skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

برگزاری انتخابات الکترونیکی در انتظار تایید شورای نگهبان است

تحریریه پیوست

۶ آذر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با پیوست از برگزاری حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصدی مراحل انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی آینده به صورت الکترونیکی خبر می‌دهد. براساس اظهارات او به همین دلیل نیز در طرح «جامع نظام انتخابات» الزامات برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته است.

 محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در مورد نحوه برگزاری انتخابات الکترونیکی در طرح «جامع نظام انتخابات» به خبرنگار پارلمانی پیوست گفت: «ابتدا قرار بود لایحه جامع نظام انتخابات توسط دولت به مجلس ارائه شود اما این اتفاق صورت نگرفت. در نهایت اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی به همراه کمیته کار مجلس، دو طرح را برای بررسی قوانین انتخابات تهیه کردند. در این طرح‌ها بحث انتخابات الکترونیکی نیز مطرح شده و برگزاری انتخابات الکترونیکی الزامی در نظر گرفته شده است.»

این گفته محمودی برای قانونی شدن الزام برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در حالی است که شورای نگهبان باید در این مورد نظر نهایی خود را اعلام کند. اما شورای نگهبان از سال ۱۳۷۸ که اولین تلاش‌ها برای اجرای الکترونیکی انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت کشور صورت گرفت، موافقت نکرد.
این موضوع بار دیگر در سال ۸۰ برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد اما شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات به دلیل عدم اطمینان از کارکرد نرم‌افزار ارائه‌ شده برای شمارش آرا اعلام کرد این انتخابات هم باید به شکل گذشته دستی باشد. تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات در سال‌‌های آتی هم ادامه داشت اما همواره شورای نگهبان با آن مخالف بود.
به تازگی نیز علی لاریجانی، رییس مجلس، در نشست بررسی دستاوردهای دولت الکترونیک و میزان پیشرفت آن، اعلام کرده بود که شورای نگهبان باید از برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی استقبال کند. به باور او برگزاری الکترونیکی انتخابات سلامت آن را تضمین و حضور مردم را تسهیل می‌کند و همچنین دقت نظر شورای نگهبان را افزایش می‌دهد چرا که روش‌های سنتی منسوخ شده است.

به دنبال مخالفت‌های شورای نگهبان حالا و براساس اظهارت عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در چند ماه اخیر در وزارت کشور با حضور کارشناسان شورای نگهبان جلساتی برگزار می‌شود تا نگرانی‌های این شورا در خصوص نحوه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی برطرف شود. محمودی درمورد این جلسات به پیوست اعلام می‌کند: «در این جلسات تمام تلاش وزارت کشور و مجلس بر این است تا اعتماد شورای نگهبان در موضوعاتی که حساس هستند، جلب شود. موضوعاتی مانند اینکه مردم در صفوف رای‌دهی معطل نشود، شمارش آرا شفاف باشد و تخلفات به حداقل برسد و با بررسی نرم افزارها و سخت‌افزارها می‌خواهند شورای نگهبان موافقت خود را با الکترونیکی برگزار کردن انتخابات آتی اعلام کند.»
طرح‌ها نظام جامع قانون انتخابات پس از بررسی در کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیته کار به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.

http://pvst.ir/5l9

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو