skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

نایب رئیس هیات‌مدیره اسنپ: آماده ارائه راهکار نظارت بر سهمیه‌بندی سوخت هستیم

تحریریه پیوست

۶ آبان ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

تاکسی‌های اینترنتی اعلام آمادگی کرده‌اند در صورت اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی سوخت برای این کسب‌وکارهای جدید حمل‌ونقل شهری، راهکار فناورانه‌ای برای نظارت دقیق بر نحوه تخصیص سوخت در اختیار مسئولان قرار دهند.

ژوبین علاقبند، نایب رئیس هیات‌مدیره اسنپ،در گفتگو با خبرنگار پیوست با اشاره به قابلیت رصد روزانه تعداد راننده‌های فعال، تعداد سفر و میزان کیلومتر طی شده آنها در سیستم تاکسی‌های آنلاین، اعلام می‌کند: «هیچ‌یک از سامانه‌های سنتی چنین دقتی ندارند. اگر در هر۱۰۰ کلیومتر، ۱۰ لیتر بنزین مصرف ‌شود از آنجایی‌که تعداد کیلومتر مصرفی رانندگان سیستم  خود را به دقت می‌دانیم، این امکان وجود دارد که دقیقا بگوییم روزانه به چه مقدار سوخت احتیاج دارند.»

علاقبند با تاکید بر اینکه حتما این راهکار نظارتی را در اختیار مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیرنده قرار خواهیم داد، می‌افزاید: «پیشنهادی که ما به مسئولان ارائه کردیم این بود که می‌توانیم در قالب یک سرویس وب، دسترسی به این اطلاعات را در اختیار آنها بگذاریم تا به صورت روزانه بدانند به تفکیک شماره ماشین و خود راننده، چقدر سوخت نیاز دارند تا این میزان را در کارت راننده شارژ کنند.»

نایب رئیس هیات مدیره اسنپ در مورد نتیجه مذاکراتی که تاکنون برای تخصیص سهمیه بنزین به تاکسی‌های اینترنتی انجام داده‌اند نیز می‌گوید: «هرچند از مراجع مختلفی همچون شرکت نفت این اطمینان به ما داده شده است که این سهمیه به ما تعلق خواهد گرفت اما از گوشه و کنار شنیده‌ایم که احتمالا به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه‌ای تعلق نخواهد گرفت.»

او با اشاره به اینکه تعلق نگرفتن سهمیه سوخت برای تاکسی‌های اینترنتی، فاجعه‌ای برای این کسب‌وکار و تعداد زیادی از شهروندان خواهد بود، اعلام می‌کند:‌ «بیش از ۲ میلیون سفر روزانه در تاکسی‌های اینرنتی انجام می‌شود. حدود ۷۰۰ هزار نفر راننده در این تاکسی‌ها به صورت فعال در حال کار کردن هستند. در صورت تخصیص نیافتن بنزین برای آنها، ضربه سنگینی به معیشت ۷۰۰ هزار نفر راننده وارد خواهد شد. اگر خانواده‌های آنها را نیز در نظر بگیریم بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر هستند. »

آن گونه که علاقبند تاکید می‌کند:«صرفنظر از بخشی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که رانندگان حرفه‌ای هستند و کار اصلی‌شان این است، تعداد زیادی نیز به دلیل رکود اقتصادی و از بین رفتن شغل قبلی خود، به این کسب‌وکار روی آورده‌اند تا برای خود و خانواده‌شان کسب درآمد کنند. اگر بین آنها و رانندگان آژانس و تاکسی در خصوص سهمیه بنزین، تبعیض ایجاد شود آنها از آخرین روش کسب درآمد خود محروم خواند شد. بنابراین این فشار، قشر آسیب پذیر را بیش از بقیه تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

نایب رئیس هیات مدیره اسنپ با ابراز نگرانی از احتمال ایجاد رانت برای تاکسیرانی در زمینه سهمیه‌بندی سوخت، تصریح می‌کند: «هم مسئولان شهرداری هم مدیران تاکسیرانی صراحتا اعلام کردند اگر تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر تاکسیرانی باشند؛حتما سهمیه سوخت دریافت خواهند کرد. این یک روش اشتباهی است اگر فکر می‌کنند می‌توانند با استفاد از این ابزار، تهدیدی برای ما باشند.»

علاقبند تاکید می‌کند: «همانطور که بارها اشاره کردیم فعالیت تاکسی‌های اینترنتی کاملا قانونی و زیرنظر اتحادیه کشوری کسب وکارهای اینترنتی انجام می شود. حتی بحث‌های متعددی در این رابطه داشتیم که اگر طبق مصوبه هیات وزیران، شهرداری قصد نظارت دارد ما راهکارهای نظارتی را از طریق همکاری اتحادیه کشوری کسب وکارهای اینترنتی با وزارت صمت و وزارت کشور پیش‌ می‌بریم. بنابراین این بحث کاملا جداست و جای تاسف دارد اگر بخواهند از بحث سهمیه‌بندی سوخت سواستفاده کنند تا تاکسی‌های اینترنتی را مجبور کنند از تاکسیرانی یا شهرداری سهمیه بگیرند و امیدوارم این اتفاق نیفتد.»

نایب رئیس هیات مدیره اسنپ با اشاره به اهمیت پیگیری موضوع سهمیه‌بندی سوخت از نهادهای مختلف می‌افزاید: «با مراجعی که به نوعی درگیر این تصمیم‌گیری هستند از مجلس شورای اسلامی گرفته تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت کشور این موضوع را پیگیری کردیم. وظیفه ماست تا به آنها اطلاع‌رسانی کنیم. چون این اولین بار است که بحث سهمیه‌بندی سوخت در زمانی مطرح شده که کسب‌وکار جدیدی در حمل‌ونقل شهری ظاهر شده‌اند و تعداد زیادی از رانندگان را تحت پوشش خود گرفته‌اند. بنابراین هر تصمیمی در این خصوص معیشت ۲.۵ میلیون نفر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

http://pvst.ir/5jh

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو