skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

پیش‌نویس سند پرداخت‌بان منتشر شد

تحریریه پیوست

۱۳ آذر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

بانک مرکزی پیش‌نویس سند فعالیت پرداخت‌بان را منتشر کرد. به گزارش پیوست کسب و کاری با عنوان «پرداخت‌بان» قابل طرح است که از طریق انعقاد قرار داد با بانک‌ها، انجام تراکنش‌های برون خط در شبکه پرداخت کشور را ممکن می‌سازد. پس از انتشار سند پرداخت‌ساز و پرداخت‌یار این سومین سندی است که از سوی بانک مرکزی از مجموعه سندهای فناوران مالی منتشر می‌شود.

به گزارش پیوست، طبق این سند فعالیت کیف‌پول‌ الکترونیکی قانون‌مند می‌شود و نحوه فعالیت فین‌تک‌ها در این بخش مشخص شده است. دامنه کاربرد این سند، پرداخت‌بانانی است که از طریق کیف‌پول مبتنی بر سیستم‌های باز، تراکنش‌های برون خط را پردازش می‌کنند.

متقاضی پرداخت‌بانی باید ابتدا به منظور تجمیع وجوه ناشی از شارژ کیف‌پول‌ها و انجام فرایند تسویه با یک بانک قرار داد منعقد کند. همچنین مجموع حجم عملیات پرداخت‌بان‌های طرف قرارداد با یک بانک نباید از میزان مجموع تضامین و وثایق نقد شونده تودیع شده توسط پرداخت‌بان نزد همان بانک بیشتر شود.

شرکت پرداخت‌بان اطلاعات مربوط به جزئیات تراکنش پذیرندگان و دارندگان کیف‌پول در دورن شبکه خود را پیش از هر بار تسویه به بانک طرف قرارداد خود اعلام کنند. همچنین پرداخت‌بان موظف است حق واریز و برداشت از حساب امانی مقصد تراکنش‌های شارژ را از خود سلب کرده و آن را به بانک طرف قرار داد تفویض کند.
براساس پیش‌نویس این سند حساب امانی؛ حساب بانکی متعلق به پرداخت‌بان است که در آن وجوه ریالی دارنده کیف‌پول و وجوه ریالی پذیرنده کیف پول به صور تجمیعی نگهداری می‌شود. حساب امانی طی فرایند شارژ و دشارژ و تسویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین سود مربوط به حساب امانی مقصد تراکنش‌های شارژ کیف پول به حساب معرفی شده توسط پرداخت‌بان واریز می‌شود. حساب امانی مقصد تراکنش شارژ نمی‌تواند به عنوان حساب تضمینی یا به عنوان مبنایی جهت دریافت اعتبار و تسهیلات مورد استفاده قرار گیرد.

بانک طرف قرار داد با پرداخت‌بان بر اساس فایل‌های دریافتی از پرداخت‌بان که حاوی ریز تراکنش‌های شبکه پرداخت‌بان و اطلاعات تسویه با پذیرندگان یا دشارژ کیف‌پول است پس از انجام کنترل‌های لازم و در موعد توافق شده نسبت به تسویه و پرداخت وجوه آنها در چارچوب سامانه پایا اقدام کنند.

از سوی دیگر براساس پیش‌نویس این سند، بانک موظف است یک نسخه از سند تسویه پذیرندگان شارژ و دشارژ کیف‌پول را برای مقاصد نظارتی به شرکت شاپرک تحویل دهند.
طبق سند پرداخت‌بان مجموع ارزش الکترونیکی ذخیره شده در حساب دارنده کیف‌پول و حساب پذیرنده کیف‌پول در هر نوبت تسویه نباید از میزان موجودی حساب امانی پرداخت‌بان نزد بانک طرف قرارداد منهای کارمزد پرداخت‌بان بیشتر باشد. کارمزد پرداخت‌بان نیز در پایان هر ماه محاسبه شده و به حساب معرفی شده توسط پرداخت‌بان واریز می‌شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع فعالیت پرداخت‌بانی در این پیش‌نویس سند هنوز مشخص نشده است. 

هیات دولت اواخر آبان ماه در مصوبه‌ای بانک مرکزی را ملزم کرد تا در عرض یک ماه تکلیف کیف پول الکترونیکی را مشخص کند.

متن کامل این پیش‌نویس را اینجا بخوانید.

http://pvst.ir/5m9

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو