skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

رییس سازمان پدافند غیر عامل:‌مدیریت اینترنت کشور باید با مشارکت همه دستگاه‌های مسوول باشد

تحریریه پیوست

۱۵ آبان ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در گفت‌وگو با پیوست در مورد ماده ‍پرحاشیه در نظر گرفته شده در ‍پیش‌نویس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی در مجلس مبنی بر واگذاری مدیریت گذرگاه‌ اینترنت بین‌الملل به نیروهای مسلح، این خبر را یک شایعه و تحلیل غلط مسئله عنوان کرد. غلامرضا جلالی تاکید می‌کند که شاید افرادی که تعیین مرز دیجیتال و مدیریت این مرز را به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنند به دنبال تثبیت انحصار خود در این بخش هستند.

غلامرضا جلالی، با اعلام اینکه مطرح شدن این خبر جوسازی از سوی برخی دوستان است به خبرنگار پیوست گفت:«در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی که مبدا مطرح شدن آن مرکز پژوهشهای مجلس است دو موضوع وجود دارد. اول اینکه در هیات نظارت بر فعالیت پیام‌رسان‌ها اجتماعی که ۱۳ عضو دارند، پدافند غیرعامل نیز به عنوان یک عضو حضور دارد تا بتواند وظایف و ماموریت‌های خود در این زمینه را انجام دهد.» او می‌افزاید:«دومین موضوع مطرح شده در این طرح ساماندهی مربوط به مرزبانی سایبری است. گیت‌وی، مرز سایبری کشور است و مرزبانی در اختیار یک دستگاه نیست. برای مثال در مرزهای زمینی کشور هم نیروی مسلح حضور دارد، هم سپاه، هم ارتش و هم نیروی انتظامی. بنابراین در فضای سایبری هم مرزی وجود دارد که باید با مشارکت همه دستگاه‌های مسوول و دارای وظیفه مدیریت شود.» جلالی تاکید می‌کند که در این ماده از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پدافند غیر عامل به دنبال ایجاد انحصار نیست بلکه هدف مشخص کردن مرز دیجیتال کشور است و نباید با فرافکنی موضوعات را گونه‌ای دیگر نشان داد.

او در پاسخ به سوال دیگر پیوست در مورد انتقاد برخی کارشناسان به همین ماده مبنی بر عدم وجود مرز دیجیتال اعلام کرد: «مگر می‌شود که مرزی به نام مرز دیجیتال وجود نداشته باشد. باید در این مورد بحث شود. در فضای سایبر دو مفهوم متناقض وجود دارد یکی فضای بی‌مرزی و یکی هم تعیین قلمرو. در حال حاضر در این حوزه همه کشورها برای خود قلمرو تعیین کرده‌اند. همه داده‌های سایبری یک کشور در فضای سایبر جمع می‌شود اما باید مشخص شود این داده‌ها کجا هستند، چه کسانی از آن محافظت می‌کنند و به کجا می‌روند.»

اواخر مهر ماه سال جاری با پیگری‌های پیوست یکی از نمایندگان مجلس خبر از بررسی طرحی در این نهاد داد که براساس آن «مدیریت گذرگاه اینترنت بین‌الملل» از دولت یعنی شرکت زیرساخت گرفته و در اختیار نیروهای مسلح گذاشته شود. در ادامه پیگری‌های پیوست مشخص شد که قرار است براساس این طرح مجلس و در صورت تصویب، «مدیریت اینترنت بین‌الملل» در اختیار سازمان پدافند غیر عامل قرار بگیرد.

این ماده از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تا کنون واکنش‌های مختلفی از سوی وزارت ارتباطات(شرکت زیرساخت) به عنوان مسوول اصلی مدیریت گذرگاه‌های اینترنت بین‌الملل به دنبال داشته است. از جمله اینکه حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر خود و در واکنش به این ماده از طرح، واگذاری مدیریت ورود اینترنت به یک نهاد نظامی را راهی برای ایجاد انحصارگرایی عنوان کرده است. در واکنشی دیگر هم رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، در پست توییتری خود موضوع واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح که در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی مطرح شده را موازی کاری  با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در همین زمینه خواند. 

 

http://pvst.ir/5k2

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو