skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 9؛ چکش زرد مارول

امید اعظمی عضو تحریریه

۱۵ مهر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

شماره ۶۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

چند ساعت بیشتر نبود که پستچی آلبوم جدید همایون شجریان را برایم آورده بود و داشتم با ولع تمام به آلبوم گوش می‌دادم که گوشی به دستم رسید. صدای هندزفری تا آخر باز بود و داشتم زیر لب با تک‌تک آهنگ‌ها زمزمه می‌کردم. در همین حال بودم که گوشی را از داخل جعبه درآوردم. بدون آنکه متوجه شوم مراحل اولیه راه‌اندازی را انجام دادم و گوشی به حالت استفاده درآمد. ناخودآگاه صفحه‌ گوشی را خاموش کردم و قلمش را درآوردم. زرد بود و برخلاف تصورم که باید توی ذوق بزند، بسیار رنگ دلنشینی بود و به‌خصوص با رنگ سرمه‌ای گوشی هماهنگی خاصی داشت. شروع کردم به نوشتن متن آهنگی که در حال پخش بود: خوب شد دردم دوا شد، خوب شد/ دل به عشقت مبتلا شد، خوب شد.

اگر اهل سینمای هالیوود باشید قطعاً با شخصیت‌های ابرقهرمانی مارول آشنایی دارید و همین‌طور نام کریس همسورث را برای بازی در نقش ثور با آن چکش افسانه‌ای‌اش شنیده‌اید. دلیل اینکه نام چکش ثور را در ابتدای این مطلب آوردم این بود که توجه شما را به قلم گوشی جدید سامسونگ جلب کنم. نوت ۹ به‌ جز قلم اس‌پن جدیدش تقریباً هیچ ویژگی جدید و خلاقانه‌ای نسبت به نوت ۸ و اس ۹ ندارد. به همین دلیل ابتدا سراغ اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین تغییر گلکسی نوت ۹ آمدم. مجهز شدن قلم اس‌پن به بلوتوث اتفاقی بود که خیلی زودتر از این انتظارش را از سامسونگ داشتیم اما بالاخره این اتفاق رقم خورد.
بدون شک سری نوت پرآوازه‌ترین محصول کمپانی سامسونگ است و کره‌ای‌ها در سری پرطرفدار نوت همیشه حرف زیادی برای گفتن داشته‌اند. شاید تمامی مخاطبان سامسونگ خانواده‌ گلکسی نوت را به قلمش می‌شناسند. قلمی که در طول سال‌های گذشته تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته و هر بار کارآمد‌تر از قبل ظاهر شده است. این بار هم نوت ۹ با قلم مجهز به بلوتوث پا به عرصه‌ رقابت گذاشته است.
امکانات متنوعی به قلم استایلوس نوت ۹ اضافه شده است. البته می‌تواند در پکیج‌های به‌روز‌رسانی یا شاید سری جدید‌تر نوت بسیار بیشتر شود. اما در حال حاضر گرفتن عکس و جا‌به‌جا شدن بین لنز عقب و جلو در محیط دوربین، پخش و مکث فیلم در برنامه‌ یوتیوب، جابه‌جا شدن بین عکس‌ها در گالری تصاویر، پخش و قطع موسیقی و جا‌به‌جا شدن بین اسلاید‌ها در حین ارائه، از قابلیت‌های قلم بلوتوثی گلکسی نوت ۹ به شمار می‌روند. از دیگر نکات مثبت قلم اس‌پن این است که با وجود اضافه شدن ماژول بلوتوث نیاز به شارژر جداگانه ندارد و به محض وارد شدن قلم به داخل دستگاه، تنها پس از ۴۰ ثانیه به ‌طور کامل شارژ می‌شود و با هر بار شارژ کامل به اندازه‌ ۲۰۰ بار فشردن کلید یا ۳۰ دقیقه حالت آماده‌به‌کار دوام می‌آورد. همچنین سامسونگ بُرد قلم بلوتوثی را ۱۰ متر اعلام کرده که برای استفاده از قلم به عنوان ریموت کنترل در جلسات ارائه بسیار مناسب است. شاید این قابلیت جدید بلوتوثی نصب پیش‌فرض نرم‌افزار‌های مجموعه‌ آفیس را قابل هضم‌تر کند. هنگامی که قلم نوت را از داخل محفظه‌اش خارج کنیم میان‌بر air command به صورت شناور ظاهر می‌شود و امکاناتی از قبیل ایجاد فایل متنی جدید، مشاهده تمامی یادداشت‌ها، Smart screen، Screen write ، Live message و Translate را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین با پایین نگه ‌داشتن دکمه‌ کناری اس‌پن می‌توان مستقیماً وارد دوربین شد. البته این قابلیت امکان شخصی‌سازی نیز دارد و در منوی تنظیمات قلم می‌توان باز شدن دوربین را با هر برنامه‌ دیگری مانند گالری یا برنامه پخش موزیک یا نوت‌ها جابه‌جا کرد.

بلندقامت قلمی

شاید بهتر بود حرفم را با ظاهر و شکل و شمایل گوشی شروع کنم اما اگر شما هم این گوشی را در دست‌تان بگیرید به من حق می‌دهید که ابتدا به سراغ قلم بروم.
اندازه‌ صفحه‌نمایش نوت ۹ نسبت به برادر بزرگ‌ترش کمی بزرگ‌تر شده، از ارتفاعش کم و به عرضش اضافه شده است. این تغییرات در حدی نیست که بدون خط‌کش قابل تشخیص باشد. اما با وجود این تغییرات جزئی به‌ سختی می‌توان نوت ۹ را با یک دست استفاده کرد و حتی کشیده‌ترین دست‌ها هم هنگام استفاده‌ از فبلت ۴/۶ اینچی با یک دست به مشکل برمی‌خورند و باید گفت که برادر بزرگ‌تر خوش‌دست‌تر بود.
شکل ظاهری دوربین دوگانه‌ گلکسی نوت ۹ به ‌گونه‌ای است که اگر به وسواس OCD دچار باشید، قطعاً با این گوشی به مشکل بر‌می‌خورید، چرا که اندازه‌ دوربین‌ها یکی نیست و به‌ صورت غیرعادی یکی از دیگری بزرگ‌تر است. جدا کردن حسگر اثر انگشت از قاب دوربین پشتی هوشمندانه‌ترین حرکت کره‌ای‌ها در تغییرات ظاهری دستگاه به شمار می‌رود. اما از آنجا که ابعاد حسگر اثر انگشت کوچک‌تر و با بدنه‌ دستگاه هم‌سطح شده، کاربردپذیری خود را بیش از پیش از دست داده است.
حالا که صحبت از کاربردپذیری شد بهتر است نمره‌ منفی سامسونگ در استفاده از دکمه‌ اضافه‌ بیکسبی را تقدیمش کنیم. دکمه‌ای که به ‌دلیل شباهت با دکمه‌ پاور به دفعات کاربر را به اشتباه می‌اندازد و البته کاربرد هم ندارد. به‌علاوه شما با همان سوایپ به سمت راست یا کشیدن صفحه به سمت راست وارد محیط بیکسبی می‌شوید و اختصاص دادن یک دکمه‌ مجزا روی بدنه‌ فبلتی با این ابعاد، برای استفاده از دستیار هوشمندی که هنوز کامل نیست و البته آن‌قدر‌ها هم هوشمند نیست، کج‌سلیقگی محض است. شاید سامسونگ مانند عرضه‌ زودهنگام پرچمدارانش در مورد استفاده از دکمه‌ جداگانه هم کمی عجله کرده باشد و بهتر بود کمی صبر می‌کرد تا بیکسبی به بلوغ برسد و بعد به چنین حرکت عجیبی دست بزند.

آبرومند اما نه پیشتاز

خانواده‌ گلکسی نوت همواره در زمینه‌ دوربین از پیشتازان بوده‌اند. این مقوله باعث شده همیشه در مورد دوربین از سامسونگ توقع بالایی داشته باشیم. با وجود اینکه دوربین نوت ۹ نسبت به نوت ۸ تغییر چندانی نداشته اما بدون شک یکی از برترین دوربین‌ها در بین تمامی گوشی‌های هوشمند شمرده می‌شود. نوت ۹ با اضافه کردن گشودگی دریچه‌ دیافراگم متغیر (F 1.5 – F 2.4) به دوربین اصلی، اضافه کردن هوش مصنوعی برای تنظیمات خودکار و همچنین فیلمبرداری صحنه آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه وارث تمامی ویژگی‌های برتر اجداد خود است و همین مساله دوربین نوت ۹ را به رقیبی جدی برای غول جدید چینی‌ها یعنی P20 Pro بدل کرده است. اصلی‌ترین قابلیت جدید دوربین نوت ۹ الگوریتم هوش مصنوعی برای تشخیص سوژه و صحنه است. سامسونگ با دست‌ودل‌بازی تمام ۲۰ حالت پیش‌فرض برای انجام تنظیمات خودکار و بهبود نتیجه‌ نهایی در نرم‌افزار دوربین خود گنجانده است. غذا، پرتره، گل، فضای داخلی، حیوانات، مناظر طبیعی، گیاه، درخت، آسمان، کوه، طلوع و غروب آفتاب، دریا، ساحل، ساختمان‌های شهری، حالت شب، آبشار، برف، پرندگان، منبع نور پشت سوژه و متن تمامی حالت‌های پیش‌فرض هوش مصنوعی دوربین سامسونگ هستند. عملکرد هوش مصنوعی سامسونگ در تشخیص صحنه‌ها قابل قبول است و به واسطه‌ آیکونی کوچک در پایین نمایشگر، حالت صحنه را نیز به کاربر یادآوری می‌کند. ترکیب سخت‌افزار بسیار خوب و نرم‌افزار پیشرفته باعث شده است کهکشانی جدید سامسونگ با دوربینی قدرتمند نیازهای کاربرانش را برطرف کند. سرعت فوکوس، دقت ثبت رنگ‌ها و کنترل نویز مانند پرچمداران گذشته در بالاترین سطح قرار دارد. AR Emoji تنها نقطه‌ضعف نرم‌افزار دوربین نوت ۹ است. که سامسونگ یا نباید در این حوزه ورود می‌کرد یا بهتر است هرچه سریع‌تر فکری به‌ حالش بکند، چرا که نه کارایی آن دقیق است نه جذابیت خاصی را به کاربر القا می‌کند. در مجموع دوربین نوت ۹ برای تشخیص سوژه در حین حرکت، فوکوس خودکار، عکاسی در شب و زوم اپتیکال دو برابری یکی از قوی‌ترین دوربین‌های موجود در بازار آشفته‌ گوشی‌های هوشمند است. در حال حاضر گلکسی نوت ۹ با دریافت امتیاز ۱۰۳ از وب‌سایت معتبر DxoMark، پس از هواوی P20 Pro، در لیست بهترین دوربین‌ گوشی‌های هوشمند در جایگاه دوم قرار دارد.

اسپیکر

بالاخره سامسونگ نیز اسپیکر استریو را به پرچمداران خود اضافه کرد. اگرچه این اتفاق با ورود گلکسی اس ۹ رقم خورد اما نوت ۹ اولین نوت دارای اسپیکر استریو به شمار می‌رود که این موضوع برای آن دسته از طرفداران نوت که به موسیقی علاقه زیادی دارند موضوع مهمی قلمداد می‌شود. نوت ۹ همانند اس ۹ از فناوری Dolby Atoms پشتیبانی می‌کند و با همکاری AKG سعی در بهینه‌سازی اسپیکر‌های خود داشته است.

نمایشگر

گلکسی نوت ۹ بزرگ‌ترین نمایشگر را در بین تمامی پرچمداران سامسونگ دارد. نمایشگر سوپر امولد ۴/۶ اینچی گلکسی نوت ۹ همانند پرچمداران اخیر سامسونگ به پنلی با لبه‌های خمیده مجهز شده و نزدیک به ۴/۸۳ درصد از سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. سامسونگ برای این نمایشگرهای کشیده شده از یک لبه تا لبه‌ دیگر عنوان Infinity Screen را انتخاب کرده است.
نمایشگر ۵/۱۸ به ۹ گلکسی نوت ۹ تراکم ۵۱۶ پیکسل بر اینچ را ارائه می‌کند و بنابراین هیچ نگرانی‌ای بابت شارپ بودن تصاویر وجود نخواهد داشت. به لطف این تراکم بالا گلکسی نوت ۹ گزینه‌ مناسبی برای استفاده از واقعیت مجازی به شمار می‌رود. پرچمدار جدید سامسونگ در حال حاضر بهتر از دیگر رقبا قابلیت نمایشگر همیشه روشن را ارائه می‌دهد و تنظیمات کاملی برای سطح روشنایی محتوا و انواع آن دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

اگر همه چیز سر جای خودش بود، باید شاهد اندروید ۹ روی نوت ۹ سامسونگ می‌بودیم اما از آنجا که سامسونگ همیشه عجله دارد، عرضه‌ زودهنگام نوت ۹ باعث شد اندروید ۸٫۱ جای اندروید پای را بگیرد. با آنکه رابط کاربری Samsung Experience 9.5 بسیار دلنشین و جذاب است اما جای خالی آخرین نسخه اندروید روی آخرین پرچمدار سامسونگ کاملاً حس می‌شود. تاخیر در عرضه‌ به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری و عقب ماندن از رقبا در انتشار آخرین نسخه‌ اندروید برای پرچمداران بزرگ‌ترین چالش سامسونگ در حوزه‌ گوشی‌های هوشمند بوده و هست.

سخت‌افزار

سامسونگ پردازنده‌ جدید خود را برای ۱۰ سالگی سری اس کنار گذاشته است، بنابراین دیدن نام Exynos 9810 در فهرست مشخصات نوت ۹ چندان عجیب نیست. البته این فبلت در بازار چین و آمریکا با پردازنده‌ اسنپ‌دراگون ۸۴۵ عرضه می‌شود. ارائه‌ مدلی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه و هشت گیگابایت رم، و سیستم خنک‌سازی آبی جدید مهم‌ترین بخش سخت‌افزاری این گوشی هستند. سامسونگ برای مهار گرمای حاصل از پردازنده‌ قدرتمندش، سیستم خنک‌کننده‌ اختصاصی خود موسوم به water Carbon Cooling را در دل نوت ۹ قرار داده که بنا بر ادعای این شرکت تا ۲۱ درصد از تولید گرما جلوگیری می‌کند.
البته وقتی همزمان از بلوتوث، اسپاتیفای، اینترنت سیم‌کارت در حالت ۴G و یک نرم‌افزار مسیریاب مانند ویز استفاده کنید شاهد گرمای بیش از حد دستگاه خواهید بود، به‌ طوری که از ترس تکرار فاجعه مجبور به خاموش کردن تک‌تک سرویس‌ها می‌شوید.
نوت ۹ در دو نسخه‌ ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود که نسخه اول دارای شش گیگابایت رم و نسخه دوم دارای هشت گیگابایت رم هستند. هر دو نسخه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ جانبی تا سقف ۵۱۲ گیگابایت را دارند. با این حساب سامسونگ قابلیت استفاده از یک ترابایت حافظه را برای اولین بار در نوت ۹ فراهم کرده است. سامسونگ دکس نیز در پی تغییر و تحولی بزرگ، داک دست و پاگیر خود را تبدیل به یک دانگل مبدل Type C به HDMI کرده است.

حرف آخر

در مجموع می‌توان به صراحت اعلام کرد که با وجود پردازنده‌ قدرتمند هشت هسته‌ای، مجموع یک ترابایت حافظه، قلم بلوتوثی، دکس جدید جیبی و باتری چهار هزار میلی‌آمپری، نوت ۹ علاوه بر اینکه رقیب همیشگی گوشی‌های پرچمدار بوده، رقیب جدیدی برای لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی نیز محسوب می‌شود. البته نکته قابل ذکر وضعیت فعلی بازار تلفن همراه است که به‌ علت وجود نوسانات شدید ارزی، قیمت نجومی گوشی‌های هوشمند از جمله گلکسی نوت ۹، قدرت خرید تعداد زیادی از کاربران را پایین آورده است و شاید بهتر باشد برای خرید گوشی لایقی مانند نوت ۹ کمی صبر کرد.

این مطلب در شماره ۶۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/b8
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو