدن تعهدات از سوی این سازمان به حالت تعلیق درآمده است.

به نظر میرسد هایوب امیدوار است با به روز کردن پروانه ایرانیاننت و همچنین پیگیری بخشی از توافقات این شرکت با شهرداری برای فیبرکشی در کشور و همچنین استفاده ظرفیتهای زیرساختی و پورتهای اینترنتی فعال شرکت پارسآنلاین که به تازگی هم قرارداد خرید آن را نهایی کره، خلاء به وجود آمده در بخش توسعه اینترنت ثابت کشور را جبران کند.

همچنین شنیدههای دیگر پپوست حکایت از این دارد که بسیاری از شرکتهای اینترنتی از جمله هایوب در حال رایزنی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند تا با به روز شدن پروانههای خود با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی، میزان پرداخت حقالسهم خود به وزارت ارتباطات را به روز کنند. به نظر میرسد با توجه به روی خوش سازمان تنظیم به خواسته این شرکتها و در نظر گرفتن بستههای تشویقی، هایوب بخشی از سهام ایرانیاننت را خریداری کرده است.

پروانه اپراتور فیبرنوری در سال ۹۱ به شرکت ایرنیاننت اعطا شد و براساس آن قرار بود این شرکت از زمان ارائه پروانه تا ۸ سال بعد، ۶٫۸ میلیون پورت فیبرنوری با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه را به کاربران خانگی و بنگاههای اقتصادی برساند. هرچند که جزییات تعهدات این پروانه در ۴ سال گذشته و به درخواست مدیران این اپراتور بارها تغییر کرده است؛ اما با تمام این تغییرات در مفاد پروانه اپراتور چهارم باز هم ایرانیاننت نتوانست تعهدات پروانهای خود را انجام دهد. تاجایی که این شرکت بعد از بارها تلاش برای تمدید دوران انحصار پروانهاش تاکنون تنها در نمایشگاه بینالمللی تهران و شهر کرج فیبرکشی کرده است. شهریور ماه سال جاری مدیرعامل کنارگذاشته شده این اپراتور یعنی محسن باقری چناری در گفتوگو با ماهنامه پیوست اعلام کرده بود که این اپراتور نزدیک به ۲۵ هزار پورت فیبرنوری آماده واگذاری دارد.

همچنین بعد از کنار گذاشتن باقریچناری از مدیریت ایرانیاننت، لطفالله سبوحی اواخر آبان ماه سال گذشته به عنوان مدیرعامل چهارم این اپراتور انتخاب شد.او در حالی به این سمت رسید که در زمان نگارش پروانه اپراتور چهارم در سازمان تنظیم مقررات به عنوان معاون سازمان مشغول به کار بود. سبوحی در روزهای پایانی سال ۹۷ در گفتوگو با پیوست از تهیه یک بسته پیشنهادی از سمت اپراتور چهارم و ارائه آن به سازمان تنظیم خبر داده و گفته بود :«این پروانه را ما نوشتیم و میدانیم چه شرایطی هم دارد بنابراین در تلاش هستیم تا با یک استراتژی مشخص شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم از بخشهای این پروانه استفاده کنیم

پارسآنلاین در های وب

در ادامه خریدهای هایوب برای گسترش کسبوکار خود حالا شنیدههای پیوست نشان میدهد این شرکت قرارداد خرید شرکت پارسآنلاین را نیز نهایی کرده است. خبر خرید پارسآنلاین توسط هایوب  پاییز سال ۹۶ منتشر شد؛ اما به دلیل مشکلات بورسی هایوب در نهایت سال گذشته و با پیگیریهای پیوست مشخص شد که این قرار داد لغو شده است.  براساس شنیدههای پیوست،حالا  هایوب توانسته در آخرین ماههای سال ۹۷ قرارداد خرید پارسآنلاین را نهایی کند و در حالحاضر تنها بحث انتقال سهام پارسآنلاین به این شرکت باقیمانده است.  براساس بررسیهای پیوست هایوب کل شرکت پارسانلاین را خریداری کرده و در توافق نهایی اخیر تنها اعداد خرید و مدل پرداخت بین این دو شرکت تغییر پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات اسفند سال گذشته و در گفتوگو با پیوست از احتمال صدور پروانه جدید ارتباطی در صورت عدم توافق شرکتهای اینترنتی (دارندگان پروانه FCP) برای ادغام با یکدیگر خبر داده بود. همچنین معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم در همان زمان و در گفتوگو با پیوست اعلام کرد  که احتمالا در سال ۹۸ این سازمان با مقرراتگذاری و صدور پروانههای جدید ارتباطی تلاش خواهد کرد تا عقبماندگی در بخش اینترنت ثابت کشور جبران شود. به نظر میرسد نهایی شدن خرید پارسآنلاین توسط هایوب از اولین قدمهای رگولاتوری برای این جبران عقبماندگی باشد.

http://pvst.ir/5wz

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو