skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

قاچاق محتوا در فضای مجازی کمتر از ۳۰ دقیقه اتفاق می‌افتد

تحریریه پیوست

۲۳ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

بعد از واکنش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به اظهارات هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس نسبت به عدم نظارت وزارت ارشاد بر بازار بازی‌های رایانه‌ای و سامانه‌های نمایش ویدیویی آنلاین (VOD) که منجر به ارائه کارت زرد به وزیر ارشاد شد، حالا انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین (IPTV و VOD) نیز در بیانیه‌ای به انتقادات این نماینده پاسخ داده است. این انجمن در بیانیه‌ خود تاکید کرده که  نظارت بر بازار VOD و IPTV توسط دستگاه‌های بی‌شماری انجام می‌شود؛ از موسسه رسانه‌های تصویری (متولی سند سامانه نمایش درخواستی)، مرکز رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات وزرات ارشاد (متولی ارائه مجوز محتوا) گرفته تا سازمان صدا و سیما متولی ارائه مجوزIPTV، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (با نقش نظارتی و ارائه مجوز که به تازگی شکل گرفته است)، پلیس فتا (با نقش ذاتی در نظارت و پایش تخلفات در حوزه‌های مختلف از جمله محتوایی) و در نهایت قوه قضاییه و دادسرای فرهنگ و رسانه.

در بیانیه این انجمن اعلام  شده که تمام فیلم‌ها و سریال‌های داخلی و خارجی به محض انتشار در ایران یا در سراسر دنیا، در فضای مجازی قابل دسترسی است. این در حالی‌ است که سهم سامانه‌های VOD و IPTV قانونی در کشور تنها ۳۵ درصد کل سهم بازار عرضه مجازی محتوا است. از سوی دیگر ۶۵ درصد محتوا بصورت غیرقانونی و قاچاق در عرصه فضای مجازی بارگذاری و فروخته می‌شود که تهیه‌کنندگان آن هیچ سهمی از فروش این آثار نمی‌برند. در متن این بیانیه تاکید شده که  این سهم  ۶۵ درصدی شامل کانال‌های پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و همچنین وب سایت‌های غیرقانونی فروش محتوای ایرانی و خارجی است.این انجمن یادآور شده که  قاچاق در فضای مجازی کمتر از ۳۰ دقیقه اتفاق می‌افتد.

این انجمن یکی از مشکلات پخش سریع محتوای غیرقانونی در فضای مجازی را به ناکارآمدی و چابک نبودن قوانین این حوزه ارتباط می‌دهد و تاکید می‌کند:«با وجود انتقاد از عرضه محتوای خارجی روی سامانه‌های قانونی طبق آمار این سامانه‌ها، بیش از ۶۰ درصد کاربران، محتوای ایرانی و تولید شده در داخل را مشاهده می‌کنند. در حالی که در کشور ما در سال حدود ۵ سریال نمایش خانگی و ۱۰۰ عنوان سینمایی تولید می‌شود که این مقدار محتوا نمی‌تواند نیاز کاربر داخلی را برآورده کند.» براساس اطلاعات منتشر شده در این بیانیه سامانه‌های قانونی با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۱۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر نیز هم اکنون تعداد ۲۵۰۰ فیلم ایرانی در سامانه‌ها وجود دارد و هزاران دقیقه برنامه یا مستقلاً یا با مشارکت تولیدکنندگان داخلی در حال ساخت و پخش است.

در پایان این بیانیه انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین از نصرالله پژمانفر، عضوی کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده سوال کننده از وزیر ارشاد خواسته تا لیست ۱۰۰ عنوان مصادیق بارز موضوع همجنسگرایی که او از وجود آن در این سامانه‌ها انتقاد کرده را به منظور بررسی اعلام کند.

http://pvst.ir/5ie

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو