skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

تغییرات در صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز شد

تحریریه پیوست

۲۱ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

علی وحدت، با حکم رئیس جمهوری، به عنوان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی جایگزین بهزاد سلطانی شد. در حالی این حکم از سوی رییس جمهوری صادر شده که سایت صندوق نوآوری و شکوفایی هیچ اطلاع رسانی در خصوص این جابه‌جایی منتشر نکرده است. همچنین براساس پیگیری‌های پیوست مشخص شده که به جز تغییر در ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی، ترکیب اصلی هیات عامل این صندوق نیز با تغییراتی همراه شده است.

فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور با توجه به تجربه و تخصص وحدت در حوزه تامین مالی شرکتهای دانش بنیان و نوآور  با انتخاب او در این سمت امیدواری زیادی نسبت به تصحیح فرایند‌ها و رشد فعالیت در اکوسیستم استارت‌آپی کشور دارند. رضا زرنوخی، رییس انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر(VC)، در گفت‌وگو با پیوست این تغییر در صندوق نوآوری و شکوفایی را قدمی مثبت و امیدوارکننده برای اکوسیستم استارت‌آپی کشور می‌داند. او در این خصوص می‌گوید:‌ «این تغییر برای صندوق نوآوری بسیار لازم بود و از اینکه آقای وحدت برای این سمت انتخاب شده‌اند بسیار استقبال می‌کنیم چرا که ایشان در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند و با این حوزه آشنایی کامل دارند.» او با اعلام اینکه وحدت نگاه متفاوت و تخصصی نسبت به فعالیت در اکوسیستم استارت‌آپی کشور دارد می‌افزاید: ‌«البته قرار نیست با این انتخاب کل مشکلات اکوسیستم استارت‌آپی کشور حل شود چرا که زمان زیادی نیاز است که ضوابط و آیین‌نامه‌ها در این حوزه تغییر‌کند اما ایشان می توانند مسیر سرمایه‌گذاری منابعی که دولت برای این حوزه تخصصی داده بود اما در صندوق بلوکه شده بود را با سرعت بیشتری به سمت کمک به شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر و صندوق‌های فعال در این حوزه بی‌آورد.»

صندوق نوآوری و شکوفایی براساس اهدافی چون ایجاد زیر ساختها و سیاستگذاری و هدایت مناسب برای کاربردی کردن دانش و تجاری سازی نوآوریها، ایجاد و توسعه شبکه صندوقها و شرکتهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، مشارکت مستقیم خطرپذیر در طرحها و پروژه‌های نوآورانه و فناورانه شرکتهای دانش‌بنیان بخش خصوصی و تعاونی، هدایت سرمایه‌های مردمی بانکی و دولتی به سمت فناوری و صنایع پیشرفته و مشارکت با سرمایه‌های خطرپذیر خارجی شکل گرفت. اما آن طور که برخی فعالان حوزه اکوسیستم شرکت‌های نوآور کشور اعلام می‌کنند این صندوق در چند سال گذشته عمده تمرکز خود را به ارایه مدل وام به شرکت‌های نوآور محدود کرده بود.  

زرنوخی با انتقاد از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در چند سال گذشته اعلام می‌کند:‌ «این صندوق منابعی در حدود 3 هزار میلیارد تومان از دولت در اختیار گرفته بود اما به جای اینکه این منابع را روی مشارکت با صندوق‌های خطر‌پذیر (VC) سرمایه‌گذاری کند به مدل ارایه وام و سپرده‌گذاری در بانک یا خرید ساختمان اکتفا کرده بود.» به باور او در شرایط فعلی بازار که عمده جذابیت‌ها به سمت سرمایه‌گذاری روی بازارهای موازی مانند بورس، ارز، سکه است چنین نهادی می‌تواند با کاهش ریسک درصد قابل توجه‌ای از سرمایه بازار را به سمت VCها هدایت کند و به سرمایه‌گذاری در این حوزه سرعت ببخشد.

زرنوخی همچنین یکی دیگر از انتقاد‌های وارد شده به صندوق‌ نوآوری و شکوفایی را به عدم توسعه زیرساخت‌های فنی در این حوزه ارتباط می‌دهد و می‌گوید: «دومین نکته مثبت این تغییر این است که برنامه‌های توسعه‌ای برای زیرساخت این اکوسیستم مانند توسعه فرایند توانمند‌سازی، شتابدهی و حمایت از فضای ترویجی و رسانه‌ای به درستی انجام شود چرا که در چند سال گذشته این صندوق از بودجه‌های تخصصی یافته خود در این بخش نیز به درستی استفاده نکرد.»
علی وحدت، پیش از رسیدن به ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع الکترونیک بود. او دارای مدرک دکتری مهندسی نساجی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و سوابق کاری و تخصصی نیز در وزارت صنعت، بنیاد ملی نخبگان، جشنواره شیخ بهایی و صنایع الکترونیک و مخابراتی دارد.

ماهنامه پیوست در شماره 58 خود به بهانه مشکلات تامین مالی اکوسیستم استارت‌آپی کشور مصاحبه‌ای با بهزاد سلطانی رییس پیشین‌ صندوق نوآوری و شکوفایی انجام داده بود. می‌توانید متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

http://pvst.ir/5i8

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو