skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گفت‌و‌گو با کلود زلوگر مدیر ارشد طراحی اچ‌تی‌سی

دوران نوآوری‌های بزرگ گذشته است

آرش برهمند تحریریه

۷ خرداد ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

شماره ۲۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

کلود زلوگر

پلاو دو ژوردی، مجموعه عظیمی که خودش روزگاری میزبان کنگره جهانی موبایل بود، امشب تماماً برای مراسم در اختیار اچ‌تی‌سی است و برای همین پیدا کردن مدیر طراحی کمپانی در این کاخ بزرگ کار راحتی نیست. چیزهایی که درباره کلود زلوگر سوئدی می‌دانیم کم نیستند. نامش در فهرست طراحان نه‌تنها سری وان (One) اچ‌تی‌سی بلکه پروژه‌های بسیار مشهور دیگری مانند کیندل یا سری هدفون‌های این کیس (In Case) دیده می‌شود و بخشی از تیم افسانه‌ای One and Co است که نیروی خلاقانه طراحی در غول‌هایی مانند گوگل، سونی، مایکروسافت و دل هستند و تمرکزشان روی تغییر رابطه انسان‌ها با فناوری است. وقتی مدیر بخش خلاقانه اچ‌تی‌سی بود رسانه‌ها نامش را «مردی که اپل را ترساند» گذاشته بودند و از دایموند، لجند، X8 شروع کرد تا در سری وان به اوج برسد.وقتی پیدایش می‌کنم تنها مدیر کمپانی است که آرام یک گوشه ایستاده. ظاهراً دارد خستگی بخش معرفی را در می‌کند که در آن صحبت‌های هیجان‌انگیزی شد و حالا با یک لیوان نوشیدنی در یک دست و یک M9 طلایی و مفرغی در دستش دارد به جمعیت هیجان‌زده خبرنگاران چشم‌بادامی جلوی شر وانگ، مدیرعامل فعلی اچ‌تی‌سی نگاه می‌کند. به سمت یکی از میزهای خالی که می‌روم بحث گرم می‌شود ولی همان اول صحبت‌ها با چند کلمه فارسی حرف زدن شگفت‌زده‌ام می‌کند.ظاهراً وقتی در میان لیست خبرنگاران دیده است کسی از تهران آمده ابراز علاقه کرده که خودش مصاحبه کند. سال‌ها پیش وقتی سه سالش بوده به اتفاق پدرش که مهندس یک کارخانه آسانسورسازی است به ایران می‌آیند و چون کارخانه در قزوین است، خانواده در تهران مستقر می‌شوند. هنوز هم آن‌قدر فارسی بلد هست که نشود به لهجه‌اش برای همان صحبت‌های اولیه خندید. تصمیم می‌گیرم به جای گفت‌وگو گپ بزنیم؛ برای همین وقتی توضیح می‌دهم «شاید بارسلون با حضور هنرمندانی مانند پیکاسو و گائودی در این شهر بهترین جای جهان است» تا درباره طراحی حرف بزنیم -به ویژه که شهر یکی از مکاتب خلاقیت در طراحی و هنر مدرن نیز به حساب می‌آید- رویکرد مصاحبه خیلی سریع دستش می‌آید.

به نظر می‌رسد هر یک از برندها به تدریج در حال چسبیدن به یک طراحی تکراری هستند و این اتفاق با مقایسه M8 و M9‌ برای شما هم افتاده است. اشتباه می‌کنم؟ هم بله و هم نه. تا حدودی باید پذیرفت درباره طراحی گوشی‌ها دیگر نمی‌شود خیالبافی کرد. به عنوان طراح شما همیشه با این چالش مواجه هستید که باید حقایقی از پیش تعیین‌شده و عملگرایانه را درباره یک گوشی بپذیرید و پس از آن تلاش کنید بهترین را بر اساس واقعیت‌های موجود بسازید. از همین رو به نظر من اچ‌تی‌سی بهترین نتیجه را از شرایط موجود گرفته است و به جای خلاقیت خیالبافانه به راحتی، زیبایی و کیفیت گوشی‌هایش رسیده است. شما در حوزه دوربین‌ها می‌بینید هنوز جای پیشرفت و بالا بردن مگاپیکسل و قابلیت‌های جانبی وجود دارد ولی در زمینه طراحی جریان به این راحتی نیست. این نشانه پایان خلاقیت نیست؟ نه لزوماً. بالاخره کاربران نیاز به محصولاتی دارند که آشنا باشند و صرفاً ارائه یک طراحی جدید برای در بوق و کرنا کردن جوابگو نیست. ما هم قابلیت‌هایی مانند حسگر اثر انگشت یا منعطف بودن و صفحه‌نمایش خمیده را با دقت دنبال می‌کنیم اما فقط وقتی روی آن متمرکز می‌شویم که از دید ما برای کاربرمان ارزشمند باشد. اچ‌تی‌سی در همین مراسم اخیر نشان داد دارد روی حوزه‌هایی جدید مانند دوربین، واقعیت مجازی و فناوری‌های پوشیدنی متمرکز می‌شود و طبیعتاً اگر خلاقیتی باید صرف شود، این محصولات در حال رشد بهترین گزینه‌های موجود هستند. واقعاً طراحی همان هدست واقعیت مجازی یعنی وایو خودش بازی در این عرصه را تغییر می‌دهد و اکوسیستم مبتنی بر گوشی‌های هوشمند نیز در حال تغییر است و شما انواع دوربین‌‌ها، دستبندها و ساعت‌هایی را می‌بینید که بخشی از خلاقیت طراحی در ابزارهای همراه صرف آن می‌شود. جدیداً اچ‌تی‌سی خیلی درباره بدنه یکپارچه‌اش تبلیغ می‌کند، این یونی‌بادی بودن در نهایت چه فایده‌ای دارد؟...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۲۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1xf
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو