skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

کنترل ورود اینترنت توسط نیروی مسلح ریسک تحریم اینترنت را افزایش می‌دهد

تحریریه پیوست

۳۰ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

بعد از مشخص شدن بررسی طرح «خروج مدیریت ورود اینترنت بین‌الملل از بدنه دولت و واگذاری آن به نیروهای مسلح » در کمیسیون فرهنگی مجلس، حالا برخی کارشناسان مطرح شدن چنین طرحی در این نهاد را راهی برای تشدید تحریم کشور می‌دانند.

در این زمینه رضا ایازی، مشاور حقوقی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که در وضعیتی که زمزمه‌هایی برای تحریم فناوری‌های ایران از سوی آمریکا شنیده می‌شود، بررسی چنین طرحی در مجلس به نفع کشور نیست. او در  توضیح می‌گوید:‌ «متاسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بسیاری از نهادهای نظامی ما تحت تاثیر این تحریم قرار گرفته‌اند بنابراین وقتی قرار باشد کنترل ورود اینترنت به کشور هم به یک نهاد نظامی داده شود، این بهانه را به آمریکا داده‌ایم تا ما در بخش اینترنت هم تحریم کند.»

بعد از انتشار خبر پیوست در خصوص  واگذاری کنترل ورود اینترنت به یک نهاد نظامی، برخی نمایندگان مجلس و همچنین کاربران در شبکه‌های مجازی این ادعا را مطرح کردند که در بسیاری از کشورها کنترل ورود اینترنت در اختیار نهاد‌های نظامی است. اما ایازی این ادعا را رد می‌کند و می‌افزاید:‌«چنین ادعایی درست نیست و اگر هم در کشورهای مختلف چنین اتفاقی رخ دهد این کار در پشت پرده و طی یک توافقات سیاسی و درون سیستمی انجام می‌شود و هیچگاه کشوها این کارشان را فریاد نمی‌کشند چرا که در مجامع بین‌المللی دچار مشکل خواهند شد.» او همچنین تصریح می‌کند که در دنیا مرزی به نام مرز دیجیتال به لحاظ قانونی وجود ندارد که براساس این مرز کنترل و مدیریت آن به نیروهای مسلح سپرده شود، نیروی که به خوبی تا کنون از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی پاسداری کرده است.

به باور این کارشناس مدیریت ورود و خروج پهنای‌باند در کشور یک کار تخصصی است و واگذاری این کار به نهادی غیرتخصصی منطقی نخواهد بود. ایازی در این زمینه می‌گوید:«مشخص نیست که بررسی چنین طرحی در مجلس با چه هدفی در حال پیگیری است و قرار است کدام مشکل را حل کند؛ چرا که اگر بحث بر سر مدیریت و نظارت است، شرکت زیرساخت با تخصص و علم کامل به این موضوع کار مدیریت و نظارت ورود اینترنت به کشور را انجام می‌دهد. در این شرایط چه مشکلی به وجود آمده که برخی نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که نیروی نظامی را وارد این کار کنند.»

ایازی با اعلام اینکه بررسی چنین طرحی در مجلس تنها باعث تقویت تحریم اینترنت کشور از سوی آمریکا می‌شود و هیچ منفعتی برای کشور ندارد تایید می‌کند که اگر این طرح به اجرا گذاشته شود آینده کاری وزارت ارتباطات نیز به خطر خواهد افتاد چرا که در حال حاضر اپراتورهای بین‌المللی تنها حاضر با فعالیت با یک نهاد متخصص و فنی برای فروش پهنای باند هستند نه یک نهاد نظامی.

روز گذشته و با پیگیری‌های پیوست از برخی از نمایندگان مجلس مشخص شد  که طرحی برای جدا کردن مدیریت ورود اینترنت بین‌الملل از کشور و واگذاری آن به سازمان پدافند غیر عامل ( زیرمجموعه نیروهای مسلح) در حال پیگیری است. این ایده  در ماده 12 طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی گنجانده شده است. طرحی که براساس ادعای اعضای کمیته ارتباطات مجلس به پیوست  دارای مشکلات اساسی است.

http://pvst.ir/5iw

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو