skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

بررسی گوشی آنر ویو ۲۰؛ یک پرچمدار در پوشش یک گوشی میان‌رده

امید اعظمی عضو تحریریه

۲۰ اسفند ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

شماره ۶۶

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

به‌ محض اینکه گوشی هوشمند جدید برای بررسی به دست‌تان می‌رسد ناخودآگاه در اولین اقدام آن را با دیگر محصولاتی که از آن استفاده کرده‌اید مقایسه می‌کنید اما با این کار خواه‌ناخواه درمورد محصول جدید یک پیش‌داوری و قضاوت عجولانه کرده‌اید. این پیش‌داوری‌ها همان‌طور که ممکن است درست باشد به همان میزان نیز غلط از آب درمی‌آید. در مورد محصول این ماه اما قطعاً پیش‌داوری‌ها غلط بود. فرزند تازه متولد‌شده‌ آنر با دیگر گوشی‌های فامیل شباهتی ندارد اما با توجه به شکل و شمایلش بوی پرچمداری تازه می‌دهد. به ظاهرش نگاهی می‌اندازیم، با دقت هر چهار طرف آن را وارسی می‌کنیم؛ دکمه‌هایش که سرجایشان هستند، پورت یو‌اس‌بی هم که مثل همیشه هست. جک هدفون را جابه‌جا کرده‌اند اما خوشبختانه همچنان پابرجاست، مادون قرمز هم که دارد. اسپیکرش به‌ نظر استریو نمی‌آید، حسگر اثرانگشت هم که پشت دستگاه است. دوربین اصلی هم دوگانه است. دوربین سلفی را به گوشه سمت چپ کشانده‌اند! پشت شیشه‌ای دستگاه را با ناخن لمس می‌کنیم تا ببینیم شباهتی به میت 20 پرو دارد یا نه. نه اما چیزی هم از آن کم ندارد. پس از برخورد نور با شیشه‌ پشت گوشی، نور شکسته شده و همان‌جا گیر می‌افتد و مانند فلش‌های نوک‌تیز به سمت پایین حرکت می‌کند و به نام خالق خود یعنی آنر می‌رسد. دیدنش برای اولین بار قطعاً حس متفاوتی درون‌تان ایجاد می‌کند. با‌ اینکه پشت دستگاه شیشه است اما چندان لک نمی‌گیرد. این موضوع می‌تواند مورد توجه برند‌های دیگر قرار بگیرد. چرا که همیشه گوشی‌های شیشه‌ای حس بهتر و جذاب‌تر بودن را القا می‌کنند. اما شکنندگی و لک‌پذیری باعث می‌شود خیلی از شرکت‌ها برای تولید گوشی‌های مقاوم و سرسخت این طراحی را کنار بگذارند. به هر حال بعد از تمام شدن پیش‌داوری‌ها گوشی را روشن می‌کنیم و به سراغ اصل داستان می‌رویم.

ماجرای سیاه‌چاله

با رونمایی از آی‌فون 10 بود که هجوم شرکت‌ها برای تولید گوشی‌هایی با بریدگی صفحه‌نمایش آغاز شد. تلاشی که چندان مورد توجه رسانه‌های تکنولوژی قرار نگرفت و حتی اعتراض کاربران زیادی را نیز در برداشت. بالاخره گوشی‌های اندرویدی در به‌روز‌رسانی‌های بعدی امکان مخفی کردن بریدگی صفحه‌نمایش را اضافه کردند تا صدای اعتراض‌ها کم شود. به‌ هر حال اگر در مورد ترند تکنولوژی موبایل در سال 2018 صحبت کنیم، قطعاً بریدگی صفحه‌نمایش به‌ همراه دوربین‌های چندگانه اصلی‌ترین گزینه‌هایی هستند که به ذهن می‌آیند. اما در سال جدید میلادی این ترند جای خود را به سوراخ صفحه‌نمایش خواهد داد. سامسونگ و هواوی پیشگامان ورود به عرصه‌ تولید گوشی‌های هوشمند با سوراخ صفحه‌نمایش بودند. سامسونگ با معرفی Galaxy A8s و هواوی با دو گوشی Nova 4 و Honor View20 سال 2018 را به ‌پایان رساندند. این در حالی است که با ورود به سال جدید رندرهایی از گوشی‌های آینده‌ کمپانی‌های مختلف یکی پس از دیگری با سوراخ صفحه‌نمایش به روی سایت‌ها می‌رود. با آنکه سامسونگ توانست یک هفته زودتر نسبت به هواوی از گوشی خود با سوراخ صفحه‌نمایش رونمایی کند اما این هواوی بود که با حفره‌ای به قطر چهار و نیم میلی‌متر (یک و نیم میلی‌متر کوچک‌تر از حفره‌ گوشی سامسونگ) و عرضه‌ جهانی زودتر، از رقیب قدرقدرت خود پیشی گرفت. آنر ویو ۲۰ برای ثبت عکس‌های سلفی به دوربین ۲۵ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 مجهز شده است که درون حفره‌ای به ‌قطر چهار و نیم میلی‌متر زیر نمایشگر قرار دارد. دوربین سلفی ویو ۲۰ فوکوس ثابت دارد و تنها در حالتی عکس‌ها جزئیات و وضوح مناسب دارند که گوشی در فاصله‌ مناسب از سوژه باشد.

همکاری با سونی

چندی پیش سونی سنسور CMOS جدید خود را با نام IMX586 برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. این سنسور با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل بالاترین تعداد پیکسل در بین تمامی سنسورهای موبایل موجود در بازار را دارد. سنسور جدید سونی اندازه بسیار کوچک 8/0 میکرومتری برای هر پیکسل دارد. چنین ابعادی امکان قرار گرفتن 4۸ میلیون پیکسل را درون سنسور ۱/۲ اینچی فراهم کرده است و این موضوع امکان بهبود کیفیت تصاویر را در دوربین گوشی‌های هوشمند مهیا می‌کند. حال کمپانی آنر زیربرند اصلی شرکت هواوی در همکاری با سونی آنر ویو 20 را به آخرین تکنولوژی ژاپنی‌ها مجهز کرده است. دوربین 48 مگاپیکسلی آنر وی20 با گشودگی دریچه دیافراگم f1.8 به دلیل داشتن حسگر IMX586 امکان عکاسی با حساسیت فراوان را دارد که باعث می‌شود حین عکاسی در شب تصاویری روشن با نویز پایین ثبت شود.

آنر در اقدامی عجیب به ‌جای استفاده از دوربین دوگانه یا سه‌گانه با قابلیت‌های جذاب زوم چندبرابری و عکاسی واید، در کنار دوربین 48 مگاپیکسلی، از حسگری موسوم به TOF استفاده می‌کند. این حسگر با تاباندن پرتوهای مادون‌قرمز مدلی سه‌بعدی از سوژه خلق می‌کند. از حسگر TOF می‌توان برای اسکن مدل سه‌بعدی اجسام، تشخیص عمق، پایش لحظه‌ای حرکت و ایجاد تغییر در ابعاد سوژه بهره برد. ویو 20 به قابلیت فیلمبرداری در بالاترین حالت با رزولوشن 4K با نرخ ۳۰ فریم ‌بر ثانیه مجهز است. در نهایت، طی بررسی کامل دوربین گوشی جدید آنر، به ‌نظر می‌رسد استفاده از حسگری برای ثبت مدل‌های سه‌بعدی به ‌جای استفاده از دوربین دوگانه یا سه‌گانه مجهز به زوم اپتیکال و مونوکروم یا واید کار چندان حساب‌شده‌ای نبوده است. چرا که کیفیت و جزئیات عکس‌های ثبت‌شده با دوربین ویو 20 اصلاً شباهتی با مانور‌های تبلیلغاتی این برند برای دوربین این گوشی ندارد و به ‌هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست. در حالی که هواوی با گوشی‌های سری Mate یا P حرف اول و آخر را در عکاسی با گوشی هوشمند می‌زند، این اقدام جسورانه‌ آنر احتمال شکست خوردن ویو20 در آزمون‌های مربوط به عکاسی را بالا می‌برد. تصاویر ویو20 با رنگ‌های جذابی ثبت می‌شوند اما به هیچ‌ عنوان کیفیت مناسب هنگام زوم روی سوژه‌های مختلف را ندارند، ضمن اینکه تصاویر ثبت‌شده واضح و شفاف نیستند و با زوم روی عکس‌های ثبت‌شده جزئیات به‌ اندازه کافی پیدا نیست. شاید اگر پردازنده قدرتمند کرین مجهز به واحد پردازش عصبی دوگانه در دل این گوشی حضور نداشت و دوربین گوشی مجهز به هوش مصنوعی نبود و بیش از 1500 سناریوی مختلف برای عکاسی وجود نداشت، آنر ویو 20 از آزمون‌های مربوط به دوربین جان سالم بیرون نمی‌برد.

شجاع و قدرتمند

آنر وی 20 مجهز به آخرین فناوری چینی‌ها یعنی پردازنده‌ قدرتمند هفت نانومتری کرین ۹۸۰ است. این پردازنده در آخرین پرچمدار هواوی یعنی میت ۲۰ پرو حضور داشت و جای گرفتنش در قلب پرچمدار آنر نشان از قدرت بالای این پرچدار در پردازش‌های سنگین دارد. در کنار این پردازنده قدرتمند واحد پردازش گرافیکی Mali G76MP10 به ویو 20 این قدرت را می‌دهد تا یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای بازی‌های سنگین باشد. آنر ویو ۲۰ از فناوری شتاب‌دهنده‌ GPU Turbo 2.0 نیز بهره می‌برد که از بازی‌های سنگینی همچونPUBG Mobile ،Arena of Valor و Rules of Survival را پشتیبانی می‌کند و با ‌کمک هوش مصنوعی امکان اجرای روان‌تر بازی‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌ ادعای مسئولان آنر GPU Turbo 2.0 حدود ۳۶ درصد تاخیر لمسی و بالغ ‌بر 6/3 درجه‌ سانتی‌گراد از دمای نقاط گرم روی نمایشگر را حین اجرای بازی‌ها کم می‌کند.

یاور همیشه روشن

آنر ویو 20 از یک باتری جدانشدنی چهار هزار میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که با وجود پردازنده قدرتمند و بهینه‌ خود و شارژر سریع 22 و نیم واتی که تنها با 30 دقیقه شارژ گوشی را از صفر تا 55 درصد شارژ می‌کند خیال همه‌ کاربران را از این مهم راحت کرده است. گوشی آنر ویو 20 حین اجرای بازی‌های سنگین به طرز قابل قبولی مصرف باتری را بهینه می‌کند به‌ طوری که با یک ساعت اجرای بازی آسفالت تنها پنج درصد از شارژ گوشی کم شد. به ‌لطف باتری چهار هزار میلی‌آمپر ساعتی و پردازنده‌ بهینه‌ی کرین ۹۸۰، در استفاده‌ روزمره مانند وب‌گردی، عکاسی، پخش موسیقی، تماشای فیلم و اجرای بازی، آنر ویو ۲۰ می‌تواند بیش از یک روز شما را همراهی کند. همچنین قابلیت ultra power saving mode باعث می‌شود با غیرفعال بودن قسمت‌های عمده‌ گوشی و روشن ماندن قابلیت‌های کلیدی مانند برقراری تماس، ارسال پیام متنی و غیره باتری گوشی تا بیش از یک هفته دوام بیاورد.

صفحه‌ نمایش

آنر ویو 20 از صفحه‌نمایش 4/6 اینچی برخوردار است. در ویو 20 پنل LCD به ‌جای نمایشگر OLED به‌ کار رفته که در کیفیت نمایشگر و میزان روشنایی آنر را سربلند کرده است. روشنایی صفحه‌نمایش در کمترین حالت ممکن فوق‌العاده و تقریباً برابر 6/0 نیت است و با خاموشی فاصله‌ بسیار اندکی دارد. کار با ویو 20 در حالت روشنایی حداقلی در تاریکی مطلق بسیار لذت‌بخش است. روشنایی صفحه در بیشترین حالت و زیر نور خورشید نیز قابل قبول است اما قابلیت رقابت با پرچمداران دیگر را ندارد. با وجود اینکه بریدگی صفحه‌نمایش از گوشی جدید آنر حذف شده و حفره‌ کوچکی جای ناچ نچسب را گرفته است، آنر ریسک نکرده و قابلیت مخفی کردن حفره به وسیله‌ اضافه کردن نوار مشکی‌رنگ را در تنظیمات گوشی قرار داده است. اگرچه نسبت نمایشگر به بدنه‌ ویو 20 نزدیک به 87 درصد است و حاشیه‌های بسیار باریکی دارد اما عدم هماهنگی لبه‌های بالا و پایین و همچنین در مرکز شعاع نبودن حفره‌ نمایشگر، درصدی از جذابیت ظاهری گوشی را کم کرده است. با اضافه شدن نوار مشکی‌رنگ و پوشیده شدن حفره نمایشگر تا حدی این ناهماهنگی اندازه حاشیه‌های بالا و پایین جبران می‌شود و البته شباهت گوشی به پرچمداران سامسونگ افزایش می‌یابد.

حرف آخر

نداشتن اسپیکر استریو، نبود قابلیت شارژ بی‌سیم، دوربین تکی و نداشتن قابلیت زوم چندبرابری، عملکرد معمولی حسگر TOF در زمینه‌ عکاسی و مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب از نقاط ضعف آنر ویو 20 به شمار می‌رود اما با در نظر گرفتن رم و حافظه‌ داخلی فوق‌العاده‌ دستگاه در کنار باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی و پردازنده‌ هفت نانومتری و طراحی بی‌نظیر پنل پشتی در کنار قیمت فوق‌العاده پایین و اقتصادی می‌توان به ‌راحتی از تمامی کمبود‌های یادشده چشم‌ پوشاند. آنر ویو 20 آن‌قدر جذاب و هیجان‌انگیز هست که بتواند دل کاربران را برای انتخاب گوشی جدید بلرزاند. آخرین محصول کمپانی آنر در رنگ‌های آبی، مشکی، قرمز، آبی فانتوم و قرمز فانتوم به بازار عرضه خواهد شد. آنر ویو 20 در سه نسخه‌ شش گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌ داخلی با قیمت 435 دلار، هشت گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌ داخلی با قیمت 510 دلار و هشت گیگابایت رم به همراه 256 گیگابایت حافظه‌ داخلی با قیمت 580 دلار به بازار جهانی عرضه می‌شود.

این مطلب در شماره ۶۶ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۶ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/9p
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو