skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

دیوار: ما به تنهایی مسئول احراز هویت در فضای مجازی نیستیم

تحریریه پیوست

۲۳ بهمن ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

پلتفرم دیوار که هفته گذشته از سوی پلیس فتا به دلیل به خطر انداختن امنیت کاربران تهدید به مسدودسازی شد در تلاش است تا روشن کند که این پلتفرم به تنهایی امکان تامین امنیت کاربران در فضای مجازی را ندارد. مدیران این سرویس اعلام می‌کند که احراز هویت کاربران در فضای مجازی برای ایجاد امنیت آنها یک زنجیره است که در این زنجیره علاوه بر کسب‌وکار اینترنتی، دولت، اپرتورهای ثابت و همراه و پلیس هم باید نقش داشته باشند.

ایمان مشعلچیان، مدیر روابط‌عمومی پلتفرم دیوار، در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که این مجموعه شرایط پلیس را درک می‌کند؛ اما با استدلال اخیر پلیس مبنی بر اینکه «خودشان هم باید امنیت پلتفرم خود را برقرار کنند» موافق نیست. رئیس پلیس فتای تهران به تازگی و در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که سایت دیوار یک شرکت انتفاعی است که در حال نفع بردن از مبادلات در این سرویس است بنابراین خودشان هم باید امنیت پلتفرم خود را برقرار کنند.»

مشعلچیان در پاسخ به این ادعای پلیس فتا به پیوست گفت: «احراز هویت یک زنجیره است. دولت، پلیس و بخش خصوصی هیچ‌یک به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه گام‌ بردارند. وظیفه کسب‌وکارهای اینترنتی در کنار دولت و پلیس معنا پیدا می‌کند. برای تکمیل این زنجیره وزارت ارتباطات، اپراتورهای تلفن همراه و ثابت باید وارد عمل شوند و پس از آن پلیس اقدام کند.» به باور او این استدلال‌های پلیس فتا به نقش و جایگاه پلیس در جامعه هم خدشه وارد می‌کند چرا که وظیفه ذاتی پلیس مقابله با جرایم است و اگر قرار باشد پلیس با چنین رویکردی پیش برود  باید همه سرویس‌های حوزه تجارت الکترونیکی ایران را مسدود کرد.

مشعلچیان از تلاش دیوار برای همکاری با پلیس در راستای افزایش امنیت کاربران خود خبر می‌دهد و می‌افزاید:‌ «نه تنها برای امنیت بیشتر کاربران دیوار با پلیس همکاری می‌کنیم بلکه در تلاش هستیم تا به درک درست‌تری از فضای مجازی برسیم. به اعتقاد ما درک فعلی پلیس مبنی بر اینکه «ما خسارت شاکیان را جبران کنیم» درک درستی نیست چرا که دیوار تنها پلتفرم میزبان آگهی‌هاست که از معاملات هیچ انتفاعی ندارد.»

او در پاسخ به این سوال پیوست که در چندسال اخیر این پلتفرم برای افزایش امنیت کاربران خود و همکاری با پلیس چه اقداماتی انجام داده است اعلام کرد:‌ «از مهمترین اقدامات ما که از دو سال قبل در جریان است مراجعه به دولت و پلیس برای گرفتن ابزارهای نظارتی بوده که پیش از این در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته است. برای مثال سامانه مربوط به استعلام خودروهای سرقتی و تصادفی در اختیار نیروی انتظامی است و دیوار مدت‌ها قبل برای در اختیار داشتن آن از پلیس درخواست همکاری کرده که متاسفانه پاسخ مثبتی دریافت نکرد.»

به گفته او دیوار در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و افزایش امنیت کاربران اقدامات گوناگونی انجام داده که از جمله آن می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی برای پایش محتوا، نظارت انسانی بر گزارش‌های دریافتی از کاربران و پلیس، مسدودسازی بیش از ۱۰هزار شماره تلفن مشکوک، ساخت پنل اختصاصی روی وب برای استعلامات پلیس، ساخت محتوای گسترده آموزشی برای فرهنگسازی ، بستن IPهای خارج از کشور اشاره کرد.

هفته گذشته رییس پلیس فتای تهران بزرگ در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم اعلام کرده بود که از دادسرای جرایم رایانه‌ای درخواست شده با دستور قضایی تا زمانی که مسئولان پلتفرم دیوار راهکاری برای امنیت مراجعه‌کنندگان در نظر نگیرند آن را مسدود کنند. همچنین او در گفت‌وگو با پیوست هم در مورد آخرین وضعیت این درخواست اعلام کرد که دادستانی در حال بررسی صحت و صقم خواسته پلیس و انطباق آن با مواد قانونی است و هنوز این درخواست را نپذیرفته است.

http://pvst.ir/5sd

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو