skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

آغاز مرحله چهارم مدیریتی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

تحریریه پیوست

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

حسن کریمی قدوسی، امروز ظهر (۴اردیبهشت) با یک توئیت در این شبکه اجتماعی از سمت خود در مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خداحافظی کرد. او بعد از بهروز مینایی و  ذبیح‌اله فیض‌آبادی سومین مدیری بود که برای این سمت انتخاب شد.

به گزارش پیوست؛ کریمی قدوسی پس از ۵ سال حضور در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آنطور که در توئیترش اعلام کرده صندلی مدیریتش را به سیدصادق پژمان واگذار کرده که کارنامه کاری او دور بودنش از فضای بازی‌های رایانه‌ای را کاملا نمایان می‌کند. گرچه او در توئیت خداحافظی خود از روزهای خوب و به دست‌آوردن تجربیات زیاد در سال‌های فعالیتش در بنیاد ابراز خوشحالی کرده؛ اما شنیده‌های مختلف حکایت از این دارد که در چند ماه اخیر با توجه به فشارهای برخی نمایندگان مجلس بر نحوه نظارت بنیاد بر بازار بازی‌های رایانه‌ای و همچنین خبرهای انتقادی برخی سایت‌ها در همین زمینه، باعث شده بود که او روزهای سختی را در این بنیاد سپری کند.

از آرزو تا عمل 

  ۲۹ تیرماه ۹۴ حسین کریمی قدوسی، به عنوان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتخاب شد. او پیش از آنکه بر صندلی مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تکیه بزند، در زمان مدیریت سید ذبیح‌اله فیض‌آبادی بر این بنیاد ، در سمت قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کرد.

حسن کریمی قدوسی در طول فعالیت خود اقدامات مختلفی انجام داد که شاید یکی از بارزترین این اقدامات تلاش او برای شبکه‌سازی بازی‌سازان ایرانی  با ناشران و بازی‌سازان خارجی باشد. در راستای برنامه‌های او در این زمینه، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری شرکت فرانسوی گیم کانکشن (game connection) دو دوره رویداد تجاری و بین‌المللی TGC را برگزار کردند. هدف از برگزاری این رویداد نیز ارتباط بازی‌سازان ایرانی با ناشران و سرمایه‌گذاران خارجی بود. البته این رویداد با حواشی هم همراه بود. افرادی از جریان خاص برگزاری چنین رویدادی را «شکار نخبگان توسط مدعوین غربی» توصیف کردند یا به نظر برخی برگزاری چنین رویدادهایی خروجی نداشت.

توئیت خداحافظی حسن کریمی قدوسی از مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

 از دیگر اقدامات کریمی قدوسی می‌توان به راه‌اندازی ساختار همگرا اشاره کرد. همگرا ساختار حمایتی جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود که نخستین بار در تیرماه سال گذشته در رویداد TGC معرفی شد. در این ساختار تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز براساس رتبه‌‌بندی مخصوص بنیاد ملی بازی‌ها حمایت‌هایی دریافت می‌کنند. در نهایت نیز در روزهای پایانی سال ۹۷بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خبر از شروع فعالیت «ساختار همگرا» برای حمایت از ۶۰ تیم و شرکت بازی‌ساز رایانه‌ای از فروردین ۹۸ داد. کریمی قدوسی همزمان با راه‌اندازی ساختار همگرا در گفت‌وگوهای متعدد خود اعلام کرده بود که هدف بنیاد از راه‌اندازی این ساختار، شفاف‌ و نظام‌مند کردن نحوه تخصیص اعتبارات حمایتی بنیاد به بازی‌سازان است.

دریافت عوارض از بازی‌های خارجی یکی دیگر از موضوعاتی بود که در دوران مدیریت حسن کریمی قدوسی از سمت او مطرح و سر و صدای زیادی نیز به پا کرد. کریمی قدوسی با رایزنی‌های مختلف خود در مجلس توانست تبصره‌ای را در قانون بودجه سال ۹۷ در مورد دریافت عوارض از فروش بازی‌های خارجی بگنجاند. بسیاری از بازی‌سازان اعتقاد داشتند دریافت عوارض کمکی به بازی‌سازان داخلی نمی‌کند و دولت به جای دریافت عوارض از بازی‌های خارجی جلوی نسخه‌های غیرقانونی را بگیرد.

احیای نمایشگاه بازی‌های ویدیویی، تصویب سند ملی حمایت از صنعت بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی فضای مجازی، توسعه فعالیت‌های انستیتو ملی بازی‌سازی از دیگر اقدامات مهمی بود که کریمی قدوسی در زمان مدیریت خود بر بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای اتفاق افتاد.

با وجود تمامی برنامه‌هایی که کریمی قدوسی برای توسعه صنعت بازی‌سازی در کشور در نظر گرفت؛ اما این برنامه‌های او چندان از نظر برخی نمایندگان مجلس مورد قبول واقع نشد. چرا که سال گذشته گروهی از نمایندگان مجلس به دلیل عدم نظارت مناسب بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای پاسخ به سوالاتشان در مورد این بازار به مجلس کشاندند و در نهایت نیز به دلیل قانع نشدن توضیحات وزیر ارشاد، سید عباس صالحی کارت زرد دریافت کرد. اما چند روز پس از دریافت کارت زرد توسط وزیر فرهنگ و ارشاد، بنیاد ملی بازی‌‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد براساس وظایف نظارتی که در اساسنامه‌اش مشخص شده بر تمامی حوزه‌های مرتبط با بازی‌‌های ویدیویی و رایانه‌ای نظارت فراگیر را اعمال کرده است. برخی شنیده‌‌های پیوست حاکی از این است که تغییر مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بی‌ارتباط با فشار برخی نمایندگان در زمینه مدیریت او بر بازار بازی‌های رایانه‌ای و همچنین خبرهایی که در چند هفته اخیر برخی از سایت‌ها در انتقاد مدیریت کریمی قدوسی بر بنیاد منتشر کرده‌اند، نیست.

مدیر چهارم بنیاد کیست؟

با خداحافظی کریمی قدوسی از صندلی مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سید صادق پژمان جایگزین او شده است. کارنامه کاری پژمان هیچ تجربه‌ کاری از او در صنعت بازی‌سازی را نشان نمی‌دهد. او فرزند سید محمد پژمان شهردار پیشین مشهد است و در سال ۹۱ به عنوان مدیر روابط‌عمومی سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران مشغول به کار بوده است.  او همچنین در  سال ٩٣ در مجله همشهری معماری در سمت سردبیری مشغول به کار شد. در کارنامه کاری پژمان معاون بازرگانی برج میلاد تهران از سال ۹۴ تا ۹۸ نیز دیده می‌شود. 

به روز رسانی:

پس از انتشار خبر تغییرات مدیریت در بنیاد ملی بازی‌‌های رایانه‌ای، سید صادق پژمان جایگزین حسن کریمی قدوسی در بنیاد ملی بازی‌ها رزومه کامل خود را از طریق روابط عمومی در اختیار رسانه‌ها قرارداده است. براین اساس سید صادق پژمان از سال ۸۹ تا ۹۰ به عنوان رئیس فرهنگ‌سرای رسانه در شهرداری تهران مشغول به کار بوده است. او از سال ۹۱ تا ۹۳ در شهرداری تهران عنوان معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت سازمان هنری را نیز برعهده داشت. در کارنامه کاری پژمان معاون مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از سال۹۳ تا ۹۴ نیز دیده می‌شود. صادق پژمان از سال ۹۳ تاکنون نیز مشاور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود.

http://pvst.ir/5wd

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو