skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

چالش‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی را رفع خواهیم کرد

۲۶ خرداد ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

شماره ۶۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

یک دهه از آغاز فعالیت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌گذرد و این مرکز طی این دوره از فعالیتش فراز و فرود زیادی را تجربه کرده ‌است. اما موضوعی که در تمام این سال‌ها موجب شناخت این مرکز و همچنین پاشنه آشیل آن نیز به شمار می‌آمد، نماد اعتماد الکترونیکی بود. هرچند واگذاری وظیفه صدور نماد اعتماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سبب شناسنامه‌دار شدن ۵۰ هزار کسب‌وکار الکترونیکی و در نهایت قدرت این مرکز شد اما از سویی این مرکز را از انجام بسیاری از وظایفش بازداشت و شمشیر انتقاد را به سوی آن گرفت. به نظر می‌رسد مرکز تصمیم گرفته است به اهداف و وظایف اصلی خود بازگردد. این مرکز قصد کرده امسال بیشترین فعالیت‌های خود را در زمینه سیاست‌گذاری تجارت الکترونیکی به سرانجام برساند. به همین خاطر با بهنام امیری، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

اعلام کرده‌اید امسال را سال سیاست‌گذاری برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر گرفته‌اید. چه برنامه‌هایی برای امسال دارید که آن را سال سیاست‌گذاری می‌دانید؟ مرکز سال گذشته در حوزه اجرایی با مشکلات زیادی مواجه بود. یکی از پروژه‌های ما پروژه نماد اعتماد الکترونیکی است. این پروژه تمام توان ما را به منظور رتق و فتق امور و بهبود روند صدور آن به خود مشغول کرد. خوشبختانه سال گذشته تعرفه ۱۷۵ هزار تومان نماد در نهایت برای دو سال مصوب شد. حالا دنبال این هستیم تا با انتخاب پیمانکار مناسب کل فرایند نماد را به صورت برون‌سپاری به بخش خصوصی واگذار کنیم. با برون‌سپاری نماد به بخش خصوصی چه تغییری در فرایندها ایجاد خواهد شد؟ ما فقط نقش نظارت روی اعطای نماد را بر عهده خواهیم داشت و وظایف اجرایی را برون‌سپاری خواهیم کرد. مجموعه انتخاب‌شده وظایف ارزیابی شاخص‌های اعطای نماد به کسب‌وکارها را بر عهده خواهد گرفت و کارهای اجرایی را انجام خواهد داد و ما در نهایت فقط بر فرایند نظارت خواهیم کرد تا امور به درستی انجام شود. نظارت و پیمایش کسب‌وکارها بر عهده پیمانکار است یا بر عهده مرکز توسعه؟ نظارت بر عهده پیمانکار است، ما فقط بر فعالیت‌های پیمانکار نظارت خواهیم کرد. البته مسئولیت نهایی با مرکز است. در این صورت بخشی از ظرفیت مرکز آزاد می‌شود؟ ظرفیت خیلی خوبی از مرکز آزاد می‌شود و این ظرفیت را باید به سمت رفع چالش‌های فضای تجارت الکترونیکی هدایت کنیم. تاکنون مطالعه‌ای برای شناسایی چالش‌های تجارت الکترونیکی شکل گرفته ‌است؟ بله، ما سال گذشته فضای تجارت‌ الکترونیکی کشور را پایش کردیم، با یکسری از چالش‌های بنیادی مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از مشکلات وابسته به آن چالش‌هاست؛ برای مثال بخشی از مشکلات کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی و کسب‌وکارهای نوپا به بخش بیمه و مالیات بازمی‌گردد. ما متوجه شدیم چالش آنجایی خودش را نشان...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/9k

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو