skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

سفرنامه‌ای کوتاه از بارسلون و نمایشگاهش

از بارسلون با عشق

آرش برهمند تحریریه

۷ خرداد ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۶ دقیقه

شماره ۲۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

چمدان‌ها دام‌های خطرناکی هستند. از سفرهای راه دور که به خانه برمی‌گردید چند تکه ضروری از داخل‌شان برمی‌دارید و به داخل کمد، زیر میز ناهارخوری یا گوشه اتاق آخری رانده می‌شوند. همان‌جا باقی می‌مانند و مانند یک شکارچی اسطوره‌ای هفته‌ها و ماه‌ها کمین می‌کنند تا شما در تلاش برای پیدا کردن یک سوغاتی، وسیله‌ای گمشده یا خانه‌تکانی درِ این سرداب را باز کنید؛ انفجاری از خاطرات شما را اسیر خود می‌کند و ساعت‌ها بعد که به خود می‌آیید، می‌بینید پای چمدانی خاک‌گرفته نشسته‌اید که برای دیگران فقط چند بروشور، سوغاتی‌های خرده‌ریز، یادگاری‌های یک شهر غریبه و یک کارت نمایشگاهی است ولی از دید شما تونلی است به یکی از خوشایندترین و پرماجراترین سفرهای حرفه‌ایتان؛ بارسلون و کنگره جهانی موبایل.

نمایی از طراحی فرازمینی کلیسای خارق العاده ساگرادا فامیلیا احتمالاً هیچ برهه دیگری به اندازه ماه‌های منتهی به نمایشگاه ام‌دبلیو سی برای سفر به اروپا نامساعد نبوده است. طی بازه کوتاهی نه‌تنها وقایع شارلی ابدو کل سیاست‌های مسافرتی اتحادیه اروپایی را جابه‌جا کرد بلکه زنجیره‌ای از وقایع مشابه از دانماک گرفته تا اتریش و سوئد سبب سختگیری ناگهانی نسبت به مسافران از خاورمیانه شد. در نتیجه همین پس‌لرزه‌های سیاسی یک سفر کوتاه خبری به بارسلون، به سرعت تبدیل به ماراتنی پایان‌ناپذیر بین سه دفتر منطقه‌ای و سه سفارتخانه شد که تاثیر خود را حتی در مسیر رفتن به بارسلون هم نشان داد: سه پرواز خسته‌کننده از تهران به وین، از وین به فرانکفورت و سرانجام به بارسلون. تصور آنکه چه حجم قابل توجهی از تلاش، پیگیری و حتی دعا در مجموعه‌های پیوست و پرسش صرف نهایی شدن این سفر شد، دشوار است ولی در توصیف آن همین بس که وقتی برای اولین بار در غروب شنبه، دو روز مانده به کنگره جهانی موبایل، از پنجره هواپیما ابتدا برج اکبر و سپس کلیسای مشهور ساگرادا فامیلیا دیده شد، حس جمعی بیشتر از آغاز یک سفر مانند پایان یک ماموریت دشوار بود. شهر بارسلون یکی از کلانشهرهایی است که ‌هویتش را مدیون گردنه‌های تاریخی بسیاری است که از سر گذرانده، در روایتی توسط کارتاژی‌ها تاسیس شده که دشمنان قسم‌خورده رومیان بودند و ریشه نامش را هم اولین بار روی سکه‌های فنیقی‌ها پیدا کرده‌اند به نام بارکیو. خود تاریخ رسمی شهر در موزه باستانی‌اش، جایی درست زیر قصر پادشاهان آراگون، بیشتر علاقه دارد نسبش را به رومیان برساند تا ریشه‌های غربی بر خاستگاه شرقی ترجیح داشته باشد. برای همین در میان موزه دیرینه‌شناسی‌اش که بچرخید گوشی هوشمند توضیح می‌دهد که شهر در حقیقت روی ویرانه‌های یک اردوگاه رومی بنا شده که در زمان خودش آخرین حلقه مدنیت در میان بربرها بود. بارسلون طی...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۲۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1xb
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو